Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 1. - 2018
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 1. - 2018 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item Центральноукраїнський наукоий вісник. Економічні науки(ЦНТУ, 2018)Збірник наукових праць зберігається в загальнодержавній реферативній базі даних «Україника наукова» Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського та представлено у міжнародних наукометричних базах даних, пошукових інформаційно-аналітичних системах, репозитаріях (електронних архівах): містить результати наукових досліджень з питань економічної теорії та практики, економіки праці тощо.Item Виклики та можливості підвищення рівня конкурентоспроможності робочої сили в Україні(ЦНТУ, 2018) Лісогор, Л. С.; Руденко, Н. В.; Чувардинський, В. О.; Лисогор, Л. С.; Чувардинский, В. А.; Lisogor, L.; Rudenko, N.; Chuvardynskyi, V.У статті досліджено виклики та можливості формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, обумовлені впливом глобалізації світового економічного простору, технологізації суспільства, звуження демографічного базису відтворення населення. Класифіковано чинники впливу на конкурентоспроможність робочої сили залежно від сфери їх реалізації та можливостей забезпечення достатньо стійкого позитивного або негативного впливу на якість робочої сили. Доведено, що дієвість трансформації викликів-загроз, що виникають у процесі формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, у виклики-можливості залежить від превалювання стимулюючих або дестимулюючих чинників впливу. Визначено напрями підвищення конкурентоспроможності робочої сили з урахуванням специфіки дії різновекторно спрямованих чинників впливу на реалізацію її конкурентних переваг в умовах глобалізації. В статье исследованы вызовы и возможности формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, обусловленные влиянием глобализации мирового экономического пространства, технологизации общества, сужения демографического базиса воспроизводства населения. Классифицированы факторы влияния на конкурентоспособность рабочей силы в зависимости от сферы их реализации и возможностей обеспечения достаточно стабильного позитивного или негативного влияния на качество рабочей силы. Доказано, что действенность трансформация вызовов-угроз, которые возникают в процессе формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, в вызовы-возможности зависит от превалирования стимулирующих или дестимулирующих факторов влияния. Определены направления повышения конкурентоспособности рабочей силы с учетом специфики действия разновекторно нацеленных факторов влияния на реализацию ее конкурентных преимуществ в условиях глобализации. The purpose of this article is to investigate the challenges and opportunities for increasing the competitiveness of the labour force in the context of globalization changes, to identify the trends for ensuring the competitive advantages of the labour force based on improving its qualitative characteristics, taking into account the influence of contrary-oriented factors of influence on the development of society and the individual. As a result of the study, it was proved that the issue of challenges and opportunities accompanying the process of increasing the competitiveness of the labour force became relevant to the elaboration and implementation of effective managerial decisions aimed on the ensuring of improvement of labour force’s quality. Justified that the transformation of the challenges associated with the formation of the competitiveness of the labour force and the realization of its competitive advantages, into the threats, as well as the possibilities for increasing its competitiveness, depend on the vectors of change and the intensity of the impact of demographic, technological, socio-economic, educational, institutional, infrastructural and incentive factors. It has been determined that under the conditions of the dominant influence of stimulant factors on the formation and implementation of the competitiveness of the labour force, the transformation of the challenges into opportunities might be occurred, while the prevalence of the influence of factors-disintegrators can lead to the transformation of the challenges into a threats. Thus, the probability of the transformation of the challenges of the formation and implementation of the competitiveness of the labour force in the possibility depends on the intensity of the factors of stimulants. Accordingly, reducing the mortality rate of the working-age population, reducing the incidence rate of the population, increasing the number of workplaces with favorable working conditions, as well as the spread of healthy lifestyle stereotypes, and improving disease prevention can contribute to increasing the competitiveness of the labour force (taking into account the impact of demographic factors). Improvement of education quality, development of a system of continuous education, increasing the efficiency of the system of career guidance, an increase in the needs of the economy in professionals will be positively affect the labour force competitiveness (in the context of the influence of socio-economic factors). It was proved as a result of investigation that macroeconomic stabilization, improvement of the business environment, oriented towards creation of competitive jobs, increase of the level of remuneration (in the context of strengthening the relationship between skills levels and wages); improving the quality of social dialogue, increasing social responsibility are the main ways of minimizing the negative effects of socio-economic factors on the possibility of increasing the competitiveness of the labour force.Item Конкурентоспроможність випускників в умовах інноваційних трансформацій ринків праці та глобальних викликів(ЦНТУ, 2018) Сало, А. В.; Salo, А.Стаття присвячена аналізу впливу інноваційних та глобальних чинників на формування та реалізацію конкурентних переваг на ринку праці випускників закладів вищої освіти. У статті здійснена систематизація наукових уявлень про конкурентоспроможність у сфері праці і, зокрема, конкурентоспроможність випускників закладів вищої освіти. Запропоновано авторський підхід до визначення чинників, що впливають на конкурентоспроможність випускників. Зосереджено увагу на впливах інноваційних трансформацій ринків праці і глобальних чинників. Здійснено аналіз показників конкурентоспроможності країн за розвиненістю системи вищої освіти, індикативних показників відповідності системи освіти (у т.ч. вищої освіти) вимогам бізнесу. Здійснено порівняльну оцінку інноваційних змін структури зайнятості за професіями в Україні та окремих країнах Європи, які впливають на формування та реалізацію конкурентних переваг випускників на ринку праці. Статья посвящена анализу влияния инновационных и глобальных факторов на формирование и реализацию конкурентных преимуществ на рынке труда выпускников высших учебных заведений. В статье систематизированы научные представления о конкурентоспособности в сфере труда и, в частности, о конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений. Предложен авторский подход к определению факторов, влияющих на конкурентоспособность выпускников. Сосредоточено внимание на влиянии инновационных трансформаций рынков труда и роли глобальных факторов. Проведен анализ показателей конкурентоспособности стран по развитию системы высшего образования, индикативных показателей соответствия системы образования (в т.ч. высшего образования) требованиям бизнеса. Осуществлена сравнительная оценка инновационных изменений структуры занятости в рамках профессий в Украине и отдельных странах Европы, которые влияют на формирование и реализацию конкурентных преимуществ выпускников на рынке труда. The article is devoted to the analysis of the influence of innovative and global factors on the formation and implementation of competitive advantages in the labor market of graduates of higher educational institutions. The article presents the systematization of scientific ideas about competitiveness in the labor sphere and, in particular, the competitiveness of graduates of higher educational institutions. The scientific works of domestic and foreign scientists about competition, competitiveness of the labor market, development of higher educational institutions and educational services have been used as a theoretical basis of the article. The research uses general scientific and special methods, in particular: analytical – for collecting and generalizing scientific information; abstract and logical – for the analysis and systematization of scientific ideas; tabular – for the systematization of the factors influencing the competitiveness of graduates. The author analyzes the scientific opinions on competitiveness in the labor sphere, identifying differences in the approaches of scientists. The author's approach to determining the essence of the competitiveness of graduates of higher educational institutions has been grounded. For the first time, it is suggested to understand the definition of "competitiveness of graduates of higher educational institutions" as the ability of graduates of higher educational institutions to find better job than graduates of other similar educational institutions, to choose competitive jobs with knowledge and competences gained during the training process, the ability to continuous educational and professional development, labor and professional mobility in the labor market. The author has suggested an approach to systematization of factors influencing the competitiveness of graduates. Factors are united in blocks: innovative, global, nature resources, medical-demographic, social, historical-cultural, psychological, economic, scientific and technical, competitive, organizational-technical, political, law. The attention is focused on the important role of innovative transformations of labor markets and the role of global factors. The indicators of competitiveness of countries according to the development of the system of higher education, indicators of the correspondence of the education system (including higher education) with the requirements of business have been analyzed on the basis of world statistics. The author has analyzed the innovative changes in the structure of employment by professions in Ukraine and certain European countries, which influence the formation of competitive advantages of graduates.Item Сучасні реалії трудової міграції українців до Польщі(ЦНТУ, 2018) Карпенко, А. В.; Засоріна, Г. В.; Засорина, А. В.; Karpenko, А.; Zasorina, Н.