Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 1. - 2018
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 1. - 2018 by Title
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item Educational Сomponent of the Forming of Innovative-Integrated Structures in Ukraine(ЦНТУ, 2018) Tsarenko, І.; Царенко, І. О.; Царенко, И. А.The role of the educational component in the forming of innovative-integrated structures in Ukraine is researched in the article. It is established that there is a strong relationship between the level of development of higher education institutions and the level of clustering of a certain territory. Some indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine are considered. It was emphasized that in Ukraine there is a process of optimizing the network of universities, academies and institutes. A comparative description of the expenditures on the sphere of higher education, the position of the Global Innovation Index and the level of clusterization in the context of the countries of the world and Ukraine is given. The attention is focused on the fact that the level of development of the network of higher education institutions in the regions of Ukraine is related to the level of their innovation activity. The key peculiarities of the transformation of approaches to the educational component in terms of its importance in the forming of innovative-integrated structures are substantiated. У статті досліджено роль освітньої компоненти у формуванні інноваційно-інтегрованих структур в Україні. На підставі результатів кореляційно-регресійного аналізу встановлено наявність чіткої взаємозалежності між рівнем розвитку закладів вищої освіти та рівнем кластеризації певної території. Розглянуто деякі показники діяльності закладів вищої освіти України, зокрема: динаміку кількості закладів вищої освіти у 1990-2017 роках, кількість закладів вищої освіти та осіб у них за регіонами України у 2017/2018 навчальному році, в тому числі, прийнятих, студентів та випущених, витрати на вищу освіту в абсолютному виразі та інші. Підкреслено, що в Україні відбувається процес оптимізації мережі університетів, академій та інститутів. Динаміка контингенту в абсолютному виразі віддзеркалює демографічну тенденцію в країні та демонструє наявну територіальну диспропорцію, яка відображена не лише у чисельності студентів, а у кількості випущених по відношенню до одного закладу вищої освіти. Наведено порівняльну характеристику витрат на вищу освіту, позицій Глобального індексу інновацій та рівня кластеризації в розрізі країн світу та України. Крім того, проаналізовано чисельність населення, яке припадає на один заклад вищої освіти в деяких країнах Європи, СНД та в Україні. Обґрунтовано ключові особливості трансформації підходів до освітньої складової з точки зору її значимості у формуванні інноваційно-інтегрованих структур, зокрема: зміни в вимогах до випускників, філософії самої освіти, розширюється привабливість освітніх хабів, технології стають дедалі важливішими для освіти, поглиблюється кооперація в освітньому середовищі, зміна принципу регулювання сфери вищої освіти державою, необхідність залучення університетів до проектної діяльності, система вищої освіти стає не тільки виробником освітніх послуг та нових знань для їх стейкхолдерів, університети стають все більш глобальними, професорсько-викладацький склад відіграє роль гіда на шляху «добування знань» тощо. В статье исследована роль образовательной компоненты в формировании инновационно-интегрированных структур в Украине. Установлено наличие четкой взаимосвязи между уровнем развития учреждений высшего образования и уровнем кластеризации определенной территории. Рассмотрены некоторые показатели деятельности высших учебных заведений Украины. Подчеркнуто, что в Украине происходит процесс оптимизации сети университетов, академий и институтов. Приведена сравнительная характеристика расходов на высшее образование, позиций Глобального индекса инноваций и уровня кластеризации в разрезе стран мира и Украины. Акцентировано внимание на том, что уровень развития сети образовательных учреждений регионов Украины имеют связь с уровнем их инновационной активности. Обоснованно ключевые особенности трансформации подходов к образовательной составляющей с точки зрения ее значимости в формировании инновационно-интегрированных структур.Item Аналіз відповідності кадрового забезпечення регіонів потребам інноваційної економіки(ЦНТУ, 2018) Красножон, Н. С.; Krasnojon, N.У статті проведено аналіз відповідності кадрового забезпечення регіонів потребам інноваційного розвитку економіки України. Запропоновано складові оцінювання у сферах активізації взаємодії влади, освіти, науки, бізнесу, інноваційної зайнятості, підготовки фахівців інноваційного типу, забезпечення результативності інноваційної діяльності. Проведено інтегральну оцінку стану кадрового забезпечення за регіонами України в умовах інноваційних змін. Визначено напрями поліпшення кадрового забезпечення національної економіки відповідно до потреб інноваційного розвитку. В статье проведен анализ соответствия кадрового обеспечения регионов потребностям инновационного развития экономики Украины. Предложены составляющие оценки в сферах активизации взаимодействия власти, образования, науки, бизнеса, инновационной занятости, подготовки специалистов инновационного типа, обеспечения результативности инновационной деятельности. Осуществлена интегральная оценка состояния кадрового обеспечения по регионам Украины в условиях инновационных изменений. Определены направления улучшения кадрового обеспечения национальной экономики в соответствии с потребностями инновационного развития. In the article the analysis of the compliance of the regions’ staffing to the needs of the innovative development of the economy in Ukraine is conducted. The components of evaluation in the spheres of activization of the interaction of power, education, science, business, innovative employment, training of the innovative type of specialists, ensuring the effectiveness of innovation activity are offered. An integral evaluation of the status of the regions’ staffing of Ukraine in the conditions of innovative changes was conducted by the indicator of the number of students of the higher education institutions of III-IV accreditation levels, calculated per 10 thousand persons of the existing population, the number of the postgraduate students and doctoral students per 100 thousand persons of the existing population, the number of performers of scientific research and development per 1000 persons of the employed population, aged of 15-70, the share of employees, are employed at the innovative enterprises, the level of innovation activity of the industrial enterprises, the volume of sales of the innovative products and the total innovation index. The directions of improvement of staffing of the national economy according to the needs of the innovative development are developed. To such directions are assigned the implementation of educational and professional training programs in the field of intellectual activity and innovation management, the provision of transfer of the educational and professional knowledge during the organization of the educational process, the forming of a system for the monitoring of the demand and supply of labor resources at the regional level with the possibility of the operational monitoring at the industry's level and economic entities, identification of the priority directions of training of professional personnel on the basis of the real needs of economic entities and the prospects of the region's development, promotion to the forming of the powerful research centers on the basis of higher education institutions, promotion to the increasing of employees' interest in the field of innovation in the results of their work, promotion to the creation in the region of innovative-integrated structures of different types, etc.Item Аналіз тенденцій міграційного руху в Україні, оцінка його наслідків та загроз(ЦНТУ, 2018) Кабай, В. О.; Kabai, V.Стаття присвячена аналізу тенденцій міграційного руху в Україні та оцінці його ризиків і загроз. Визначено місце України серед найбільших донорів міжнародних мігрантів у світі. Обґрунтовано наслідки міграційних ризиків та небезпеку міграційного донорства України. Здійснено порівняльну оцінку масштабів та особливостей зовнішньої трудової міграції населення регіонів України. Здійснено SWOT-аналіз особливостей трудової міграції населення в контексті пріоритетів мотиваційного механізму її регулювання в Україні. Статья посвящена анализу тенденций миграционного движения в Украине и оценке его рисков и угроз. Определено место Украины среди крупнейших доноров международных мигрантов в мире. Обоснованны последствия миграционных рисков и опасности миграционного донорства Украины. Осуществлена сравнительная оценка масштабов и особенностей внешней трудовой миграции населения регионов Украины. Осуществлен SWOT-анализ особенностей трудовой миграции населения в контексте приоритетов мотивационного механизма ее регулирования в Украине. The geopolitical transformations that take place today in Ukraine influence the migration movement of the population. The visa-free regime between Ukraine and the EU significantly changed the intensity, nature and direction of labor migration. Against the backdrop of a sharp fall in living standards, rising unemployment and deep economic crisis in the middle of the country, employment abroad proved to be an effective way to solve life problems. The acquired experience of working outside of the homeland and the emerging