Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
9 results
Search Results
Item Методика шкалювання результатів автоматизованого тестування респондентів соціодинамічних систем(ЦНТУ, 2018) Макаренко, Л. М.; Makarenko, L.У статті розглянуто питання шкалювання первинних оцінок результатів автоматизованого тестування респондентів соціодинамічних систем щодо лінійних шкал з фіксованим числом діапазонів, а також показано застосування методики шкалювання при поданні результатів тестувань респондентів соціодинамічних систем. Розроблена методика шкалювання первинних тестових оцінок дозволяє одержувати результуючі оцінки в будь-якій лінійній шкалі оцінювання безпосередньо при перегляді результатів. Порівняння отриманих результатів шкалювання зі статистичними даними має практичне співпадіння результатів, що підтверджує достовірність запропонованої методики. В статье рассмотрены вопросы шкалирования первичных оценок результатов автоматизированного тестирования респондентов социодинамических систем по линейным шкалам с фиксированным числом диапазонов, а также показано применение методики шкалирования при представлении результатов тестирования респондентов социодинамических систем. Разработанная методика шкалирования первичных тестовых оценок позволяет получать результирующие оценки в любой линейной шкале оценивания непосредственно при просмотре результатов. Сравнение полученных результатов шкалирования статистических данных имеет практическое совпадение результатов, подтверждающего достоверность предложенной методики. The article deals with the problem of scaling primary assessments of the results of automated testing of respondents of social-dynamical systems in relation to linear scales with a fixed number of ranges, and also shows the application of scalping techniques in presenting the results of tests of respondents of sociodynamic systems. The purpose of this work is to develop a technique for both approximate and accurate linear scaling of normalized "primary" test ratings and the application of this technique in the formation of test results in the REMAK system. In the REMAK system, linear (quantile) scaling of scores can be performed immediately after passing the testing session when receiving an on-screen form for viewing the results and after passing the test by all respondents when analyzing the statistics for the test as a whole. The disadvantage of the methodology for the translation of "primary" test scores into the linear scale used in the REMAK system was to adopt the kind of distribution of "primary" assessments uniform and, as a consequence, the lack of their normalization. For small groups of respondents (up to 30 people), errors occurring at the same time did not have a significant effect on the boundaries of scale ranges. With the growth in the number of respondents using the REMAK system, there is a need for the normalization of "primary" test ratings to more accurately calculate the limits of the ranges of linear scales. As a result of the study, a method was developed for scaling primary test scores, which allows you to obtain the resulting scores in any linear scale of evaluation directly when viewing the results. When testing respondents of sociodynamic systems, a result evaluation was obtained immediately after passing the testing session by each respondent, based on the assumption of a normal distribution of 95% of respondents, or on the results of the actual distribution of respondents after passing the entire test. It should be noted that the comparison of the results of scaling with the statistical data showed a practical coincidence of the results, which confirms the reliability of the proposed method.Item Evaluation of social efficiency of the project of creation an innovative medicinal product(ЦНТУ, 2017) Kudashov, V.; Dudan, M.; Solovykh, А.; Кудашов, В. І.; Дудан, М. А.; Солових, А. Є.The work examines the methods of evaluating efficiency of an innovative medicinal product, which should enable us to assess its social effect, using special software at the early stages of its design. The significance of the topic under question lies in the fact that due to the present-day increasing limitation of the financing, prioritization of projects on new innovative medication creation becomes of primary importance. The work recognizes that the choice of a project impacts both financial capabilities of an enterprise and economic conditions and wealth of the country as a whole. Світова фармацевтична промисловість вважається однією з найбільш високотехнологічних і займає особливе місце в світовій економічній системі, що обумовлюється соціальною значимістю виробленої продукції, високим ступенем регулювання фармацевтичного ринку, наукоемкістью виробництва та інвестиційною привабливістю. В даному дослідженні були поставлені такі завдання: 1) провести аналіз інформації, необхідної для оцінки інноваційного проекту по створенню нового інноваційного лікарського засобу; 2) обґрунтувати методику оцінки соціальної ефективності проекту; 3) запропонувати інтегральну оцінку техніко-економічної і фінансової інформації, яка відображає відповідність результатів і витрат проекту цілям та інтересам його учасників, в тому числі і інтересам населення. У роботі представлена методика оцінки соціальної ефективності створення інноваційного лікарського засобу, що дозволяє розрахувати ефект із застосуванням IT-технологій вже на стадії його проектування. Обґрунтовано необхідність дослідження даного питання, обумовленого тим, що в даний час виникає проблема вибору найбільш пріоритетних проектів по створенню нових інноваційних лікарських засобів. Встановлено, що до переліку параметрів, що визначають цінність нової технології та інноваційної привабливості лікарського засобу необхідно включати властивості лікарського препарату і фактори, які визначаються самим захворюванням. Запропоновано в якості базового показника для розрахунку вартісної оцінки соціальної ефективності проекту використовувати інтегральний показник соціального ефекту від реалізації інноваційного проекту по розробці нового інноваційного лікарського засобу, що розраховується на підставі індикатора соціальної ефективності та коефіцієнта корисності. Обґрунтовано, що програмний продукт по оцінці соціальної ефективності проекту по створенню інноваційного лікарського засобу дозволить: 1) розрахувати найбільш значущі показники соціальної ефективності; 2) дати повну інформацію по кожному з альтернативних рішень; 3) провести оцінку проекту з розробки інноваційного лікарського засобу; 4) врахувати ступінь задоволеності населення асортиментом лікарських засобів, а також ступінь поліпшення показників здоров'я населення; 5) скоротити час на прийняття важливих стратегічних рішень.Item Методика проведення органами доходів і зборів поглибленого аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання(КНТУ, 2016) Туржанський, В. А.; Приходченко, Д. Є.; Жиленко, В. В.; Turzhanskyi, V.; Prykhodchenko, D.; Zhylenko, V.