В статті розглянуто суть та динаміку трудової міграції українців до Польщі. Визначено структуру мігрантів за сферою діяльності та часові межі перебування мігрантів в Польщі. Виконане оцінювання впливу сучасних тенденцій міграційних процесів на ринок праці не тільки в Україні, але і в Польщі. Досліджено чинники та негативні наслідки зовнішньої трудової міграції. На основі статистичної інформації розроблені заходи щодо зменшення міграційних потоків та покращення міграційної політики в сучасних умовах. В статье рассмотренасуть и динамика трудовой миграции украинцев в Польшу. Определена структура мигрантов по сфере деятельности и временные рамки пребывания мигрантовв Польше. Выполнена оценка влияния современных тенденций миграционных процессов на рынок труда не только в Украине, но и в Польше. Исследованы причины и негативные последствия внешней трудовой миграции. На основе статистической информации разработаны мероприятия по уменьшению миграционных потоков и улучшению миграционной политики в современных условиях. For today in Ukraine is observing the mass movement of population for work to others countries. It is caused by the row of negative internal factors: economic crisis, political instability, low level of life, desire to self-realization and ect. However, statistical information that is given by government organs doesn’t represent the real state of situation. Accordingly from the side of government organs of power there isn’t the substantial reacting for reduction of negative consequences. For the time being Ukrainian labor migrants are going to work to Germany, Russia, Czech Republic and other countries, but the major migration stream is directed to Poland. Therefore it is very important to investigate the modern tendencies of migratory streams of Ukrainians to Poland and offer measures for to stay and reduction of exodus of population from Ukraine. In the article are considered dynamics and methods of employment of Ukrainians to Poland. The structure of migrants is certain of sphere of activity and are educed the most needed professions for Ukrainians by the Polish employers. There are certain the temporal borders of staying migrants in Poland and their reasons of departure: short-term migrants (earnings of money are for opening their own business), long-term migrants (desire to remain to live in other country). The evaluation of influence of modern tendencies of migratory processes is executed not only to the home market of labor but also to Poland. There are exposed the basic factors and negative consequences of external labor migration. On the basis of statistical information and available in Ukraine legal base that regulates migration, reasonable measures are worked out in relation to the improvement of home migratory politics in modern crisis position with the aim of reduction of migratory streams. For reduction of migratory processes it is necessary to use administrative instruments and provide to work socio-economic mechanism. It is necessary to pay attention to removal and prevention of available causes and effects of labor migration through the improvement of current legislation, introduction of the effective system monitoring of migrants.Item Економетрія: міждисциплінарний характер академічної дисципліни(ЦНТУ, 2018) Чорний, О. В.; Чёрный, О. В.; Chornyi, О.В статті висвітлюються особливості міждисциплінарного характеру економетрії. Наголошується на важливості розуміння спільного використання математичного апарату та економічної теорії. Важливими характеристиками економетрії визначаються формалізація та спрощення. Окремо розглядається питання про можливість побудови економетричної моделі національної економічної системи. Обґрунтовано, що подібна великомасштабна інтеграція повинна включати всі існуючі підсистеми національної економічної системи. В статье освещаются особенности междисциплинарного характера эконометрии. Отмечается важность понимания совместного использования математического аппарата и экономической теории. Важными характеристиками эконометрия являются формализация и упрощение. Отдельно рассматривается вопрос о возможности построения эконометрической модели национальной экономической системы. Обосновано, что подобная крупномасштабная интеграция должна включать все существующие подсистемы национальной экономической системы. The purpose of the article is to emphasize some interdisciplinary characteristics of econometrics. Specific features of the interdisciplinary nature of econometrics are highlighted in the article. The importance of mathematical apparatus and economic theory common use understanding is emphasized. In practice, the use of knowledge and methodology of formal discipline to solve problems within the limits of social academic discipline is taking place. Formalization and simplification are defined as important characteristics of econometrics. Separation of dominant from secondary factors relates to the adequate use of the mathematical apparatus with the aim of connections search between economic phenomena. Within the scope of paper attention is drawn to the construction of econometric models of individual sub-sectors of the economic system: the innovation system and the banking system. It is important to pay attention not only to the interdisciplinary connections that exist between academic disciplines, but also to the boundary between knowledge of the separate disciplines. Permanent attention is given to the possibility of construction of an econometric model of a national economic system. Such large-scale integration should include all existing subsystems of a national economic system. The author made the assumption that exists the possibility of identifying correlations with other systems of society, if indicators that characterize other systems are quantitative. Macroeconomic econometric model must include indicators related to law, political science, sociology, demography and other sciences. Thus, econometric modeling can cover all economic subsystems and establish dependence with external environment. We can conclude, that econometrics is characterized by strong interdisciplinary ties between mathematics and economics. The problem that is considered in the work can be a part of the larger volume of interdisciplinary research.Item Виконання завдань з аудиту елементів та статей фінансової звітності як окремих об’єктів: вимоги та рекомендації Міжнародних стандартів аудиту(ЦНТУ, 2018) Роєва, О. С.; Роева, О. С.; Roieva, О.У статті систематизовано вимоги Міжнародних стандартів аудиту в контексті виконання завдань з аудиту окремих фінансових звітів, окремих елементів, рахунків або статей фінансового звіту задля обґрунтування напрямів розвитку організаційного та методичного забезпечення таких завдань. Уточнена класифікація аудиторських послуг з метою чіткого їх виокремлення в складі завдань з аудиту. Запропонована їх додаткова деталізація. Обґрунтовано, що організаційні етапи та методика виконання таких завдань мають регламентувати відносини із управлінським персоналом і включати всі специфічні етапи, які вимагаються в процесі проведення аудиту всієї фінансової звітності, зокрема, розгляд шахрайства, законодавчих та нормативних актів, операцій та відносин із пов’язаними особами, облікових оцінок, подальших подій, іншої інформації, безперервності діяльності тощо. В статье систематизированы требования Международных стандартов аудита в контексте выполнения заданий по аудиту отдельных финансовых отчетов, отдельных элементов, счетов или статей финансового отчета для обоснования направлений развития организационного и методического обеспечения таких заданий. Уточнена классификация аудиторских услуг с целью четкого их выделения в составе заданий по аудиту. Предложена их дополнительная детализация. Обосновано, что организационные этапы и методика выполнения таких заданий должны регламентировать отношения с руководством и включать все специфические этапы, требуемые в процессе проведения аудита всей финансовой отчетности, а именно: рассмотрение мошенничества, законодательных и нормативных актов, операций и отношений со связанными лицами, учетных оценок, дальнейших событий, другой информации, непрерывности деятельности и т.