Разработка усовершенствованной конструкции тяговых двигателей постоянного тока для шахтных контактных электровозов

Thumbnail Image

Date

2016

Authors

Черная, В. О.
Чорна, В. О.
Cherna, Viktorija

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

КНТУ

Abstract

Статья посвящена анализу существующих способов охлаждения тяговых электрических машин рудничных электровозов, условий их эксплуатации в подземных выработках горнорудных предприятий. Рассмотрены известные конструктивные варианты тяговых электрических двигателей отечественного и зарубежного производства, выявлены их преимущества и недостатки. Предложен перспективный вариант конструкции тягового двигателя с принудительным охлаждением. Приведены основные преимущества рекомендуемого конструктивного варианта тягового электрического двигателя. Стаття присвячена аналізу існуючих способів охолодження тягових електричних машин рудничних електровозів, умов їх експлуатації в підземних виробках гірничорудних підприємств. Розглянуто відомі конструктивні варіанти тягових електричних двигунів вітчизняного та зарубіжного виробництва, виявлено їх переваги і недоліки. Запропоновано перспективний варіант конструкції тягового двигуна з примусовим охолодженням. Наведено основні переваги рекомендованого конструктивного варіанта тягового електричного двигуна. The objective of the work is to improvement the design of the traction motor of an electric contact of mine with the need to improve the heat dissipation in the process of its operation on the electric rolling stock in the conditions of iron ore mines. This article analyzes the existing methods of cooling the traction electric machines mine electric locomotives, their operating conditions in underground mining enterprises. The known structural variants of traction electric motors of domestic and foreign production, identified their advantages and disadvantages. We propose a perspective embodiment of the traction motor with forced cooling. The main advantages of the recommended structural variant of the traction electric motor. Based on research developed an upgraded version of the traction motor with forced ventilation, which, unlike existing delivers improved performance MTBF while increasing power continuous operation of the engine.

Description

Keywords

электровоз, тяговый двигатель, нагрев, вентиляция, надежность, електровоз, тяговий двигун, нагрів, вентиляція, надійність, electric locomotives, traction motor, heating, ventilation, reliability

Citation

Черная, В. О. Разработка усовершенствованной конструкции тяговых двигателей постоянного тока для шахтных контактных электровозов / В. О. Черная // Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету. Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація. - Кіровоград: КНТУ, 2016. - Вип. 29. - С. 287-292.