migration networks also strengthen the migration sentiment. At the same time, the annexation of the Crimea and military actions in the East of the country caused large-scale forced displacement of the population to other regions in the middle of the state. Without being able to find a job at home, people were forced to migrate further abroad. Strengthening the asymmetry of the socio-economic development of regions under such conditions is a cornerstone, and migration processes can both solve and intensify it. Therefore, the assessment and analysis of the main trends of the external migration movement in Ukraine is of great importance. The purpose of the article is to deepen theoretical knowledge about the key trends of external migration movements in Ukraine, to evaluate these processes in the context of developing a motivational mechanism for their regulation and to determine the probable opportunities and threats that the existing dynamics have. The statement in the article suggests that the deepening of theoretical knowledge on the key trends of external migration movements in Ukraine is extremely important for developing an effective migration policy that takes into account national interests and strengthens the domestic labor market. Assessment of labor migration in terms of areas allows us to form a general vision of the environment for the motivation of labor migration. The current situation requires the development and operation of an effective mechanism for regulating the labor migration of the population of Ukraine, including the focus on the factors of its motivation. The prospects of further research are associated with the development of effective mechanisms for regulating the motivation of labor migration in the national interest, taking into account the regional tendencies in Ukraine and the world experience of foreign countries.Item Банківський сектор як елемент системи протидії легалізації та відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом(ЦНТУ, 2018) Коцюрба, О. Ю.; Kotsiurba, О.У статті розглянуто роль та місце банківського сектору в системі протидії легалізації та відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом. Проведено аналіз механізмів залучення банківських установ до відмивання злочинних доходів в залежності від їх форми. За результатами аналізу визначено шляхи мінімізації ризиків залучення банків до процесу відмивання «брудних коштів» та подальшого розвитку системи протидії легалізації та відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом. В статье рассмотрена роль и место банковского сектора в системе противодействия легализации и отмывания доходов, полученных преступным путем. Проведен анализ механизмов привлечения банковских учреждений к отмыванию преступных доходов в зависимости от их формы. На основании результатов анализа определены пути минимизации рисков привлечения банков к процессу отмывания «грязных денег» и дальнейшего развития системы противодействия легализации и отмывания доходов, полученных преступным путем.The article notes that the legal basis of the anti-money laundering and laundering system is the law enforcement block and the financial monitoring unit, which includes banking institutions, and defined the role and place of the banking sector in it. Banking institutions are the leaders in the number of reports of dubious financial transactions to the State Financial Monitoring Service, which determines their central role in the counteraction to the legalization and laundering of proceeds from crime. Criminal proceeds in cash form are a result of unlawful activities, while criminal proceeds in non-cash form are obtained because of legitimate activities, in which fraud, theft of budget funds or abuse of official duties were committed. Taking into account the forms of obtaining illegal proceeds, criminals choose different methods and ways of incomes legalization. Thus, cash proceeds are placed in the banking system by intermediaries through the structuring of cash transactions, falsification of documents, the creation of collective accounts, money swaps and other, and cashless by conversion centers through the conclusion of fictitious contracts, the use of schemes with "garbage" securities, services «pseudo-insurance» are transformed into cash. Further, as a rule, in order to break the connection between criminals and the crime, the money is withdrawn abroad and returned to the economy in the legal form. According to the analysis, it was determined that the greatest risks for banking institutions in servicing legal entities are transactions in money transfer, non-equity securities transactions and cash servicing; in the service of individuals - transactions for the transfer of funds, including foreign currency, transactions with bank cards and accounts. Recommendations on the creation of a mechanism for internal control to counteract the legalization of criminal incomes through taking into account recognized intrabank tools "know about the client everything" and "know your employees", will reduce the risks of using the banking sector to legalize the proceeds from crime.Item Виклики та можливості підвищення рівня конкурентоспроможності робочої сили в Україні(ЦНТУ, 2018) Лісогор, Л. С.; Руденко, Н. В.; Чувардинський, В. О.; Лисогор, Л. С.; Чувардинский, В. А.; Lisogor, L.; Rudenko, N.; Chuvardynskyi, V.У статті досліджено виклики та можливості формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, обумовлені впливом глобалізації світового економічного простору, технологізації суспільства, звуження демографічного базису відтворення населення. Класифіковано чинники впливу на конкурентоспроможність робочої сили залежно від сфери їх реалізації та можливостей забезпечення достатньо стійкого позитивного або негативного впливу на якість робочої сили. Доведено, що дієвість трансформації викликів-загроз, що виникають у процесі формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, у виклики-можливості залежить від превалювання стимулюючих або дестимулюючих чинників впливу. Визначено напрями підвищення конкурентоспроможності робочої сили з урахуванням специфіки дії різновекторно спрямованих чинників впливу на реалізацію її конкурентних переваг в умовах глобалізації. В статье исследованы вызовы и возможности формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, обусловленные влиянием глобализации мирового экономического пространства, технологизации общества, сужения демографического базиса воспроизводства населения. Классифицированы факторы влияния на конкурентоспособность рабочей силы в зависимости от сферы их реализации и возможностей обеспечения достаточно стабильного позитивного или негативного влияния на качество рабочей силы. Доказано, что действенность трансформация вызовов-угроз, которые возникают в процессе формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, в вызовы-возможности зависит от превалирования стимулирующих или дестимулирующих факторов влияния. Определены направления повышения конкурентоспособности рабочей силы с учетом специфики действия разновекторно нацеленных факторов влияния на реализацию ее конкурентных преимуществ в условиях глобализации. The purpose of this article is to investigate the challenges and opportunities for increasing the competitiveness of the labour force in the context of globalization changes, to identify the trends for ensuring the competitive advantages of the labour force based on improving its qualitative characteristics, taking into account the influence of contrary-oriented factors of influence on the development of society and the individual. As a result of the study, it was proved that the issue of challenges and opportunities accompanying the process of increasing the competitiveness of the labour force became relevant to the elaboration and implementation of effective managerial decisions aimed on the ensuring of improvement of labour force’s quality. Justified that the transformation of the challenges associated with the formation of the competitiveness of the labour force and the realization of its competitive advantages, into the threats, as well as the possibilities for increasing its competitiveness, depend on the vectors of change and the intensity of the impact of demographic, technological, socio-economic, educational, institutional, infrastructural and incentive factors. It has been determined that under the conditions of the dominant influence of stimulant factors on the formation and implementation of the competitiveness of the labour force, the transformation of the challenges into opportunities might be occurred, while the prevalence of the influence of factors-disintegrators can lead to the transformation of the challenges into a threats. Thus, the probability of the transformation of the challenges of the formation and implementation of the competitiveness of the labour force in the possibility depends on the intensity of the factors of stimulants. Accordingly, reducing the mortality rate of the working-age population, reducing the incidence rate of the population, increasing the number of workplaces with favorable working conditions, as well as the spread of healthy lifestyle stereotypes, and improving disease prevention can contribute to increasing the competitiveness of the labour force (taking into account the impact of demographic factors). Improvement of education quality, development of a system of continuous education, increasing the efficiency of the system of career guidance, an increase in the needs of the economy in professionals will be positively affect the labour force competitiveness (in the context of the influence of socio-economic factors). It was proved as a result of investigation that macroeconomic stabilization, improvement of the business environment, oriented towards creation of competitive jobs, increase of the level of remuneration (in the context of strengthening the relationship between skills levels and wages); improving the quality of social dialogue, increasing social responsibility are the main ways of minimizing the negative effects of socio-economic factors on the possibility of increasing the competitiveness of the labour force.Item Виконання завдань з аудиту елементів та статей фінансової звітності як окремих об’єктів: вимоги та рекомендації Міжнародних стандартів аудиту(ЦНТУ, 2018) Роєва, О. С.; Роева, О. С.; Roieva, О.