д. Selecting one object should simplify the auditor's work, since there is an opportunity to concentrate only on a narrow circle of operations, processes, etc. But on the other hand, the orientation of the International Standards on Auditing on regulating issues related to the audit engagements of the audit of entity’s complete set of financial statements, causes problems in their practical application in the process of conducting audits of certain articles, accounts, elements, items of financial statements. The purpose of this study is to systematize the requirements and recommendations of the International Standards of Auditing (ISA), in particular ISA 805 "Special Considerations - Audits of Single Financial Statements and Specific Elements, Accounts or Items of a Financial Statement", in the context of conducting of audits of single financial statements, items, accounts or articles of the financial statements in order to elaborate the directions of the development of organizational and methodological support for such engagements. It is substantiated that in spite of the existence of various audit classifications, the classification of audit services needs to be clarified in order to clearly distinguish the engagements of audit of single financial statement, accounts, articles and elements of financial statements. Their additional detailing into individual and integrated engagements, individual and complex engagements are offered. It is substantiated that the organizational stages and methods of conducting such engagements should regulate relations with management personnel and include all the specific stages required in the process of audit of financial statements, in particular, the consideration of fraud, legislative and regulatory acts, the conducting of studies of related parties, accounting estimates, including fair value accounting estimates, subsequent events, other information, going concern, etc. A significant attention in ISA 805 "Special Considerations - Audits of Single Financial Statements and Specific Elements, Accounts or Items of a Financial Statement" is devoted to the issue of an auditor’s report on the entity’s complete set of financial statements and on a single financial statement or on a specific element of those financial statements in case if such engagements are performed simultaneously. Despite the fact that the implementation of such integrated engagements is not traditional for the Ukrainian market of audit services, the study of their features is an important direction for further research.Item Роль територіальних громад у забезпеченні розвитку інноваційно-інтегрованих структур в умовах децентралізації(ЦНТУ, 2018) Зайченко, В. В.; Zaichenko, V.Стаття присвячена дослідженню ролі територіальних громад у забезпеченні сталого розвитку інноваційно-інтегрованих структур різного типу під час активізації процесу децентралізації влади й управління в Україні. Охарактеризовано сутність інтеграційних кластерних утворень та доведена доцільність використання сучасних технологій стратегічного менеджменту задля ефективного управління створенням і функціонуванням інноваційно-інтегрованих структур у межах територій. Наведено ключові критерії оцінки результатів впровадження децентралізації. Здійснено аналіз регіональних відмінностей щодо кількості Об’єднаних територіальних громад та рівня охоплення ними населення, оцінено індикатори моніторингу фінансової підтримки процесу децентралізації влади за регіонами України. Визначено позитивний ефект від розвитку інноваційно-інтегрованих структур для основних стейкхолдерів (держави, територіальних громад, бізнес-структур, інвесторів, освітніх і наукових установ). Статья посвящена исследованию роли территориальных общин в обеспечении устойчивого развития инновационно-интегрированных структур различного типа при активизации процесса децентрализации власти и управления в Украине. Охарактеризованы сущность интеграционных кластерных образований и доказана целесообразность использования современных технологий стратегического менеджмента для эффективного управления созданием и функционированием инновационно-интегрированных структур в пределах территорий. Приведены ключевые критерии оценки результатов внедрения децентрализации. Осуществлен анализ региональных различий по количеству Объединенных территориальных общин и уровню охвата ими населения, оценены индикаторы мониторинга финансовой поддержки процесса децентрализации власти по регионам Украины. Определен положительный эффект от развития инновационно-интегрированных структур для основных стейкхолдеров (государства, территориальных общин, бизнес-структур, инвесторов, образовательных и научных учреждений). The article is devoted to the study of the role of territorial communities in ensuring the sustainable development of innovative integrated structures of the different types during the intensification of the process of decentralization of power and governance in Ukraine. The essence of integration cluster formations was characterized and the expediency of using the modern technologies of the strategic management for the effective management of the creation and functioning of the innovative integrated structures within the territories was stated. The key criteria of the evaluation of the results of decentralization’s implementation are: redistribution of powers, financial base of the local self-government authorities, transparency, accountability and public participation, sustainable development and competitiveness of the territories, quality and accessibility of public services, management and coordination of the reform presented. The analysis of regional differences about the quantity of the United territorial communities and level of coverage by them the population, indicators of the financial support of the decentralization have shown that there are contradictory tendencies in the development of territorial communities and volumes of their funding, which suggests the appropriateness of further reform of decentralization on the basis the improvement of existing methods, levers and tools for its implementation. The positive effect from the development of innovative integrated structures for the main stakeholders (state, territorial communities, business structures, investors, educational and scientific institutions) has been determined. For the territorial communities, such effect is the complex consideration of the territorial specificity of the economic and social development, increasing the revenues to the local budgets, optimization of using of the territorial potential of the territory, development the innovative infrastructure of the regions, solving the urgent socio-economic and environmental problems of the territory, introduction a smart approach in the organizational and management activity. It was stated that under current conditions, clustering tools are an effective means of ensuring sustainable development of the territories, more rational using of available resources of the community, creation of the favourable business environment, improving the level and quality of life of the population of the community.Item Проблеми формування інвестиційних джерел в АПК України та напрями їх ефективного використання(ЦНТУ, 2018) Фрунза, С. А.; Frunza, S.В статті розглянуті основні проблеми формування інвестиційних джерел в агропромисловому комплексі України. Визначені урядові пріоритети витрат держави щодо забезпечення розвитку аграрної політики, проаналізовані основі джерела фінансових ресурсів по галузі АПК. Запропоновані основні напрями ефективного використання інвестиційних ресурсів сільськогосподарських підприємств, що впливають на покращення їх господарської та фінансової діяльності . В статье рассмотрены основные проблемы формирования инвестиционных источников в агропромышленный комплекс Украины. Определены государственные приоритеты расходов бюджета на развитие аграрной политики, проанализированы основные источники ресурсов финансирования по отрасли АПК. Предложены основные направления эффективного использования инвестиционных ресурсов сельскохозяйственных предприятий, которые влияют на улучшение их хозяйственной и финансовой деятельности. The purpose of the article is to analyze the current state of formation of investment sources in the field of agrarian industrial complex. Effective reform of the economy, possible on the basis of intensification of investment activity, increase of investment volume, use of all sources of investment. Own sources are not enough, and borrowed and borrowed are the task of investment development of the agrarian sector. The main areas of investment of agricultural institutions are: land and infrastructure. Financial instruments include: bank lending, investments, agrarian receipts, commodity loans, bill financing. The main causes of the weakness of the mechanism of state support to agrarian enterprises are the imperfection of the mechanisms for obtaining and distributing budget funds and violation of budgetary discipline during their use. Changing the mechanism of allocation of funds from the state budget, cumbersome, belated approval and constant change during the year cause untimely receipt of state financial support, ineffective use and return at the end of the year to the state budget. The macroeconomic factors that caused the depressive nature of the development of agrarian enterprises are: reduction of their own investment sources of producers due to increased price disparities and depreciation of investment resources under inflation, reduction of state investment support, not compensated by their own and attracted sources of investment financing; the deterioration of access to credit, the growth of non-payment, the breach of economic ties, the deterioration of material and technical supply, etc. A significant source is the attracted funds from the state, as well as non-state institutions, in addition to foreign investments.Item Сучасні аспекти нормування праці управлінського персоналу на промислових підприємствах та в наукових організаціях(ЦНТУ, 2018) Коваленко, О. М.; Станіславик, О. В.; Танащук, К. О.; Коваленко, А. М.; Станиславик, Е. В.; Танащук, Е. А.; Kovalenko, О.; Stanislavyk, О.; Tanashuk, К.