Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
12 results
Search Results
Item Методичні підходи до планування бізнес-процесів в електронній комерції(ЦНТУ, 2017) Василичев, Д. В.; Vasylychev, D.В статті проведено дослідження методичних підходів до планування бізнес-процесів в електронній комерції. Доведено, що залишаються невирішеними ряд теоретичних і методологічних питань, які пов'язані з розробкою сучасних моделей, принципів і методів планування в системі електронної комерції. Обґрунтована необхідність здійснення процесу планування розвитку бізнесу для забезпечення ефективної організації електронної комерції. Запропоновано уточнене визначення електронної комерції та комплекс стратегій розвитку бізнесу для підприємств, які планують впроваджувати інноваційні технології електронної комерції. Research of methodological approaches to the planning of business processes in e-commerce was performed in the article. Literature analysis has shown that there is still a number of methodological and theoretical questions which are still unresolved, the issues are connected with development of modern models, principles and methods of planning in the system of e-commerce. In the research some definitions of category “electronic commerce” are presented. In general, it is economical process of goods and services exchange on the basis of existing partnership with the help of electronic methods of communication. According to the author’s opinion, electronic commerce envisages making an agreement with the help of electronic exchange of information and other electronic ways of transferring data. To electronic agreements can be related agreements which are made and performed using electronic devices of connection and modern information communicational systems and nets. In a generalized form, it was proposed for enterprises which are planning to introduce innovative technologies of electronic commerce, to use the following strategies of business process development: micro targeting of on-line audience, personalization, creation of content for attraction, creation of site for target segment, integration through the channels, investment to the mobile commerce, attention to logistics, using of trade with the possibility of subscriptions, beating of competitors, proposition of work convenience through other channels, selection of property, selling only via Internet shop. Proposed strategies of electronic commerce can be used by multiple enterprises to plan business processes.Item Evaluation of social efficiency of the project of creation an innovative medicinal product(ЦНТУ, 2017) Kudashov, V.; Dudan, M.; Solovykh, А.; Кудашов, В. І.; Дудан, М. А.; Солових, А. Є.The work examines the methods of evaluating efficiency of an innovative medicinal product, which should enable us to assess its social effect, using special software at the early stages of its design. The significance of the topic under question lies in the fact that due to the present-day increasing limitation of the financing, prioritization of projects on new innovative medication creation becomes of primary importance. The work recognizes that the choice of a project impacts both financial capabilities of an enterprise and economic conditions and wealth of the country as a whole. Світова фармацевтична промисловість вважається однією з найбільш високотехнологічних і займає особливе місце в світовій економічній системі, що обумовлюється соціальною значимістю виробленої продукції, високим ступенем регулювання фармацевтичного ринку, наукоемкістью виробництва та інвестиційною привабливістю. В даному дослідженні були поставлені такі завдання: 1) провести аналіз інформації, необхідної для оцінки інноваційного проекту по створенню нового інноваційного лікарського засобу; 2) обґрунтувати методику оцінки соціальної ефективності проекту; 3) запропонувати інтегральну оцінку техніко-економічної і фінансової інформації, яка відображає відповідність результатів і витрат проекту цілям та інтересам його учасників, в тому числі і інтересам населення. У роботі представлена методика оцінки соціальної ефективності створення інноваційного лікарського засобу, що дозволяє розрахувати ефект із застосуванням IT-технологій вже на стадії його проектування. Обґрунтовано необхідність дослідження даного питання, обумовленого тим, що в даний час виникає проблема вибору найбільш пріоритетних проектів по створенню нових інноваційних лікарських засобів. Встановлено, що до переліку параметрів, що визначають цінність нової технології та інноваційної привабливості лікарського засобу необхідно включати властивості лікарського препарату і фактори, які визначаються самим захворюванням. Запропоновано в якості базового показника для розрахунку вартісної оцінки соціальної ефективності проекту використовувати інтегральний показник соціального ефекту від реалізації інноваційного проекту по розробці нового інноваційного лікарського засобу, що розраховується на підставі індикатора соціальної ефективності та коефіцієнта корисності. Обґрунтовано, що програмний продукт по оцінці соціальної ефективності проекту по створенню інноваційного лікарського засобу дозволить: 1) розрахувати найбільш значущі показники соціальної ефективності; 2) дати повну інформацію по кожному з альтернативних рішень; 3) провести оцінку проекту з розробки інноваційного лікарського засобу; 4) врахувати ступінь задоволеності населення асортиментом лікарських засобів, а також ступінь поліпшення показників здоров'я населення; 5) скоротити час на прийняття важливих стратегічних рішень.Item Передумови формування інноваційного кластера в регіоні(ЦНТУ, 2017) Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.; Storozhuk, О.; Zaiarniuk, О.