У статті систематизовано вимоги Міжнародних стандартів аудиту в контексті виконання завдань з аудиту окремих фінансових звітів, окремих елементів, рахунків або статей фінансового звіту задля обґрунтування напрямів розвитку організаційного та методичного забезпечення таких завдань. Уточнена класифікація аудиторських послуг з метою чіткого їх виокремлення в складі завдань з аудиту. Запропонована їх додаткова деталізація. Обґрунтовано, що організаційні етапи та методика виконання таких завдань мають регламентувати відносини із управлінським персоналом і включати всі специфічні етапи, які вимагаються в процесі проведення аудиту всієї фінансової звітності, зокрема, розгляд шахрайства, законодавчих та нормативних актів, операцій та відносин із пов’язаними особами, облікових оцінок, подальших подій, іншої інформації, безперервності діяльності тощо. В статье систематизированы требования Международных стандартов аудита в контексте выполнения заданий по аудиту отдельных финансовых отчетов, отдельных элементов, счетов или статей финансового отчета для обоснования направлений развития организационного и методического обеспечения таких заданий. Уточнена классификация аудиторских услуг с целью четкого их выделения в составе заданий по аудиту. Предложена их дополнительная детализация. Обосновано, что организационные этапы и методика выполнения таких заданий должны регламентировать отношения с руководством и включать все специфические этапы, требуемые в процессе проведения аудита всей финансовой отчетности, а именно: рассмотрение мошенничества, законодательных и нормативных актов, операций и отношений со связанными лицами, учетных оценок, дальнейших событий, другой информации, непрерывности деятельности и т.д. Selecting one object should simplify the auditor's work, since there is an opportunity to concentrate only on a narrow circle of operations, processes, etc. But on the other hand, the orientation of the International Standards on Auditing on regulating issues related to the audit engagements of the audit of entity’s complete set of financial statements, causes problems in their practical application in the process of conducting audits of certain articles, accounts, elements, items of financial statements. The purpose of this study is to systematize the requirements and recommendations of the International Standards of Auditing (ISA), in particular ISA 805 "Special Considerations - Audits of Single Financial Statements and Specific Elements, Accounts or Items of a Financial Statement", in the context of conducting of audits of single financial statements, items, accounts or articles of the financial statements in order to elaborate the directions of the development of organizational and methodological support for such engagements. It is substantiated that in spite of the existence of various audit classifications, the classification of audit services needs to be clarified in order to clearly distinguish the engagements of audit of single financial statement, accounts, articles and elements of financial statements. Their additional detailing into individual and integrated engagements, individual and complex engagements are offered. It is substantiated that the organizational stages and methods of conducting such engagements should regulate relations with management personnel and include all the specific stages required in the process of audit of financial statements, in particular, the consideration of fraud, legislative and regulatory acts, the conducting of studies of related parties, accounting estimates, including fair value accounting estimates, subsequent events, other information, going concern, etc. A significant attention in ISA 805 "Special Considerations - Audits of Single Financial Statements and Specific Elements, Accounts or Items of a Financial Statement" is devoted to the issue of an auditor’s report on the entity’s complete set of financial statements and on a single financial statement or on a specific element of those financial statements in case if such engagements are performed simultaneously. Despite the fact that the implementation of such integrated engagements is not traditional for the Ukrainian market of audit services, the study of their features is an important direction for further research.Item Державна фінансова підтримка розвитку інноваційної діяльності в Україні(ЦНТУ, 2018) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, О.Стаття присвячена дослідженню сучасного стану державної фінансової підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні. Визначено особливості здійснення державної підтримки розвитку інноваційної діяльності з використанням інструментів прямої та непрямої фінансової підтримки. Проведено моніторинг ефективності використання інструментарію прямої та непрямої державної підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні, зокрема на основі співставлення оціночних показників національної економіки з показниками провідних економічно розвинених країн світу. Узагальнено світову практику стимулювання інноваційної діяльності за допомогою податкових пільг. Окреслено пріоритетні напрями реформування податкового законодавства в Україні, спрямовані на забезпечення розвитку та активізацію інноваційної діяльності. Статья посвящена исследованию современного состояния государственной финансовой поддержки развития инновационной деятельности в Украине. Определены особенности осуществления государственной поддержки развития инновационной деятельности с использованием инструментов прямой и косвенной финансовой поддержки. Проведен мониторинг эффективности использования инструментария прямой и косвенной государственной поддержки развития инновационной деятельности в Украине, в частности на основе сопоставления оценочных показателей национальной экономики с показателями ведущих экономически развитых стран мира. Обобщена мировая практика стимулирования инновационной деятельности посредством налоговых льгот. Определены приоритетные направления реформирования налогового законодательства в Украине, направленные на обеспечение развития и активизации инновационной деятельности.The purpose of this study is to assess the state of the state financial support for the development of innovation activities in Ukraine and to identify, on this basis, the priority directions of transformation of financial instruments aimed at activating innovation activity. It is determined that the state financial support for the development of innovation activities is carried out through the use of direct financial support instruments and indirect financial support instruments. Direct financial support instruments are: budget financing, financing of state-owned scientific institutions, financing of state-owned innovative financial and credit institutions, grants, government contracts, state guarantees, preferential loans. Indirect financial support tools include: tax breaks, customs incentives, business incubators, science parks, intellectual property and copyright protection, and the development of innovative infrastructure. The study of the current state of state financial support for the development of innovation activity in Ukraine suggests the passive participation of the state in the financing of innovation activities. As sources of direct state financial support for innovation activity are the funds of state and local budgets, their deficit results in low efficiency of using direct financial support instruments. Given the limited budgetary resources available, the government's focus should be on the implementation of progressive instruments of indirect state financial support that have proven effective in leading economically developed countries. It is established that tax incentives are the most widespread instruments of indirect state financial support and stimulation of innovation activity in world practice. Granting of tax privileges should be aimed at: expansion and (or) development of innovation activity of business entities, carrying out of scientific research and scientific and technical works, use and commercialization of their results; introduction of innovations; modernization of production; encouragement of long-term capital investment in innovative projects, programs, technologies, both domestic and foreign investors, including institutions of the banking sector through the provision of preferential loans to actors of innovation. The priority directions of reforming tax legislation in Ukraine, aimed at ensuring the development and activation of innovation activities, can be: providing a tax credit for research and development; introduction of special depreciation regimes; tax holidays; establishment of a system of tax rebates.Item Економетрія: міждисциплінарний характер академічної дисципліни(ЦНТУ, 2018) Чорний, О. В.; Чёрный, О. В.; Chornyi, О.