В статті розглянуто сучасні аспекти нормування праці управлінського персоналу на промислових підприємствах та в наукових організаціях. Визначено категорії управлінського персоналу, які виділяються різними дослідниками. Висвітлено характер праці управлінського персоналу та роль нормування праці в економічній діяльності підприємства. Систематизовано основні проблеми в галузі нормування праці управлінського персоналу на промислових підприємствах та причини, що їх обумовлюють. Досліджено фактори та ступень впливу на нормування праці управлінського персоналу промислових підприємств Південного регіону. Сформульовано вимоги стосовно удосконалення системи нормування праці управлінського персоналу на промислових підприємствах. В статье рассмотрены современные аспекты нормирования труда управленческого персонала на промышленных предприятиях и в научных организациях. Установлены категории управленческого персонала, выделяемые различными исследователями. Освещен характер труда управленческого персонала и роль нормирования труда в экономической деятельности предприятия. Обозначены основные проблемы в области нормирования труда управленческого персонала на промышленных предприятиях и причины, которые их обуславливают. Исследованы факторы и степень влияния на нормирование труда управленческого персонала промышленных предприятий Южного региона. Сформулированы требования по усовершенствованию системы нормирования труда управленческого персонала на промышленных предприятиях. In the article modern aspects of work rationing of administrative personnel at the industrial enterprises and in the scientific organizations are considered. It is established the categories of administrative personnel, which are marked out by various researchers. The nature of administrative personnel’s work and a role of work rationing in economic activity of the enterprise are covered. The main problems in the field of work rationing of administrative personnel at the industrial enterprises and the reasons, which cause them are designated. Factors and extent of influence on work rationing of administrative personnel of the industrial enterprises of the Southern region are investigated. Elements of control system of work rationing at the industrial enterprises are considered. Requirements for improvement of work rationing system of administrative personnel at the industrial enterprises are formulated. Methods and ways of setting standards of work in the sphere of research and development of the scientific organizations are investigated. It is established that the standardization of research work should not be limited only to the norms of labor input, especially in the normalization of applied research work of theoretical nature, where evaluating the labor input objectively can be quite difficult. Research work should be evaluated according to its results, norms of the number of results of labor and norms of quality of results of labor should be present in the structure of norms. It is proposed that within the framework of the applied research work of theoretical nature, the symbiosis of the expert method, which proved its potency in the analysis of complex non-formalized problems and the statistical method, that is, on the basis of the accounting of similar experience in conducting kinds of works / obtaining the results of work in previous scientific research projects of scientific organization has been used. The conclusion is drawn that the costs of rationing should be comparable to the results of normalization, and the accuracy of the development and set standards of work should be ensured with the minimum possible costs for this process.Item Особливості й типодинаміка ринків праці сільських територій(ЦНТУ, 2018) Терон, І. В.; Терон, И. В.; Teron, І.У статті розкрито особливості регіональної динаміки ринку праці сільських територій. Здійснено групування регіонів за показниками економічної активності, зайнятості населення та ефективності сільської економіки. Визначено різноспрямованість векторів розвитку та функціонування ринку праці сільських населених пунктів за період з 2010 по 2017 рік, зумовлених як змінами в моделях і традиціях економічної поведінки робочої сили, так і економічними, інституційними та природоресурсними чинниками регіонального розвитку.В статье раскрыты особенности региональной динамики рынка труда сельских территорий. Сгруппированы регионы по показателям экономической активности, занятости населения и эффективности сельской экономики. Определены разнонаправленность векторов развития и функционирования рынка труда сельских населенных пунктов за период с 2010 по 2017 год, обусловленных как изменениями в моделях и традициях экономического поведения рабочей силы, так и экономическими, институциональными и природоресурсными факторами регионального развития. The purpose of the article is to analyze the peculiarities, the main typical and specific problems of the rural settlements labor market development, and the definition of homogeneous groups - clusters of regions on the state of the social and labor sphere. The cluster analysis of k-means was used to group regions. The calculations are made in the software package Statistica 6.0. The calculations used the statistical information of the State Statistics Service of Ukraine for 2010 and 2017 years. 4 stable clusters were obtained. Each group is characterized by the features of in the following areas: implementation of labor-resource potential in the labor market of rural settlements; demoeconomic development of rural settlement network; socio-economic results of the functioning of the labor market and the efficiency of the rural economy. Analysis has shown that in the process of its development, rural labor markets show different reactions to the impact of macroeconomic and political factors. The result is an increase in the asymmetry and differentiation of the social development of the regions, and the division in the level of competitiveness. The following trends of rural labor markets in all regions are identified: distribution of areas by clusters is fairly stable; curtailing the scope of employment in the full labor market of rural settlements in all regions, reducing the ILO employment rate and increasing ILO unemployment; reorientation of rural households to use their own work and limitation of hired labor; an analysis of 2010-2017 showed stability and inertia of the employment structure of the rural economy and trends in economic activity; some regions are able to mobilize their own resources for economic growth and therefore develop most dynamically; some labor markets are increases peripheral features and depression; some regions have some positive dynamics in the development of the rural labor market in only a few aspects; in many regions, centripetal trends in the transformation of the settlement network and the curtailment of the social space of rural areas are intensifying. The dynamics of the of the regions rural labor markets development does not contain any indicators that would identify the development as socioeconomic, in which the socio-political and socio-economic impact is determined by the level of human development and is estimated by the achieved human development parameters. Beside of them, the basic socio-economic foundation of them effective regulation mechanisms is supplemented by the humanitarian (socio-humanitarian) component. The following scientific directions are relevant: justification of the of labor market development key indicators limit values; development of socio-economic mechanisms and tools for providing inclusive growth of rural economies, and the implementation of decent work principles in local markets of rural settlements taking into account the peculiarities and dynamics of rural development in Ukraine.Item Теоретичний зміст економічної безпеки банківського сектору національної економіки України(ЦНТУ, 2018) Славкіна, М. А.; Славкина, М. А.; Slavkina, М.У статті уточнено теоретичні аспекти, що становлять методичні засади економічної безпеки банківського сектору. Досліджено питання державного регулювання банківського сектору національної економіки та його наслідки, а також питання щодо самої можливості застосування поняття «економічна безпека банківського сектору» на тлі популярності фінансового висвітлення його суті. Встановлено відмінності між поняттями «фінансова безпека» та «економічна безпека», що дало змогу обґрунтувати уточнення визначення поняття «економічна безпека банківського сектору». Проведено аналіз найістотніших факторів впливу на економічну безпеку банківського сектору, в результаті чого визначено основні загрози, що здійснюють негативний вплив на її рівень. В статье уточнены теоретические аспекты, составляющие методические основы экономической безопасности банковского сектора. Исследованы вопросы государственного регулирования банковского сектора национальной экономики и его последствия, а также вопрос о самой возможности применения понятия «экономическая безопасность банковского сектора» на фоне популярности финансового освещения его сути. Установлены различия между понятиями «финансовая безопасность» и «экономическая безопасность», что позволило обосновать определение понятия «экономическая безопасность банковского сектора». Проведен анализ существенных факторов влияния на экономическую безопасность банковского сектора, в результате чего определены основные угрозы, которые оказывают негативное влияние на ее уровень. The article is devoted to the theoretical content of the economic security of the banking sector of