У статті розглянуто та удосконалено теоретичні засади формування передумов для створення інноваційного кластера в регіоні шляхом обґрунтування показників інноваційної, інвестиційної та кадрової складової. Здійснено аналіз передумов формування інноваційних кластерів в розрізі регіонів України. Отримало подальший розвиток обґрунтування напрямів активізації формування інноваційних кластерів в умовах економічного зростання регіонів України, які враховують оцінку інноваційного розвитку регіону, що є важливим етапом в розробці регіональних інноваційних стратегій та виборі напрямків кластеризації. The article discloses the study and the ways of improvement of theoretical aspects of creating the conditions for the innovation cluster in the region with the help of grounding the indicators of innovation, investment and personnel constituents. The analysis of the conditions for the formation of innovation clusters in the context of the regions of Ukraine was carried out. The explanation of the trends of activation of the formation of innovation clusters in the conditions of economic growth of the regions of Ukraine was further developed. It was grounded on the assessment of innovative development of the region, which is an important stage in the development of regional innovation strategies and the choice of clustering directions. It is substantiated that the success of the development of the innovation cluster in the economy of the region depends, first of all, on the development of innovation, investment and personnel components. The use of multicriteria assessment of the preconditions for the formation of clusters in the region is proposed, which allows taking into account the most important factors influencing the process of formation of the cluster. The proposed method involves the use of available data for analysis, and takes into account the most important factors of the preconditions of clusterization. Therefore it is universal for using. The practical application of this technique will allow a reasonable preliminary selection of regions in which the most favorable prerequisites for the formation of clusters are available. Prospects for further research will consist in the study and evaluation of the conditions for the functioning of potential clusters in the region with the use of such qualitative methods as SWOT-analysis, PEST-analysis, the results of which can be used for substantiation of conditions for the formation of cluster structures in certain areas of economic activity in the region.Item Роль інновацій як стратегічного елементу інвестиційної діяльності сільськогосподарських підприємств(КНТУ, 2013) Кіпіоро, I. M.; Кіріого, І.В статті визначено основні стратегії інноваційно-інвестиційної моделі розвитку. Обгрунтовано, що модель зростання, яка сформувалася у сільському господарстві в Україні, не дає можливості реалізувати науково-технічний потенціал аграрного виробництва та відповідає умовам сталого розвитку сільського господарства. The aim of the research: to study economic nature, types and characteristics of investment in domestic agricultural production, the study of theoretical and methodological foundations of innovation and investment strategies of agricultural enterprises.Item Формування науково-педагогічного потенціалу вищого навчального закладу як складової ринку освітніх послуг(КНТУ, 2016) Бабовал, Н. Р.; Baboval, N.У статті проведено дослідження ступеня забезпеченості вищих навчальних закладів науково- педагогічними працівниками на основі аналізу таких показників, як чисельність викладацького складу, його вікової та кваліфікаційної структури, тенденції підготовки аспірантів та докторів наук. Виявлено чинники впливу на ефективність роботи науково-педагогічних працівників вищої школи. Систематизовані ключові характеристики постаті викладача вищої школи нової епохи. The purpose of this article is to study the degree to which higher educational institutions are provided with scientific-pedagogical staff and to identify factors influencing the effectiveness of the activity of scientificpedagogical staff in higher educational institution. Object of research is the scientific and pedagogical potential of higher education. The degree to which higher educational institutions are provided with scientific-pedagogical staff have been estimated on the basis of the analysis including such indicators as the number of teaching staff, their ages and qualification structures, trends of preparing of PhD students and doctoral students. Goals, objectives and criteria of ranking system of scientific-pedagogical staff have been substantiated. The key features of a high school lectures have been proposed. The factors that affect the state of scientific and pedagogical potential in Ukraine have been systematized. It has been proved that in order to raise the impact of the use of existing creative potential of employees of higher educational institutions we have to face the problem of finding effective methods of encouraging the active creative work. Accordingly it has been determined that the motivation of employees to effective work is a key objective of management of higher educational institutions. Among the future prospects of this research the problems of effective motivation of scientific-pedagogical staff of higher education institutions in the system of providing qualitative educational services are the most actual.Item Інноваційні маркетингові комунікативні технології(КНТУ, 2013) Почотова, Я. В.; Pochotova, Y.