В статті висвітлюються особливості міждисциплінарного характеру економетрії. Наголошується на важливості розуміння спільного використання математичного апарату та економічної теорії. Важливими характеристиками економетрії визначаються формалізація та спрощення. Окремо розглядається питання про можливість побудови економетричної моделі національної економічної системи. Обґрунтовано, що подібна великомасштабна інтеграція повинна включати всі існуючі підсистеми національної економічної системи. В статье освещаются особенности междисциплинарного характера эконометрии. Отмечается важность понимания совместного использования математического аппарата и экономической теории. Важными характеристиками эконометрия являются формализация и упрощение. Отдельно рассматривается вопрос о возможности построения эконометрической модели национальной экономической системы. Обосновано, что подобная крупномасштабная интеграция должна включать все существующие подсистемы национальной экономической системы. The purpose of the article is to emphasize some interdisciplinary characteristics of econometrics. Specific features of the interdisciplinary nature of econometrics are highlighted in the article. The importance of mathematical apparatus and economic theory common use understanding is emphasized. In practice, the use of knowledge and methodology of formal discipline to solve problems within the limits of social academic discipline is taking place. Formalization and simplification are defined as important characteristics of econometrics. Separation of dominant from secondary factors relates to the adequate use of the mathematical apparatus with the aim of connections search between economic phenomena. Within the scope of paper attention is drawn to the construction of econometric models of individual sub-sectors of the economic system: the innovation system and the banking system. It is important to pay attention not only to the interdisciplinary connections that exist between academic disciplines, but also to the boundary between knowledge of the separate disciplines. Permanent attention is given to the possibility of construction of an econometric model of a national economic system. Such large-scale integration should include all existing subsystems of a national economic system. The author made the assumption that exists the possibility of identifying correlations with other systems of society, if indicators that characterize other systems are quantitative. Macroeconomic econometric model must include indicators related to law, political science, sociology, demography and other sciences. Thus, econometric modeling can cover all economic subsystems and establish dependence with external environment. We can conclude, that econometrics is characterized by strong interdisciplinary ties between mathematics and economics. The problem that is considered in the work can be a part of the larger volume of interdisciplinary research.Item Зародження банківської кредитної системи в Російській імперії та Наддніпрянській Україні у другій половині XVIII – на початку ХІХ ст.(ЦНТУ, 2018) Орлик, М. В.; Orlyk, М.У статті досліджено та проаналізовано погляди економістів XVIII ст. на проблему кредитування, акцентовано увагу на їх рекомендаціях щодо поліпшення кредитної системи. Досліджено основні економічні та історичні аспекти формування банківської системи в Російській імперії у практичній площині. Визначено й проаналізовано основні проблемні аспекти банківського кредитування. Обґрунтовано, що перспективи подальшої розробки теми еволюції кредитування полягають в аналізі взаємодій різних кредитних установ, вивченні досвіду органів влади у боротьбі із зловживаннями та незаконною діяльність лихварів. В статье исследованы и проанализированы взгляды экономистов XVIII в. на проблему кредитования, акцентировано внимание на их рекомендациях по улучшению кредитной системы. Исследованы основные экономические и исторические аспекты формирования банковской системы Российской империи в практической плоскости. Определены и проанализированы основные проблемные аспекты банковского кредитования. Обосновано, что перспективы дальнейшей разработки темы эволюции кредитования заключаются в анализе взаимодействий различных кредитных учреждений, изучении опыта органов власти в борьбе с злоупотреблениями и незаконной деятельность ростовщиков. Lending plays an important role in the socio-economic development of the most countries. The urgency of lending issues is increasing every year, owing to the desire of the business to attract additional financial resources, and individuals to increase living standards. At the same time, activation of lending is economically important and beneficial not only for borrowers, but also for banking institutions and for stabilizing and developing the country's economy as a whole. His role today is growing significantly in Ukraine, despite the financial and economic instability and the deterioration of macroeconomic indicators. The purpose of the research is to study banking and credit system in the Dnieper Ukraine at the initial stages of the banking system in the Russian Empire in the second half of the XVIII century and an analysis of the scientific thought contemporaries of the studied era. It was found, that the first attempts by the governments of the Russian Empire in the area of bank lending had certain difficulties that negatively affected the state's economy. The main problems that have emerged in the banking sector of the economy were often related to rigid State regulation, narrow confines of self-regulation and poorly conceived reforms that were carried out. Banks as one of the key elements of the economy should react quickly to economic and political trends, and undue state pressure has led to the bankruptcy of the above banks. A significant problem was the lack of interest of the bank's managers in developing and promoting their institutions, which in the future prompted them to abuse of corruption. No less important problems for the development of bank lending in the Russian Empire of the XVIII century were its weak economic school and ignoring global practice in lending.Item Конкурентоспроможність випускників в умовах інноваційних трансформацій ринків праці та глобальних викликів(ЦНТУ, 2018) Сало, А. В.; Salo, А.Стаття присвячена аналізу впливу інноваційних та глобальних чинників на формування та реалізацію конкурентних переваг на ринку праці випускників закладів вищої освіти. У статті здійснена систематизація наукових уявлень про конкурентоспроможність у сфері праці і, зокрема, конкурентоспроможність випускників закладів вищої освіти. Запропоновано авторський підхід до визначення чинників, що впливають на конкурентоспроможність випускників. Зосереджено увагу на впливах інноваційних трансформацій ринків праці і глобальних чинників. Здійснено аналіз показників конкурентоспроможності країн за розвиненістю системи вищої освіти, індикативних показників відповідності системи освіти (у т.ч. вищої освіти) вимогам бізнесу. Здійснено порівняльну оцінку інноваційних змін структури зайнятості за професіями в Україні та окремих країнах Європи, які впливають на формування та реалізацію конкурентних переваг випускників на ринку праці. Статья посвящена анализу влияния инновационных и глобальных факторов на формирование и реализацию конкурентных преимуществ на рынке труда выпускников высших учебных заведений. В статье систематизированы научные представления о конкурентоспособности в сфере труда и, в частности, о конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений. Предложен авторский подход к определению факторов, влияющих на конкурентоспособность выпускников. Сосредоточено внимание на влиянии инновационных трансформаций рынков труда и роли глобальных факторов. Проведен анализ показателей конкурентоспособности стран по развитию системы высшего образования, индикативных показателей соответствия системы образования (в т.ч. высшего образования) требованиям бизнеса. Осуществлена сравнительная оценка инновационных изменений структуры занятости в рамках профессий в Украине и отдельных странах Европы, которые влияют на формирование и реализацию конкурентных преимуществ выпускников на рынке труда. The article is devoted to the analysis of the influence of innovative and global factors on the formation and implementation of competitive advantages in the labor market of graduates of higher educational institutions. The article presents the systematization of scientific ideas about competitiveness in the labor sphere and, in particular, the competitiveness of graduates of higher educational institutions. The scientific works of domestic and foreign scientists about competition, competitiveness of the labor market, development of higher educational institutions and educational services have been used as a theoretical basis of the article. The research uses general scientific and special methods, in particular: analytical – for collecting and generalizing scientific information; abstract and logical – for the analysis and systematization of scientific ideas; tabular – for the systematization of the factors influencing the competitiveness of graduates. The author analyzes the scientific opinions on competitiveness in the labor sphere, identifying differences in the approaches of scientists. The author's approach to determining the essence of the competitiveness of graduates of higher educational institutions has been grounded. For the first time, it is suggested to understand the definition of "competitiveness of graduates of higher educational institutions" as