the national economy of Ukraine in modern conditions. The weight of the banking sector for the functioning of the national economy makes the study of its economic security timely and relevant. For the time being, the question of the very possibility of applying the concept of “economic security of the banking sector” is debatable. The overwhelming majority of scientists who study the problem of banking security, focus on financial security, and not on economic security. Therefore, the theoretical aspects of the economic security of the banking sector should be investigated more deeply. The purpose of the article is to clarify the theoretical aspects that make up the methodological foundations of the economic security of the banking sector. Experts highlight the multidimensionality and significance of this term, however they emphasize mainly the preventive safety function, although it has other functions, in particular, control, ensuring the development of the system, creating conditions for cooperation. It was stressed that the importance of information and technical security of the banking sector, which, in our opinion, also provides economic security, cannot be minimized. Most of the existing studies of the economic security of the banking sector are fragmentary. Normative legal acts also do not have a clear definition of this category. In the National Security Strategy of Ukraine, approved in 2015, the need to ensure economic security is indicated. Disapproved of Capturing of the Among the main threats to the economic security of the banking network, the following are highlighted: imperfect and volatile legislation regulating activities in the banking sector; the lack of a clear direction of state economic policy for the frequent change of government; the negative effects of globalization and the lack of regulation of integration processes; low capitalization of domestic banks; significant expansion of foreign capital in the domestic market; the continuation of hostilities in the East; the vulnerability of banking internal networks from hacker attacks; significant volumes of problem assets; low level of security of deposit investments and the like.Item Теорія та практика формування соціального капіталу науково-освітнього кластеру регіональної інноваційної екосистеми на базі технічного університету(ЦНТУ, 2018) Малаховський, Ю. В.; Кансо, А.; Хайдура, Х.; Малаховский, Ю. В.; Malakhovskyi, Yu.; Kansо, А.; Haidoura, Н.Статтю присвячено дослідженню теоретичних аспектів та практичних засобів нарощування активів соціального капіталу у процесі формування науково-освітнього кластеру з технічним університетом у якості “креативного ядра” як елементу регіональної інноваційної екосистеми. Обґрунтовано пріоритетне значення соціального капіталу у формуванні детально охарактеризованого новітнього (шостого) технологічного устрою національної економіки. Особливу увагу приділено економічній моделі комерціалізації діяльності у сфері R&D та надання освітніх послуг, а також цілеспрямованого нарощування репутаційного капіталу регіонального технічного університету, сучасною формою якого є ініціативне формування на його базі науково-освітнього кластеру у структурі регіональної інноваційної екосистеми. Статья посвящена исследованию теоретических аспектов и практических приемов наращивания активов социального капитала в ходе формирования научно-образовательного кластера с техническим университетом в качестве “креативного ядра” как элемента региональной инновационной экосистемы. Обосновано приоритетное значение социального капитала в формировании детально охарактеризованного новейшего (шестого) технологического уклада национальной экономики. Особое внимание уделено экономической модели коммерциализации деятельности в сфере R&D и предоставления образовательных услуг, а также целенаправленного наращивания репутационного капитала регионального технического университета, современной формой которого выступает инициативное формирование на его базе научно-образовательного кластера в структуре региональной инновационной системы. The article is devoted to the study of theoretical aspects and practical means of increasing the assets of social capital in the process of forming a scientific and educational cluster with a technical university as a “creative core” as an element of a regional innovation ecosystem. The priority value of social capital in the formation of a sixth technological structure of the national economy is described in detail. Particular attention is paid to the economic model of commercialization of R&D activities and the provision of educational services, as well as the purposeful increase of the reputational capital of the regional technical university, the modern form of which is the initiative formation on the basis of its scientific and educational cluster in the structure of the regional innovation ecosystem. The use of social capital is considered in the context of reducing the “friction forces” in the economy, transaction costs, saving money from the restructuring of institutional actors and organizations based on a clear specification of immutable property rights, creating organizational structures that ensure their effective exchange, comparison and cost savings, which occur during this process. The peculiarities of social capital’ formation are studied under conditions of active use in the process of post-industrial national economy structuring’ models of scientific and educational clusters’ formation as effective forms of management of innovative activity, which ensures the emergence of a synergistic effect on the basis of the unification of efforts and competencies of its participants (enterprises, research and educational institutions, state authorities, service companies, intermediaries, etc.) that operate with the aim of creating, implementing and commercialization of the innovative product in order to achieve competitive advantages in the global market. The problem of quantitative assessment of social capital is investigated in the context of structuring the analysis at the macro, mesa and microeconomic levels of management. Market actors are considered as actors of activity, theoretical models are formed within the framework of the development of certain aspects of neoinstitutional theory. The idea of creative association of disparate approaches to the formation and development of social capital in the form of generalized trust is realized. Such trust arises in the process of purposeful creation of stable participants, internal factors of development and the nature of the trajectory of mesosystem development in the structure of the national and regional economy. Additional advantages of regulation of collaborative scientific and educational clusters within the framework of regional innovation ecosystems are the possibility of using strategic planning tools.Item Аналіз тенденцій міграційного руху в Україні, оцінка його наслідків та загроз(ЦНТУ, 2018) Кабай, В. О.; Kabai, V.Стаття присвячена аналізу тенденцій міграційного руху в Україні та оцінці його ризиків і загроз. Визначено місце України серед найбільших донорів міжнародних мігрантів у світі. Обґрунтовано наслідки міграційних ризиків та небезпеку міграційного донорства України. Здійснено порівняльну оцінку масштабів та особливостей зовнішньої трудової міграції населення регіонів України. Здійснено SWOT-аналіз особливостей трудової міграції населення в контексті пріоритетів мотиваційного механізму її регулювання в Україні. Статья посвящена анализу тенденций миграционного движения в Украине и оценке его рисков и угроз. Определено место Украины среди крупнейших доноров международных мигрантов в мире. Обоснованны последствия миграционных рисков и опасности миграционного донорства Украины. Осуществлена сравнительная оценка масштабов и особенностей внешней трудовой миграции населения регионов Украины. Осуществлен SWOT-анализ особенностей трудовой миграции населения в контексте приоритетов мотивационного механизма ее регулирования в Украине. The geopolitical transformations that take place today in Ukraine influence the migration movement of the population. The visa-free regime between Ukraine and the EU significantly changed the intensity, nature and direction of labor migration. Against the backdrop of a sharp fall in living standards, rising unemployment and deep economic crisis in the middle of the country, employment abroad proved to be an effective way to solve life problems. The acquired experience of working outside of the homeland and the emerging migration networks also strengthen the migration sentiment. At the same time, the annexation of the Crimea and military actions in the East of the country caused large-scale forced displacement of the population to other regions in the middle of the state. Without being able to find a job at home, people were forced to migrate further abroad. Strengthening the asymmetry of the socio-economic development of regions under such conditions is a cornerstone, and migration processes can both solve and intensify it. Therefore, the assessment and analysis of the main trends of the external migration movement in Ukraine is of great importance. The purpose of the article is to deepen theoretical knowledge about the key trends of external migration movements in Ukraine, to evaluate these processes in the context of developing a motivational mechanism for their regulation and to determine the probable opportunities and threats that the existing dynamics have. The statement in the article suggests that the deepening of theoretical knowledge on the key trends of external migration movements in Ukraine is extremely important for developing an effective migration policy that takes into account national interests and strengthens the domestic labor market. Assessment of labor migration in terms of areas allows us to form a general vision of the environment for the motivation of labor migration. The current situation requires the development and operation of an effective mechanism for regulating the labor migration of the population of Ukraine, including the focus on the factors of its motivation. The prospects of further research are associated with the development of effective mechanisms for regulating the motivation of labor migration in the national interest, taking into account the regional tendencies in Ukraine and the world experience of foreign countries.Item Аналіз відповідності кадрового забезпечення регіонів потребам інноваційної економіки(ЦНТУ, 2018) Красножон, Н. С.; Krasnojon, N.