У статті розглянута роль сучасних інноваційних маркетингових комунікативних технологій у впливі на потенційного споживача. Визначено поняття та особливості інтерактивної реклами, розглянуто основні її види. Дана оцінка насиченості сучасного українського ринку новітніми комунікативними технологіями. The definition and analysis of modern innovative marketing communication technologies impacton the end user is the aim of the article. The paper deals with the role of modern innovative technologies of marketing communications in the impact on potential consumers. The concepts and features of online advertising and the main types thereofis defined. The saturation of current Ukrainian market with the latest communication technologies is evaluated. An example of major global developments in the field of online advertising and possibilities of their application in the Ukrainian market are given. The main disadvantage of innovative communication technologies is their high cost. Because of this, in Ukraine these technologies are extremely rare.Item Мотиваційні основи розвитку інноваційного потенціалу молоді(КНТУ, 2016) Бугайова, М. В.; Петіна, О. М.; Bugaevа, Mariya; Petina, OlenaУ статті розкрито сутність мотивації інноваційного потенціалу молоді. Розглянуто і узагальнено методи мотивації праці творчого змісту. Запропоновано схему впливу мотивації на процес створення інновацій. Обґрунтовано необхідність розробки комплексу ефективних методів мотивації інноваційного потенціалу молоді в умовах руху до економіки знань. Наведено практичні рекомендації щодо заохочення прояву творчості і креативності молодих фахівців при здійсненні трудової діяльності на підприємстві. Long-term health of the Ukrainian economy and its complete recovery depends mainly on the creation of a significant number of innovations in the fields of science, technology and engineering. Only the work of innovators and entrepreneurs will resist intelligent outsourcing and automation in terms of global spread of knowledge. Given the practical necessity of innovation in today's economy, it is necessary to investigate matters concerning training and motivation of youth in order to become innovators and will implement their ideas. The aim of the article is to discover the essence of motivating innovative potential of youth, study forms and methods of motivation of creative activity, as well as clarification of issues related to the specifics of the creative work of the youth sector. The analysis of scientific approaches to the definition of the «creativity motivation» from the standpoint of psychology, philosophy and economics was conducted. The role of motivation in creating innovation was defined. The author determined the motivation of innovative potential of young people. The scheme structure of ability of young people to create innovation was developed by the author. The forms and methods of motivation of creative content were considered and generalized. The methods to motivate creativity and innovative potential of young people in the company were offered. Preparing young people to innovation, building motivation to this activity, formation of creative thinking is complex, multifaceted issue. And, in our view, increase the innovative activity of young people should be considered in light of the economic, research and educational issues, conditions, interaction and motivation of all its members. It was found that there is a weak mechanism for motivating young innovators in Ukraine. It was indicated that talented young workers need the individual approach. The necessity to develop a set of effective methods of motivating innovative potential of youth in the movement towards knowledge economy was justified.Item Удосконалення вищої освіти в умовах реалізації інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки(КНТУ, 2014) Кривоногова, І. Г.; Krivonogova, IrinaУ статті досліджуються підходи удосконалення вищої освіти. Пропонуються інноваційні підходи управління вишем на основі організаційного управління. Розглянута структуризація цілей в процесі удосконалення організаційного управління вузом з метою реалізації однієї з важливих функцій системного аналізу - робота з цілями. Визначені нові критерії оцінки діяльності вузів, які виражаються, наприклад, у тому, що для акредитації вузу обов'язково наявність системи менеджменту якості, а для проектно- програмного фінансування необхідний відповідний рівень інноваційного