the ability of graduates of higher educational institutions to find better job than graduates of other similar educational institutions, to choose competitive jobs with knowledge and competences gained during the training process, the ability to continuous educational and professional development, labor and professional mobility in the labor market. The author has suggested an approach to systematization of factors influencing the competitiveness of graduates. Factors are united in blocks: innovative, global, nature resources, medical-demographic, social, historical-cultural, psychological, economic, scientific and technical, competitive, organizational-technical, political, law. The attention is focused on the important role of innovative transformations of labor markets and the role of global factors. The indicators of competitiveness of countries according to the development of the system of higher education, indicators of the correspondence of the education system (including higher education) with the requirements of business have been analyzed on the basis of world statistics. The author has analyzed the innovative changes in the structure of employment by professions in Ukraine and certain European countries, which influence the formation of competitive advantages of graduates.Item Організаційно-економічні засади створення інноваційно-інтегрованих структур в умовах соціально-економічної нестабільності(ЦНТУ, 2018) Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Левченко, А. Н.; Levchenko, О.; Tkachuk, О.Статья посвящена обоснованию организационно-экономических основ создания инновационно-интегрированных структур в условиях социально-экономической нестабильности на основании анализа текущего состояния показателей конкурентоспособности и инновационного развития Украины на международной арене и мировых тенденций инновационной динамики. Охарактеризованы предпосылки, факторы, принципы, составляющие и задачи развития инновационно-интегрированных объединений. Обоснована целесообразность учета основных составляющих формирования и развития инновационно-интегрированных структур. Статья посвящена обоснованию организационно-экономических основ создания инновационно-интегрированных структур в условиях социально-экономической нестабильности на основании анализа текущего состояния показателей конкурентоспособности и инновационного развития Украины на международной арене и мировых тенденций инновационной динамики. Охарактеризованы предпосылки, факторы, принципы, составляющие и задачи развития инновационно-интегрированных объединений. Обоснована целесообразность учета основных составляющих формирования и развития инновационно-интегрированных структур. The article is devoted to the substantiation of the organizational and economic principles of creation of innovative-integrated structures in the conditions of socio-economic instability on the basis of the results of the analysis of the current state of competitiveness's indicators and innovative development of Ukraine in the international arena and world tendencies of innovation dynamics. The comparative characteristic of the key indicators of innovative development in Ukraine with the individual countries of the world, are made it possible to ascertain both significant negative socioeconomic processes and a fairly significant level of lagging behind the key indicators of innovative development from countries of the world, which are showing the high rates of innovative dynamics or are at the stage of growth. The preconditions, factors, principles, components and tasks of development of innovative-integrated associations were characterized. The expediency of taking into account the main components of the forming and development of innovative-integrated structures, including the educational component of training specialists for innovative-integrated structures (quality, competitiveness of educational services, financing, scientific activity of educational institutions); professional development of employees of innovative-integrated structures (lifelong learning, increasing of human capital); personnel support (availability of innovative type of personnel, innovative development of human capital); directions of improvement of the organizational and regulatory influence in the conditions of decentralization of power and management (development of strategies, territorial priorities, transparency of public procurement, implementation of program-targeted approach); financial analysis, audit and information support (financial information, audit services, currency rate regulation, information requirements); tax regulation (advantages and disadvantages of the taxation system, tax incentives); investment support (state financial support, investment attractiveness of enterprises); stimulation of entrepreneurial activity (problems and prospects of development of innovative entrepreneurship); social development (development of social capital); ensuring national security (the role of innovative-integrated structures) was substantiated. Thus, the improvement of the organizational-economic principles for the creation of innovative-integrated structures should take into account the latest trends associated with the results of the 4th industrial revolution, the peculiarities of implementing innovative activities in conditions of socio-economic instability, must be oriented towards the formation of innovative ecosystems, introduction of a smart approach to management organization, territorial branding, enhancement of the competitiveness of the territories and their investment attractiveness.Item Особливості й типодинаміка ринків праці сільських територій(ЦНТУ, 2018) Терон, І. В.; Терон, И. В.; Teron, І.У статті розкрито особливості регіональної динаміки ринку праці сільських територій. Здійснено групування регіонів за показниками економічної активності, зайнятості населення та ефективності сільської економіки. Визначено різноспрямованість векторів розвитку та функціонування ринку праці сільських населених пунктів за період з 2010 по 2017 рік, зумовлених як змінами в моделях і традиціях економічної поведінки робочої сили, так і економічними, інституційними та природоресурсними чинниками регіонального розвитку.В статье раскрыты особенности региональной динамики рынка труда сельских территорий. Сгруппированы регионы по показателям экономической активности, занятости населения и эффективности сельской экономики. Определены разнонаправленность векторов развития и функционирования рынка труда сельских населенных пунктов за период с 2010 по 2017 год, обусловленных как изменениями в моделях и традициях экономического поведения рабочей силы, так и экономическими, институциональными и природоресурсными факторами регионального развития. The purpose of the article is to analyze the peculiarities, the main typical and specific problems of the rural settlements labor market development, and the definition of homogeneous groups - clusters of regions on the state of the social and labor sphere. The cluster analysis of k-means was used to group regions. The calculations are made in the software package Statistica 6.0. The calculations used the statistical information of the State Statistics Service of Ukraine for 2010 and 2017 years. 4 stable clusters were obtained. Each group is characterized by the features of in the following areas: implementation of labor-resource potential in the labor market of rural settlements; demoeconomic development of rural settlement network; socio-economic results of the functioning of the labor market and the efficiency of the rural economy. Analysis has shown that in the process of its development, rural labor markets show different reactions to the impact of macroeconomic and political factors. The result is an increase in the asymmetry and differentiation of the social development of the regions, and the division in the level of competitiveness. The following trends of rural labor markets in all regions are identified: distribution of areas by clusters is fairly stable; curtailing the scope of employment in the full labor market of rural settlements in all regions, reducing the ILO employment rate and increasing ILO unemployment; reorientation of rural households to use their own work and limitation of hired labor; an analysis of 2010-2017 showed stability and inertia of the employment structure of the rural economy and trends in economic activity; some regions are able to mobilize their own resources for economic growth and therefore develop most dynamically; some labor markets are increases peripheral features and depression; some regions have some positive dynamics in the development of the rural labor market in only a few aspects; in many regions, centripetal trends in the transformation of the settlement network and the curtailment of the social space of rural areas are intensifying. The dynamics of the of the regions rural labor markets development does not contain any indicators that would identify the development as socioeconomic, in which the socio-political and socio-economic impact is determined by the level of human development and is estimated by the achieved human development parameters. Beside of them, the basic socio-economic foundation of them effective regulation mechanisms is supplemented by the humanitarian (socio-humanitarian) component. The following scientific directions are relevant: justification of the of labor market development key indicators limit values; development of socio-economic mechanisms and tools for providing inclusive growth of rural economies, and the implementation of decent work principles in local markets of rural settlements taking into account the peculiarities and dynamics of rural development in Ukraine.Item Особливості інноваційної діяльності та впровадження інновацій у виробничу діяльність аграрних підприємств(ЦНТУ, 2018) Запірченко, Л. Д.; Рябоволик, Т. Ф.; Запирченко, Л. Д.; Zapirchenko, L.; Ryabovolik, Т.