У статті проведено аналіз відповідності кадрового забезпечення регіонів потребам інноваційного розвитку економіки України. Запропоновано складові оцінювання у сферах активізації взаємодії влади, освіти, науки, бізнесу, інноваційної зайнятості, підготовки фахівців інноваційного типу, забезпечення результативності інноваційної діяльності. Проведено інтегральну оцінку стану кадрового забезпечення за регіонами України в умовах інноваційних змін. Визначено напрями поліпшення кадрового забезпечення національної економіки відповідно до потреб інноваційного розвитку. В статье проведен анализ соответствия кадрового обеспечения регионов потребностям инновационного развития экономики Украины. Предложены составляющие оценки в сферах активизации взаимодействия власти, образования, науки, бизнеса, инновационной занятости, подготовки специалистов инновационного типа, обеспечения результативности инновационной деятельности. Осуществлена интегральная оценка состояния кадрового обеспечения по регионам Украины в условиях инновационных изменений. Определены направления улучшения кадрового обеспечения национальной экономики в соответствии с потребностями инновационного развития. In the article the analysis of the compliance of the regions’ staffing to the needs of the innovative development of the economy in Ukraine is conducted. The components of evaluation in the spheres of activization of the interaction of power, education, science, business, innovative employment, training of the innovative type of specialists, ensuring the effectiveness of innovation activity are offered. An integral evaluation of the status of the regions’ staffing of Ukraine in the conditions of innovative changes was conducted by the indicator of the number of students of the higher education institutions of III-IV accreditation levels, calculated per 10 thousand persons of the existing population, the number of the postgraduate students and doctoral students per 100 thousand persons of the existing population, the number of performers of scientific research and development per 1000 persons of the employed population, aged of 15-70, the share of employees, are employed at the innovative enterprises, the level of innovation activity of the industrial enterprises, the volume of sales of the innovative products and the total innovation index. The directions of improvement of staffing of the national economy according to the needs of the innovative development are developed. To such directions are assigned the implementation of educational and professional training programs in the field of intellectual activity and innovation management, the provision of transfer of the educational and professional knowledge during the organization of the educational process, the forming of a system for the monitoring of the demand and supply of labor resources at the regional level with the possibility of the operational monitoring at the industry's level and economic entities, identification of the priority directions of training of professional personnel on the basis of the real needs of economic entities and the prospects of the region's development, promotion to the forming of the powerful research centers on the basis of higher education institutions, promotion to the increasing of employees' interest in the field of innovation in the results of their work, promotion to the creation in the region of innovative-integrated structures of different types, etc.Item Податкове навантаження суб’єктів господарювання та його вплив на формування важливих показників розвитку економіки України(ЦНТУ, 2018) Лисенко, А. М.; Бакай, А. В.; Лысенко, А. Н.; Lysenko, А.; Bakay, А.В статті на основі застосування скоригованої методики оцінки рівня податкового навантаження суб’єктів господарювання досліджено вплив податкового навантаження на формування важливих показників розвитку економіки України. Проаналізовано динаміку змін співвідношень загальної суми податкових платежів до обсягу ВВП та кількості суб’єктів господарювання, визначено навантаження ПДФО на витрати на оплату праці, податку на прибуток на фінансовий результат до оподаткування по підприємствах, які отримали прибуток, ПДВ з вітчизняних товарів на додану вартість. Доведено, що податкове навантаження є важливим індикатором ефективності податкових реформ, а його рівень суттєво впливає на динаміку змін основних узагальнених показників розвитку національної економіки. В статье на основе применения скорректированной методики оценки уровня налоговой нагрузки субъектов хозяйствования исследовано влияние налоговой нагрузки на формирование важных показателей развития экономики Украины. Проанализирована динамика изменений соотношения общей суммы налоговых платежей к объему ВВП и количеству субъектов хозяйствования, определена нагрузка НДФЛ на расходы на оплату труда, налога на прибыль на финансовый результат до налогообложения по предприятиям, которые получили прибыль, НДС с отечественных товаров на добавленную стоимость. Доказано, что налоговая нагрузка является важным индикатором эффективности налоговых реформ, а ее уровень существенно влияет на динамику изменений основных обобщенных показателей развития национальной экономики. The purpose of this study is to assess the impact of tax burden on business entities on the formation of important indicators of Ukraine's economic development with the use of basic methods and substantiation of their correction. In the article, based on the application of an adjusted method of estimating the tax burden of economic entities, the effect of tax burden on the formation of important indicators of economic development in Ukraine was investigated. The dynamics of changes in the ratio of the total amount of tax payments to the volume of GDP and the economic entities has been analyzed, the load of the tax to the labor costs, income tax on the financial result before taxation of the profit-making enterprises and value added tax from the domestic goods for value added are determined. It is proved that tax burden is an important indicator of the effectiveness of tax reforms, and its level significantly influences the dynamics of changes in the main generalized indicators of the development of the national economy. When assessing the tax burden on economic entities, it is proposed to compare the growth rates of the total amount and individual types of tax payments, the related indicators of financial and economic activity and the level of tax burden in order to assess the factor effects. An approach to adjust the basic methodology for assessing the level of tax burden on the indicators of the development of the national economy is the inclusion in the calculation of the aggregate value of tax payments and their individual types, as well as the interconnected with the corresponding tax revenues of the components: the number of economic entities; added value; financial results before tax on profit-making enterprises; labor costs. Further research into the problem of assessing the impact of tax burden on business entities on the formation of important indicators of Ukraine's economic development should be conducted in the direction of in-depth study of causal relationships based on the use of factor models. Prospects for further research in the study of the above-mentioned problems are the development and application in the practical plane of economic and mathematical models in assessing the level of tax burden and a set of factors that form it.Item Проблемні аспекти та перспективи інноваційного розвитку сільськогосподарського машинобудування(ЦНТУ, 2018) Сисоліна, Н. П.; Савеленко, Г. В.; Сисоліна, І. П.; Сысолина, Н. П.; Сысолина, И. П.; Sysolina, N.; Savelenko, Н.; Sysolina, І.