У статті відображена методика проведення органами доходів і зборів аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання щодо дотримання законодавства з питань державної митної справи. Деталізуються етапи поглибленого аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання. The article is devoted to developing of methodics of in-depth analysis of foreign business entities to comply with the laws of Ukraine on state customs. This methodic is proposed for use by officials of the State Fiscal Service of Ukraine within its authority. The technique includes methods and tools for analysis of foreign trade operations based on information available to the authorities of income and fees, including previous customs information that can be obtained from the customs of other countries. Methodology depth analysis includes the following steps: determining the scope of possible risks and negative trends; the selection of analysis; processing information sources relating to the chosen object of analysis; determine the variables that directly and / or indirectly affect the object of analysis; construction of possible scenarios violation of the law of Ukraine State customs; choice of instruments to test the scenario constructed violation of the law of Ukraine State customs; The direct analysis; summarizing the results of the analysis; measures for response analysis. The technique of in-depth analysis of foreign business entities have applied nature and approved by officials SFS Ukraine.Item Методологічні аспекти дослідження управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств(КНТУ, 2016) Селезньова, О. О.; Seleznova, ОlgaУ статті розкрито методологічні аспекти дослідження управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Обґрунтовано вибір предмету, об’єкту, мети дослідження. Обґрунтовано логіку та сутність змісту дослідження, що містить теоретичні основи управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств, методологічні засади дослідження обраної проблематики, стан та тенденції розвитку управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств, концептуальні основи та основні напрямки удосконалення управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. The purpose of the research is the determination of methodological aspects of the study of the marketing activity’s management of construction companies that will strengthen its competitiveness through the development of scientific and applicative positions concerning the improvement of the processes of the marketing activity’s management of the managing entities of the construction. At the beginning of the research, the identification of the conceptual and categorical apparatus of the marketing activity’s management of construction companies is expedient. The determination of the functional aspects of the marketing activity’s management of construction companies is necessary for the study of an imposed task. The opening of modern peculiarities of the marketing activity’s management of construction companies is required by constant changes of the environment. For an explanation of the scientific approach to the study of the problem, logical and structural relations among the constituent elements of the work, it is important to realize the justification of methodological aspects of the study of management of the marketing activity’s management of construction companies. It is necessary during the analysis of marketing activity’s management of the managing entities of construction to diagnose the marketing environment of construction companies. It is advisable to assess the economic effectiveness of the marketing activity’s management of construction companies. The definition of the development of the state regulatory policy concerning the marketing activity’s management of construction companies is a logical consequent step in solving the problem. The forecast of prospects of the development of the marketing activity’s management of construction companies should take place during the exploration of a specific problematic. The final part of the study should be the basic ways of the development of the marketing activity’s management of construction companies. The further developing should be targeted on the disclosure of the content of the study and obtaining of concrete results and proposals concerning the development of the process of the marketing activity’s management of Ukrainian construction companies.Item A Historical Outlook on the Financial Sector and the Perspective on Achievable Progress of Ukraine(КНТУ, 2006) Mytsenko, V. I.The assessment of the financial sector of Ukraine at the beginning of the reformation period and the prospects for the future development has been disclosed. A comparative characteristic and the methodology for general actions and main issues of the development have been analysed. В статті розкриваються деякі аспекти оцінки фінансового сектору України на початку періоду реформування та перспективи подальшого розвитку. Проаналізована порівняльна характеристика та методологія загальних дій та основних питань розвитку фінансового сектору України.Item Податковий аспект облікової політики підприємства: організація і методика(КНТУ, 2014) Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Smirnova, Irina; Smirnova, NataliaСтаття присвячена з’ясуванню особливостей облікової політики підприємства з метою оподаткування в частині організації та методики її використання. Досліджено сучасні підходи до трактування терміну «податковий облік». Визначено коло питань, що мають вирішуватись в межах податкового обліку. З’ясован взаємозв’язок бухгалтерського обліку і політики податкових відносин. The purpose of this article is to study the methodological and organizational aspects of accounting policy of the enterprise accounting ensure the determination of taxes and tax collections, as well as reporting accountant for them. The approaches to the interpretation of the term «tax accounting». In the article the comparative analysis of the requirements of accounting and tax accounting in connection with the introduction of the Tax code of Ukraine. The circle of