У статті акцентовано увагу на специфіці формування та перевагах розвитку інноваційних процесів на підприємствах аграрної сфери. Визначено доцільність та необхідність впровадження та реалізації передових інноваційно-технологічних процесів для розвитку агропромислового виробництва та отримання економічного та соціального ефекту. У результаті узагальнення інформації щодо сутності та значення агроінновацій, особливостей їх впровадження в агросекторі, виявлено основні напрями використання інноваційних технологій та чинники, що перешкоджають їх реалізації. На основі дослідження встановлено, що здійснення більш масштабної політики впровадження та реалізації інновацій забезпечить підвищення ефективності функціонування аграрної сфери, а також сприятиме раціональному природокористуванню та підвищенню продуктивності землеробства і тваринництва в умовах обмеженості природних ресурсів. В статье акцентировано внимание на специфике формирования и преимуществах развития инновационных процессов на предприятиях аграрной сферы. Определена целесообразность и необходимость внедрения и реализации передовых инновационно-технологических процессов для развития агропромышленного производства и получения экономического и социального эффекта. В результате обобщения информации о сущности и значении агроинноваций, особенностей их внедрения в агросекторе, выявлены основные направления использования инновационных технологий и факторы, препятствующие их реализации. На основе исследования установлено, что осуществление более масштабной политики внедрения и реализации инноваций обеспечит повышение эффективности функционирования аграрной сферы, а также будет способствовать рациональному природопользованию и повышению производительности земледелия и животноводства в условиях ограниченности природных ресурсов. The article focuses on the specificity of the formation and advantages of the development of innovative processes in the agrarian enterprises. These agrarian enterprises account for almost one third of gross domestic product now. But at the same time, agro-industrial production in Ukraine is lagging behind the European Union for productivity and efficiency. In the paper the attention to the specificity of the forming and advantages of the development of innovative processes at the enterprises of the agrarian sphere is focused. At current stage the almost one third of gross domestic product are created by the agrarian enterprises. The search for such innovative solutions becomes extremely urgent, which would ensure the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources. At present time, the constant implementation of the latest developments is the key of the sustainable development of agriculture. The expediency and necessity of introduction and realization of the advanced innovative and technological processes for the development of agro-industrial production and the obtaining of economic and social effect are determined. As a result of generalization of information on the essence and role of agro-innovations, the peculiarities of their implementation in the agrarian sector, the main directions of using the innovative technologies and factors that hinder their implementation are revealed. On the basis of the research of a set of indicators and factors it was found out, that the agricultural enterprises at a low rate make the transfer of innovation to their daily work, which naturally leads to the decreasing the quality of work. This is due to the low level of forming the huge agrarian enterprises and weak integration of farms. As a consequence, there is the inefficiency of using the modern expensive technologies and technical means of production. The using of innovations and technical and technological developments in the agrarian sector will allow increasing the competitive advantages, improving the efficiency of production and economic activity in general, because the agrarian sector in economically developed countries is gradually transforming to the science-intensive industry of production. On the basis of the research, it was found that effectuation of a more extensive policy of implementation and realization of innovations will provide the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, as well as will promote the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources.Item Перспективи формування інноваційно-інтегрованих структур в економіці регіону(ЦНТУ, 2018) Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.; Заярнюк, А. В.; Storozhuk, О.; Zaiarniuk, О.У статті розглянуто та удосконалено теоретичні засади перспективних напрямів формування інноваційно-інтегрованих структур у регіоні шляхом проведення SWOT-аналізу. Здійснено аналіз сильних сторін та загроз формуванню інноваційно-інтегрованих структур в агропромисловому комплексі Кіровоградської області. Отримало подальший розвиток обґрунтування складу учасників інноваційно-інтегрованих структур регіону. Виявлено та досліджено передумови, потрібні для забезпечення стійкого функціонування інноваційно-інтегрованих структур агропромислового комплексу Кіровоградської області. В статье рассмотрены и усовершенствованы теоретические основы перспективных направлений формирования инновационно-интегрированных структур в регионе путем проведения SWOT-анализа. Осуществлен анализ сильных сторон и угроз формированию инновационно-интегрированных структур в агропромышленном комплексе Кировоградской области. Получило дальнейшее развитие обоснование состава участников инновационно-интегрированных структур региона. Обнаружены и исследованы предпосылки, необходимые для обеспечения устойчивого функционирования инновационных интегрированных структур агропромышленного комплекса Кировоградской области. The paper presents the results of research of regions companies’ integration preconditions in the regional agro-industrial cluster. It is shown that regional cluster act as a key tool for the development of regional economies. SWOT-analysis was carried out and revealed the strengths, weaknesses, opportunities and threats to create regional agro-industrial cluster. Results of the SWOT-analysis have allowed defining strategic directions of clusterization of the rural area providing progress of territory through cooperation, integration on the basis of the scientifically-methodical approach. There are some weaknesses of creation of innovation-integrated structures. First of all are deficit of financial resources and high cost of credits. Other weakness is lack of cooperative ties between enterprises, higher education, public organizations. Participants of a regional agro-industrial cluster are justified. Prerequisites necessary to ensure the sustainable functioning of innovative integrated structures of the agro-industrial complex of Kirovograd region were discovered and investigated: innovative development of the agro-industrial sector, modernization of fixed capital, introduction of energy-saving equipment and technology, activation of intellectual resources, optimal combinations of market mechanisms and state regulation of the economy. The proposed method involves the use of available data for analysis, and takes into account the most important factors of the preconditions of clusterization. Therefore, it is universal for using. The practical application of this technique will allow a reasonable preliminary selection of regions in which the most favorable prerequisites for the formation of clusters are available. The regional innovation policy will play a main role in the process of creation and development of cluster. Prospects for further research will consist in the study of successful foreign experience in the formation of regional innovation policy for the creation and development of cluster.Item Податкове навантаження суб’єктів господарювання та його вплив на формування важливих показників розвитку економіки України(ЦНТУ, 2018) Лисенко, А. М.; Бакай, А. В.; Лысенко, А. Н.; Lysenko, А.; Bakay, А.