В статті досліджено сучасні умови функціонування підприємств сільськогосподарського машинобудування, виявлено проблеми, з якими вони стикаються та які уповільнюють їх розвиток, окреслено можливі перспективні засади управління та запропоновано нові підходи щодо підвищення конкурентоспроможності таких підприємств. Обґрунтовано необхідність державної підтримки вітчизняних підприємств сільськогосподарського машинобудування на мезо- та макрорівнях. На основі дослідження комплексу показників побудовано модель механізму інноваційного розвитку. В статье исследованы современные условия функционирования предприятий сельскохозяйственного машиностроения и выявлены проблемы, замедляющие их развитие, а также намечены возможные перспективные основы управления и предложены новые подходы по повышению конкурентоспособности таких предприятий. Обоснована необходимость государственной поддержки отечественных предприятий сельскохозяйственного машиностроения как на мезо-, так и макроуровнях. На основе исследования комплекса показателей построена модель механизма инновационного развития. At the present stage, domestic agricultural machine building does not correspond to innovative development. The purpose of the article is to study the main tendencies and substantiation of approaches to increase competitiveness of agricultural machinery enterprises. In the article the modern conditions of functioning of agricultural machinery enterprises are investigated and the problems, with which they encounter, which slow down their development, are revealed. It also outlines possible perspective management principles and proposes new approaches to improving the competitiveness of agricultural machinery enterprises. It was established that the state does not pay enough attention to the issue of updating the technological equipment of agricultural machinery enterprises, introducing the achievements of scientific and technological progress in the production of domestic agricultural machinery. The necessity of developing a new state program of support of domestic enterprises of agricultural machine-building at the meso- and macro levels was substantiated. The necessity of reorientation of agricultural machine-building enterprises for the production of modern high-tech equipment, which corresponds to world standards and can compete with foreign analogues, is indicated as it is the main way to enter international markets of agricultural machinery and preservation of the national consumer. On the basis of research of a complex of indicators, the model of the mechanism of innovation development is constructed. Currently, increasing the competitiveness of agricultural machinery enterprises is possible only if two basic conditions are met: the introduction of innovative technologies into production and the effective state program of development of the industry. Enterprises need to implement a comprehensive mechanism for increasing innovation development, since it is from the management of the internal activity of the enterprise will depend on the effective performance of the entire enterprise.Item Світовий досвід функціонування таргетинг-центрів в контексті забезпечення митної безпеки(ЦНТУ, 2018) Туржанський, В. А.; Несторишен, І. В.; Туржанский, В. А.; Несторишен, И. В.; Turzhanskyi, V.; Nestoryshen, I.У статті досліджено зарубіжний досвід функціонування центрів таргетингу при здійсненні митного контролю з метою забезпечення митної безпеки. Визначено сутність таргетингу, основні типи завдань таргетинг-центрів та можливість їх впровадження в діяльність ДФС України. Встановлено, що таргетинг є сучасним інструментом митного контролю, який створює передумови для оперативного опрацювання великих об’ємів інформації щодо вантажів, пасажирів та транспортних засобів, які переміщуються через митні кордони країн, а також дозволяє відійти від практики інтуїтивного вибіркового обрання об’єкта поглибленого огляду. В статье исследован зарубежный опыт функционирования центров таргетинга при осуществлении таможенного контроля с целью обеспечения таможенной безопасности. Определена сущность таргетинга, основные типы задач таргетинг-центров и возможность их внедрения в деятельность ДФС Украины. Установлено, что таргетинг является современным инструментом таможенного контроля, создает предпосылки для оперативной обработки больших объемов информации по грузам, пассажиров и транспортных средств, перемещаемых через таможенные границы стран, а также позволяет отойти от практики интуитивного выборочного избрания объекта углубленного осмотра. In the conditions of the formation of an integrated system for the implementation of the state customs business, the issue of securing the implementation of international trade becomes especially urgent. Realization of this task is possible only with the use of modern customs control instruments and the formation of an adequate customs information environment through the use of prior information. At the same time, targeting, based on the use of risk profiles and other information and enforcement measures, for the selection of passengers, vehicles and goods requiring additional inspection, is increasingly popular. The article investigates the foreign experience of the operation of targeting centers in the implementation of customs control in order to ensure customs security. The essence of targeting, main types of tasks of the target-centers and the possibility of their introduction into the activity of the State fiscal service of Ukraine are determined. It has been established that targeting is a modern tool for customs control, which creates the preconditions for the rapid processing of large volumes of information on goods, passengers and vehicles moving through the customs borders of the countries, and also allows to depart from the practice of intuitive selective selection of in-depth inspection object. Targeting centers provide better risk assessment capabilities across the entire range of border and customs functions, management and integration of information databases, coordination of intelligence and operational activities, and contributes to the overall effective implementation of the concept of integrated border management. The reasons for their creation in each country are different; they do not have a clear set of functions. Targeting Centers have made it possible to improve: management and data synthesis; application of the approach to the assessment and definition of objects for verification, which is coordinated at the national level; coordination of activities for the collection of operational data and operational activities; as well as the possibility of integrated border risk management across the entire border sector. The authors study the peculiarities of the operation of targeting centers in Canada, Finland, New Zealand, Germany, USA, China, Brazil and Australia. Overall, the analysis of the functioning of the targeting centers has led to the conclusion that they provide countries with additional benefits by improving the management and synthesis of information; more effective use of the approach to risk assessment and definition of facilities for national-level coordinated verification; the expansion of the link between activity for the collection of operational data and operational activities; and a more coordinated approach to border risks and more effective achievement of national boundary management objectives. Thus, the functioning of targeting centers intensifies the effect of interagency interaction, in particular, in the implementation of the state customs business and raises national security to a much higher level of protection of the economic interests of the country. It is established that the introduction of the latest information risk-oriented tools taking into account the foreign experience of the operation of the targeting centers can bring Ukraine closer to the best practice in customs procedures in the context of their simplification and customs security.Item Інформаційне забезпечення податкового менеджменту(ЦНТУ, 2018) Савченко, В. М.; Пальчук, О. В.; Кононенко, Л. В.; Savchenko, V.; Palchuk, О.; Kononenko, L.У статті здійснено дослідження інформаційного забезпечення податкового менеджменту. Визначено тенденції розвитку податкового менеджменту відповідно до розвитку податкової системи України. Досліджено організаційні та методичні складові інформаційного забезпечення податкового менеджменту підприємств. Доведено, що ефективність податкового менеджменту безпосередньо залежить від якості його інформаційного забезпечення. Окреслено етапи податкового менеджменту суб’єкта господарювання та його інформаційного забезпечення. В статье проведено исследование информационного обеспечения налогового менеджмента. Определены тенденции развития налогового менеджмента в соответствии с развитием налоговой системы Украины. Исследованы организационные и методические составляющие информационного обеспечения налогового менеджмента предприятий. Доказано, что эффективность налогового менеджмента напрямую зависит от качества его информационного обеспечения. Определены этапы налогового менеджмента предприятия и его информационного обеспечения. The application of the tax management system at enterprises is an integral part of modern management of commercial activity of the subject of taxation. Therefore, the study of information support of tax management is relevant, and the development of trends for its optimization at the level of economic entity’s activity is practical. There are organizational problems of information support of tax management at the level of economic entities. The problems are due to the presence of discussion points and unsolved issues at the theoretical and methodological levels. This requires research in this direction. These considerations determine the relevance of the research topic. The current market situation causes the emergence of new tasks concerning solving the problems of information support management. So, it is necessary to study information support of tax management of enterprises according to the business importance for the Ukrainian economy. The objective of this publication is to determine organizational and methodological components of information support of tax management of enterprises. The most important element of information support of tax management is information on financial and managerial accounting. In Ukraine, according to the experts in the sphere of accounting, there has been a negative trend in the direction of accounting work to ensure fiscal requirements. This has led to the negligence of financial accounting standards. In turn, after the introduction of tax legislation that maximally brings closer the formation of turnover for taxation to the requirements of financial accounting, it is problematic at the level of the subject of taxation to comply with the norms of standards for the formation of financial statements. Tax management which is directly related to the entrepreneurial activity of the enterprise is operational. It should be carried out in the process of current economic activity at all its levels and stages as its indispensable and direct element. In our opinion, taking decisions regarding taxation in commercial activity is intended to prevent penalties and to optimize contractual relations and settlement transactions. That can be made in the process of development of accounting policies. Accordingly, we associate information support of operational tax management with the formation of tax aspect of accounting policy in the context of underlying taxes and the stages of tax management. In this regard, the trends of further research will include development of organizational and methodological approaches to the formation of accounting policies according to the tax aspect.Item Державна фінансова підтримка розвитку інноваційної діяльності в Україні(ЦНТУ, 2018) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, О.