потенціалу. Обґрунтовано, що сучасним українським університетам необхідно переходити від функції управління змінами за фактом їх звершення, коли основна увага приділяється адаптації, до нової парадигми управління, яка полягає у створенні «організаційних знань» та управлінні на основі знань. The article examines the approaches of improving higher education. Offers an innovative approach to the management of the university - based organizational management. Considered structuring objectives in improving the organizational management of the university in order to implement one of the important functions of the system analysis - work with objectives. Defined new criteria for the evaluation of universities, which are expressed, for example, that for the accreditation of the university one must have a quality management system, and to design and program funding needs an appropriate level of innovation capacity. It is proved that in order to be competitive, universities must build adequate development strategy. Effectiveness of the strategy depends on the willingness of the university to quality management changes that are associated primarily with the transition from administrative management to strategic management and performance management. The analysis leads to the conclusion that modern Ukrainian universities need to move from change management features upon which they occurred when the focus is on adapting to the new management paradigm which is to create «institutional knowledge» and knowledge-based management. It comes to achieving the critical success factors - the most strategic targets to ensure competitiveness of the university. Along with this need innovative solutions, which will be the key mechanism for creating and sustaining competitive advantage, development of adaptive competencies of the University and its employees. Thus, an updated organizational and technological tools of university management, the introduction of new management tools with a focus on the use of organizational knowledge. Given the large number of factors discussed there is a need to further their group, setting different kinds of combinations and interdependencies as a basis for constructing the transformational model of management of innovative university, which contributes to its establishment as a self-developing adaptive organization.Item Інноваційність як засіб забезпечення конкурентних переваг машинобудівних підприємств(КНТУ, 2013) Великий, Ю. В.; Velikiy, YuriyВ статье рассмотрена сущность инновационной деятельности машиностроительных предприятий, а также ее роль в обеспечении конкурентных преимуществ предприятий. The study is a synthesis of theoretical approaches to the definition of innovation as a means to ensure competitive advantages of machine-building enterprises. The author gave a description of the state, threats and opportunities of engineering Ukraine. Author identified the most important competitive edge engineering company based on innovation: investment and innovation, the share of expenditure on innovation as % of revenue, the dynamics of new technology, the incidence of new technologies, the duration of the life cycle of product innovation, the intensity of technological diversity, leadership in technology development, leadership in the development of new products, etc. The strategy of competitive advantages based on innovation should be economically, technologically and socially feasible. It should be based on analysis of a variant of the external and internal environment.Item Інноваційно-активні підприємства: сутність та фактори впливу на їх розвиток(КНТУ, 2013) Андрюшко, А. К.; Andryushko, А.У статті визначено сутність поняття інноваційно-активні підприємства, узагальнено підходи до їх оцінки, а також виявлено зовнішні фактори впливу на їх розвиток. Встановлено, що інноваційну активність доцільно розглядати як комплексний процес, спрямований на створення, виробництво та удосконалення нових видів продукції, послуг, технологій, організаційних форм, поява яких на ринку може дати додатковий дохід. The aim of the paper is to define the essence of the concept of innovatively active enterprises, to generalize approaches to their assessment and identify external influences on their development. The paper states that scientists define an innovatively active enterprise as those, which are engaged in innovative activities. Innovative activities traditionally include: implementation of research and development, obtaining machinery, equipment, facilities; acquisition of new technologies and other fixed assets, also capital costs connected with the introduction of innovations; industrial design, and other types of preparation for the production of new products, introduction of new methods of production, implementation of marketing innovation and so on. All external factors, which influence the emergency of an enterprise innovative activity, can be divided into international, national and market. Thus, innovative activity should be considered as a complex process aimed at the creation, production and improvement of new products, services, technologies, organizational forms. Their appearance at the market can provide extra income.