В статті на основі застосування скоригованої методики оцінки рівня податкового навантаження суб’єктів господарювання досліджено вплив податкового навантаження на формування важливих показників розвитку економіки України. Проаналізовано динаміку змін співвідношень загальної суми податкових платежів до обсягу ВВП та кількості суб’єктів господарювання, визначено навантаження ПДФО на витрати на оплату праці, податку на прибуток на фінансовий результат до оподаткування по підприємствах, які отримали прибуток, ПДВ з вітчизняних товарів на додану вартість. Доведено, що податкове навантаження є важливим індикатором ефективності податкових реформ, а його рівень суттєво впливає на динаміку змін основних узагальнених показників розвитку національної економіки. В статье на основе применения скорректированной методики оценки уровня налоговой нагрузки субъектов хозяйствования исследовано влияние налоговой нагрузки на формирование важных показателей развития экономики Украины. Проанализирована динамика изменений соотношения общей суммы налоговых платежей к объему ВВП и количеству субъектов хозяйствования, определена нагрузка НДФЛ на расходы на оплату труда, налога на прибыль на финансовый результат до налогообложения по предприятиям, которые получили прибыль, НДС с отечественных товаров на добавленную стоимость. Доказано, что налоговая нагрузка является важным индикатором эффективности налоговых реформ, а ее уровень существенно влияет на динамику изменений основных обобщенных показателей развития национальной экономики. The purpose of this study is to assess the impact of tax burden on business entities on the formation of important indicators of Ukraine's economic development with the use of basic methods and substantiation of their correction. In the article, based on the application of an adjusted method of estimating the tax burden of economic entities, the effect of tax burden on the formation of important indicators of economic development in Ukraine was investigated. The dynamics of changes in the ratio of the total amount of tax payments to the volume of GDP and the economic entities has been analyzed, the load of the tax to the labor costs, income tax on the financial result before taxation of the profit-making enterprises and value added tax from the domestic goods for value added are determined. It is proved that tax burden is an important indicator of the effectiveness of tax reforms, and its level significantly influences the dynamics of changes in the main generalized indicators of the development of the national economy. When assessing the tax burden on economic entities, it is proposed to compare the growth rates of the total amount and individual types of tax payments, the related indicators of financial and economic activity and the level of tax burden in order to assess the factor effects. An approach to adjust the basic methodology for assessing the level of tax burden on the indicators of the development of the national economy is the inclusion in the calculation of the aggregate value of tax payments and their individual types, as well as the interconnected with the corresponding tax revenues of the components: the number of economic entities; added value; financial results before tax on profit-making enterprises; labor costs. Further research into the problem of assessing the impact of tax burden on business entities on the formation of important indicators of Ukraine's economic development should be conducted in the direction of in-depth study of causal relationships based on the use of factor models. Prospects for further research in the study of the above-mentioned problems are the development and application in the practical plane of economic and mathematical models in assessing the level of tax burden and a set of factors that form it.Item Проблеми формування інвестиційних джерел в АПК України та напрями їх ефективного використання(ЦНТУ, 2018) Фрунза, С. А.; Frunza, S.В статті розглянуті основні проблеми формування інвестиційних джерел в агропромисловому комплексі України. Визначені урядові пріоритети витрат держави щодо забезпечення розвитку аграрної політики, проаналізовані основі джерела фінансових ресурсів по галузі АПК. Запропоновані основні напрями ефективного використання інвестиційних ресурсів сільськогосподарських підприємств, що впливають на покращення їх господарської та фінансової діяльності . В статье рассмотрены основные проблемы формирования инвестиционных источников в агропромышленный комплекс Украины. Определены государственные приоритеты расходов бюджета на развитие аграрной политики, проанализированы основные источники ресурсов финансирования по отрасли АПК. Предложены основные направления эффективного использования инвестиционных ресурсов сельскохозяйственных предприятий, которые влияют на улучшение их хозяйственной и финансовой деятельности. The purpose of the article is to analyze the current state of formation of investment sources in the field of agrarian industrial complex. Effective reform of the economy, possible on the basis of intensification of investment activity, increase of investment volume, use of all sources of investment. Own sources are not enough, and borrowed and borrowed are the task of investment development of the agrarian sector. The main areas of investment of agricultural institutions are: land and infrastructure. Financial instruments include: bank lending, investments, agrarian receipts, commodity loans, bill financing. The main causes of the weakness of the mechanism of state support to agrarian enterprises are the imperfection of the mechanisms for obtaining and distributing budget funds and violation of budgetary discipline during their use. Changing the mechanism of allocation of funds from the state budget, cumbersome, belated approval and constant change during the year cause untimely receipt of state financial support, ineffective use and return at the end of the year to the state budget. The macroeconomic factors that caused the depressive nature of the development of agrarian enterprises are: reduction of their own investment sources of producers due to increased price disparities and depreciation of investment resources under inflation, reduction of state investment support, not compensated by their own and attracted sources of investment financing; the deterioration of access to credit, the growth of non-payment, the breach of economic ties, the deterioration of material and technical supply, etc. A significant source is the attracted funds from the state, as well as non-state institutions, in addition to foreign investments.Item Проблеми функціонування системи ProZorro та шляхи їх подолання(ЦНТУ, 2018) Харченко, І. В.; Романюк, Л. М.; Харченко, И. В.; Kharchenko, І.; Romaniuk, L.Стаття присвячена проблемам функціонування системи державних закупівель ProZorrо. Проаналізовано позитивні риси та проблеми застосування даної системи. Досліджено прийоми, які можуть бути використані організаторами та учасниками торгів для перемоги в конкурентній боротьбі, та їх наслідки для підприємств, які добросовісно виконують вимоги законодавства в сфері державних закупівель. Запропоновано шляхи подолання корупції на підставі дослідження вітчизняного досвіду, аналізу кроків влади по подоланню цього явища – впровадження системи запобігання корупційним проявам DoZorrо - та досвіду країн з розвиненою ринковою економікою, зокрема закони Юнсітрал (Uncitral). Статья посвящена проблемам функционирования системы государственных закупок ProZorrо. Проанализированы положительные черты и проблемы использования этой системы. Исследованы приемы, которые могут быть использованы организаторами и участниками торгов для победы в конкурентной борьбе, и их последствия для предприятий, которые добросовестно выполняют требования законодательства в сфере государственных заказов. Предложены пути преодоления коррупции на основании исследования отечественного опыта, анализа действий власти по преодолению этого явления - внедрение системы предотвращения коррупционных проявлений DoZorrо - и опыта стран с развитой рыночной экономикой, в частности законы Юнситрал (Uncitral). The objective of the article is to analyze the shortcomings in the work of the ProZorrо public procurement system in the sphere of supplying, in particular, the enterprises that ensure «Ukrzaliznytsia» operation, to search for the causes of such state and potential ways of improvement the system. These techniques may include: (1) Attempts to "hide" the call for tender so that it could only be found by the “insiders”; (2) Accepting only "desirable" contractors in the bidding process; (3) Formulating discrimination conditions for “undesirable” participants; (4) Currently, the only criterion for determining the winning bidder is the lowest price, the quality is not taken into consideration; (5) Litigation of the results of auctions became too expensive and therefore loses its effectiveness; (6) Mistakes made by participants (correction of which becomes a complex problem); (7) Ungrounded cancellation of the auctions; (8) The client "removes" undesirable participants in the process of post-auction qualification. There is over-threshold (over 1 million UAH) and sub-threshold purchasing. Over-threshold purchases are easier to control. In case of sub-threshold purchasing the possibility of corruption is much higher. Important details of the orders are not being declared. The regulation of government procurement is a subject of major interest of legislators around the world. The basic principles include: transparency, openness and effective competition (non-discrimination), fairness as equal opportunities for all purchasers. Modern international law on public procurement is based on the United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL). Based on a thorough analysis, authors suggest that implementation of this law in Ukraine is strongly recommended. It is agreed that its implementation could prevent the major problems of government procurement. In order to improve the ProZorro procedure, in January 2018 President of Ukraine signed a decree on the introduction of the DoZorro portal, aimed at preventing corruption practices and collecting data about organizations that were noticed in such instances. Activists of the DoZorro portal are able to restore justice in 40% of procurement violation cases. We consider it insufficient and see this step only as a simulation of fight against corruption, which discredits the very idea of preventing and fighting corruption, allowing corrupt officials to continue their work practices as before. Therefore, we can summarize our findings are as follows: - It is necessary to improve procurement systems – in particular the ProZorro system, aiming increasing independence from subjective factors, to create a transparent, democratic and efficient procedure, based on the UNSITRAL Model Law. In this way it is possible to improve the work of the monopoly industries, in particular «Ukrzaliznytsia», and the enterprises that provide their work. It is necessary to have effective appeal procedures with actual terms of their execution. The functions of the whole judicial system should be optimized to reach a desirable level. The role of support and cooperation of state and others bodies should not be underestimated.Item Проблемні аспекти розвитку системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування в Україні(ЦНТУ, 2018) Мельник, Т. А.; Melnyk, Т.