Стаття присвячена дослідженню сучасного стану державної фінансової підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні. Визначено особливості здійснення державної підтримки розвитку інноваційної діяльності з використанням інструментів прямої та непрямої фінансової підтримки. Проведено моніторинг ефективності використання інструментарію прямої та непрямої державної підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні, зокрема на основі співставлення оціночних показників національної економіки з показниками провідних економічно розвинених країн світу. Узагальнено світову практику стимулювання інноваційної діяльності за допомогою податкових пільг. Окреслено пріоритетні напрями реформування податкового законодавства в Україні, спрямовані на забезпечення розвитку та активізацію інноваційної діяльності. Статья посвящена исследованию современного состояния государственной финансовой поддержки развития инновационной деятельности в Украине. Определены особенности осуществления государственной поддержки развития инновационной деятельности с использованием инструментов прямой и косвенной финансовой поддержки. Проведен мониторинг эффективности использования инструментария прямой и косвенной государственной поддержки развития инновационной деятельности в Украине, в частности на основе сопоставления оценочных показателей национальной экономики с показателями ведущих экономически развитых стран мира. Обобщена мировая практика стимулирования инновационной деятельности посредством налоговых льгот. Определены приоритетные направления реформирования налогового законодательства в Украине, направленные на обеспечение развития и активизации инновационной деятельности.The purpose of this study is to assess the state of the state financial support for the development of innovation activities in Ukraine and to identify, on this basis, the priority directions of transformation of financial instruments aimed at activating innovation activity. It is determined that the state financial support for the development of innovation activities is carried out through the use of direct financial support instruments and indirect financial support instruments. Direct financial support instruments are: budget financing, financing of state-owned scientific institutions, financing of state-owned innovative financial and credit institutions, grants, government contracts, state guarantees, preferential loans. Indirect financial support tools include: tax breaks, customs incentives, business incubators, science parks, intellectual property and copyright protection, and the development of innovative infrastructure. The study of the current state of state financial support for the development of innovation activity in Ukraine suggests the passive participation of the state in the financing of innovation activities. As sources of direct state financial support for innovation activity are the funds of state and local budgets, their deficit results in low efficiency of using direct financial support instruments. Given the limited budgetary resources available, the government's focus should be on the implementation of progressive instruments of indirect state financial support that have proven effective in leading economically developed countries. It is established that tax incentives are the most widespread instruments of indirect state financial support and stimulation of innovation activity in world practice. Granting of tax privileges should be aimed at: expansion and (or) development of innovation activity of business entities, carrying out of scientific research and scientific and technical works, use and commercialization of their results; introduction of innovations; modernization of production; encouragement of long-term capital investment in innovative projects, programs, technologies, both domestic and foreign investors, including institutions of the banking sector through the provision of preferential loans to actors of innovation. The priority directions of reforming tax legislation in Ukraine, aimed at ensuring the development and activation of innovation activities, can be: providing a tax credit for research and development; introduction of special depreciation regimes; tax holidays; establishment of a system of tax rebates.Item Проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів(ЦНТУ, 2018) Коновалов, Ю. О.; Konovalov, Yu.У статті висвітлені проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів та надані рекомендації щодо їх вирішення. Зокрема, виокремлено проблеми правового характеру (застаріла нормативна база, відсутність загальної методики визначення митної вартості транспортних засобів, тощо) та організаційного характеру (незабезпечення фахівців органів доходів і зборів актуальною ціновою інформацією, відсутність офіційного роз’яснення щодо значення та заповнення граф технічних паспортів транспортних засобів, виданих різними іноземними державами). Крім того схематично зображено на яких етапах визначення митної вартості транспортних засобів виникають проблемні питання. В статье освещены проблемные вопросы определения таможенной стоимости транспортных средств и даны рекомендации по их решению. В частности, выделены проблемы правового характера (устарелая нормативная база, отсутствие общей методики определения таможенной стоимости транспортных средств и т.д.) и организационного характера (необеспечение специалистов органов доходов и сборов актуальной ценовой информацией, отсутствие официального разъяснения относительно значения и заполнения граф технических паспортов транспортных средств, выданных различными государствами). Кроме того схематично изображено на каких этапах определения таможенной стоимости транспортных средств возникают проблемные вопросы. The purpose of this research is the study and analysis of issues of customs valuation vehicles. The practice of determining the customs value of vehicles in Ukraine indicates the presence of certain issues, which leads to complaints and court declarants appeal. The article highlights the issues of the customs value of the vehicle and provides recommendations to address them. In particular, singled out legal issue (outdated regulatory framework, lack of general methods for determining the customs value of vehicles, etc.) and organizational (not software experts of income and fees relevant price information, no official explanation as to the meaning and filling Count technical passports transport assets issued by various foreign countries). Also schematically shown in the stages of determining the customs value of vehicles having problems. The presented research is an analysis of the current state of problematic issues in determining the customs value of vehicles, which revealed certain gaps in the legislative framework, namely: the use of an outdated regulatory framework for customs control and customs clearance of vehicles and control over the correctness of determining the customs value of vehicles, differences in terminology in legal acts. This causes confusion in decision-making by officials and organizational aspects of determining the customs value of vehicles, namely: the absence of specialized directories, the lack of an official clarification on the meaning and filling of the graph of technical passports of vehicles issued by various foreign states, etc. Consequently, in the process of analysis, problematic issues have both a scientific value and a practical one. In the current situation, these issues remain relevant and require further research and improvement by eliminating gaps in the legislation on identified issues, developing a common procedure for customs officials to use the principles of the methodology of commodity expertise and assessment of road vehicles, which are simultaneously coordinated with the provisions of the Customs Code of Ukraine and international acts on the determination of customs value and the sequence of application of methods of its determination when making decisions about its adjustment, which will make it impossible for an official to independently choose the form of realization of the powers to control the tax base of the vehicle. Solving these problems significantly simplifies the work of the specialists of the revenue and fee bodies and will facilitate the determination of the customs value by the declarants.