issues that must be addressed in the framework of tax accounting. Clarified the interrelation of accounting and tax policy relations Proposed definition of tax accounting in the conditions of changes in applicable tax laws. It is established, that today the tax accounting is the accounting subsystem, which on the basis of the state-approved rules performs the functions of accrual (calculation) taxes, and provide adequate returns to tax authorities.Item Методичне забезпечення процесу планування на малому підприємстві при науково-технологічному розвитку(КНТУ, 2014) Дамаскін, М. О.; Damascen, MikhailУ статті запропоновано методику планування виробничої діяльності для малого підприємства з урахуванням сучасних особливостей в умовах науково-технологічному розвитку. Проаналізовано ситуацію, яка склалася на сьогоднішній момент з веденням планування діяльності малих підприємств Одеської області. Запропонована спрощена система бізнес-планування, яка розроблена спеціально для представників малого бізнесу. Обґрунтовано визначення та підходи щодо реалізації системи планування ведення діяльності саме малого підприємства в умовах науково-технологічного розвитку. Запропонована спеціальна методика роботи з бізнес-планування на малих підприємствах, встановлено взаємозв'язок між впровадженням цієї методики і підвищенням ефективності діяльності суб'єктів малого підприємництва Одеської області. The paper proposes a method of production planning for small businesses in accordance with modern features in the scientific and technological development. Analyzed the situation that existed at the moment of doing the planning of small businesses in Odessa region. Proposed a simplified business planning system, which is designed specifically for small businesses. The analysis was performed on some of the above factors, as they best reflect the situation characteristic for organizations planning systems of the time, and at the same time, these factors can reveal trends in the development planning process today. Justified the definition and implementation of management planning activities is a small enterprise with scientific and technological development as well as for other small businesses need to plan less obvious. Offered a special method of working on business planning for small businesses and the interrelation between the introduction of this technique and efficiency of small businesses in Odessa region. Feature of the proposed methodology of business planning is that it covers virtually the entire spectrum of management, orders, and systematizing the process of decision-making. In this technology, business planning provides a mechanism for finding the optimal management decisions based on the potential opportunities of external and internal environment.Item Методичні рекомендації по здійсненню контролю якості аудиторських послуг(КНТУ, 2013) Михайленко, О. Г.; Mihaylenko, О.В статті досліджено законодавчу базу контролю якості аудиторських послуг в частині методики його здійснення. Сформовано і обґрунтовано стадії даного контролю та його процедури. Передбачено основні моменти, які слід враховувати при здійсненні контролю якості аудиту для запобігання помилок та недоліків у процесі перевірки. The article explored the legislative base of quality control audit services in part of its implementation. Formed and feasibility stages of this control and its procedures. Analysis Research of different authors allows us to highlight the following main stages of checking the level of quality assurance services an individual subject of activity: training-researchthe main and final stage they form the plan of external audits. As for the implementation of the internal quality control of audit, it is more his part is identical to the external. The proposed method of implementation of internal and external audits of quality control system audit is very similar and contain the same stage of implementation, castko and their treatments, theìznicâ in their holding is formed taking into account the time difference. The exterior is carried out not less than once in six years, and internal constantly in the process of audit activities. That is why an important part of the technique of external review is to analyse the State of the current internal quality control system and installation confidence level to its data.Item Рейтингові системи ранжування вищих навчальних закладів: українські та світові методики(КНТУ, 2014) Царенко, І. О.; Tsarenko, IlonaУ статті охарактеризовано концептуальні засади методології проведення ранжування вищих начальних закладів відповідно до українських та світових рейтингових систем. Розкрито вплив рейтингових систем на поведінку абітурієнтів при виборі вищого навачльного закладу. Проаналізовано методики проведення українських рейтингів, виділено найбільш популярні з них та представлено лідерів національних рейтингів. Виокремлено світові рейтингові методики ранжування вищих навачльних закладів та позиції українських університетів в них. Крім того, проаналізовано нову рейтингову багатовимірну систему U-Multirank. The main aim of this article is to analyze the methodology of ranking of the higher education institutions by using the international and Ukrainian rating systems. The article describes the conceptual bases of methodology of the realization the ranking of higher education institutions according to Ukrainian and international rating systems. The influence of rating systems on the behavior of applicants in choosing the higher education institution are uncovered. The methodologies of Ukrainian rankings are analyzed, the most popular of them are selected, the leaders of national ratings are represented. The methodologies of the international ranking of the higher education institutions universities and the position of Ukrainian universities in them are distinguished. Additionally, the new multivariate rating system as U-Multirank is explored. It was proved, that the rating "TOP-200 Ukraine" highlights the actual indicators such as the number of teachers, foreign students and others, while the rating of "Compass reflects an assessment of the higher education institution by the graduates and employers in terms of conformity of the level of educational services to the needs of the labor market, that is more objective assessment. Moreover, it was defined, that the unifying the indicators for international methods are: the number of articles. which are published in relevant international journals; the level of citation and also the share of the foreign students and teachers.