В статті характеризується солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування в Україні. Досліджуються основні фактори, які впливають на дефіцит Пенсійного фонду України. Обґрунтовуються чинники, які заважать впровадженню накопичувальної системи державного пенсійного страхування. Надаються пропозицій щодо подальшого реформування існуючої солідарної системи та запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. В статье характеризуется солидарная система общеобязательного государственного пенсионного страхования в Украине. Исследуются основные факторы, влияющие на дефицит Пенсионного фонда Украины. Обосновываются факторы, которые мешают внедрению накопительной системы государственного пенсионного страхования. Наводятся предложения дальнейшего реформирования существующей солидарной системы и внедрения накопительной системы общеобязательного государственного пенсионного страхования. The purpose of the paper is to substantiate the recommendations for further reforming the solidarity system and the introduction of a cumulative system mandatory state pension insurance. The article describes the modern solidarity system mandatory state pension insurance in Ukraine. The biggest problem of the solidarity pension system of the population is connected with the demographic situation - the aging of the population, the early retirement age and numerous early retirement pensions. The main factors affecting the deficit of the Pension Fund in Ukraine are investigated: the number of working population, the number of pensioners, replacement rate, retirement age, load factor. The reasons that hinder the introduction of the accumulative system of state pension insurance are substantiated. Suggestions are provided for further reforming the existing solidarity system: it is proposed to suspend the payment of pensions from the Pension Fund a persons who is not of retirement age; to raise pensions in the solidarity system to all Ukrainian citizens according to one law and one method, without exception; reduce the gap between minimum and maximum pension; cancel the maximum amount of a single social contribution. Provided proposals for the introduction of an accumulation system mandatory state pension insurance are offered: to oblige employers to pay part of the insurance contribution to the accumulation pension system for their employees; to include non-state pension funds as subjects to the system of guaranteeing deposits of individuals. The introduction of the following recommendations in practice will provide an opportunity to provide a decent level of pensions to citizens, who during their working life paid pension contributions and did not conceal their incomes. Thus, the reform of the system of compulsory state pension insurance in Ukraine requires complex interference of the state, employers, employees, financial institutions (banks, insurers, etc.)Item Проблемні аспекти та перспективи інноваційного розвитку сільськогосподарського машинобудування(ЦНТУ, 2018) Сисоліна, Н. П.; Савеленко, Г. В.; Сисоліна, І. П.; Сысолина, Н. П.; Сысолина, И. П.; Sysolina, N.; Savelenko, Н.; Sysolina, І.В статті досліджено сучасні умови функціонування підприємств сільськогосподарського машинобудування, виявлено проблеми, з якими вони стикаються та які уповільнюють їх розвиток, окреслено можливі перспективні засади управління та запропоновано нові підходи щодо підвищення конкурентоспроможності таких підприємств. Обґрунтовано необхідність державної підтримки вітчизняних підприємств сільськогосподарського машинобудування на мезо- та макрорівнях. На основі дослідження комплексу показників побудовано модель механізму інноваційного розвитку. В статье исследованы современные условия функционирования предприятий сельскохозяйственного машиностроения и выявлены проблемы, замедляющие их развитие, а также намечены возможные перспективные основы управления и предложены новые подходы по повышению конкурентоспособности таких предприятий. Обоснована необходимость государственной поддержки отечественных предприятий сельскохозяйственного машиностроения как на мезо-, так и макроуровнях. На основе исследования комплекса показателей построена модель механизма инновационного развития. At the present stage, domestic agricultural machine building does not correspond to innovative development. The purpose of the article is to study the main tendencies and substantiation of approaches to increase competitiveness of agricultural machinery enterprises. In the article the modern conditions of functioning of agricultural machinery enterprises are investigated and the problems, with which they encounter, which slow down their development, are revealed. It also outlines possible perspective management principles and proposes new approaches to improving the competitiveness of agricultural machinery enterprises. It was established that the state does not pay enough attention to the issue of updating the technological equipment of agricultural machinery enterprises, introducing the achievements of scientific and technological progress in the production of domestic agricultural machinery. The necessity of developing a new state program of support of domestic enterprises of agricultural machine-building at the meso- and macro levels was substantiated. The necessity of reorientation of agricultural machine-building enterprises for the production of modern high-tech equipment, which corresponds to world standards and can compete with foreign analogues, is indicated as it is the main way to enter international markets of agricultural machinery and preservation of the national consumer. On the basis of research of a complex of indicators, the model of the mechanism of innovation development is constructed. Currently, increasing the competitiveness of agricultural machinery enterprises is possible only if two basic conditions are met: the introduction of innovative technologies into production and the effective state program of development of the industry. Enterprises need to implement a comprehensive mechanism for increasing innovation development, since it is from the management of the internal activity of the enterprise will depend on the effective performance of the entire enterprise.Item Проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів(ЦНТУ, 2018) Коновалов, Ю. О.; Konovalov, Yu.У статті висвітлені проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів та надані рекомендації щодо їх вирішення. Зокрема, виокремлено проблеми правового характеру (застаріла нормативна база, відсутність загальної методики визначення митної вартості транспортних засобів, тощо) та організаційного характеру (незабезпечення фахівців органів доходів і зборів актуальною ціновою інформацією, відсутність офіційного роз’яснення щодо значення та заповнення граф технічних паспортів транспортних засобів, виданих різними іноземними державами). Крім того схематично зображено на яких етапах визначення митної вартості транспортних засобів виникають проблемні питання. В статье освещены проблемные вопросы определения таможенной стоимости транспортных средств и даны рекомендации по их решению. В частности, выделены проблемы правового характера (устарелая нормативная база, отсутствие общей методики определения таможенной стоимости транспортных средств и т.д.) и организационного характера (необеспечение специалистов органов доходов и сборов актуальной ценовой информацией, отсутствие официального разъяснения относительно значения и заполнения граф технических паспортов транспортных средств, выданных различными государствами). Кроме того схематично изображено на каких этапах определения таможенной стоимости транспортных средств возникают проблемные вопросы. The purpose of this research is the study and analysis of issues of customs valuation vehicles. The practice of determining the customs value of vehicles in Ukraine indicates the presence of certain issues, which leads to complaints and court declarants appeal. The article highlights the issues of the customs value of the vehicle and provides recommendations to address them. In particular, singled out legal issue (outdated regulatory framework, lack of general methods for determining the customs value of vehicles, etc.) and organizational (not software experts of income and fees relevant price information, no official explanation as to the meaning and filling Count technical passports transport assets issued by various foreign countries). Also schematically shown in the stages of determining the customs value of vehicles having problems. The presented research is an analysis of the current state of problematic issues in determining the customs value of vehicles, which revealed certain gaps in the legislative framework, namely: the use of an outdated regulatory framework for customs control and customs clearance of vehicles and control over the correctness of determining the customs value of vehicles, differences in terminology in legal acts. This causes confusion in decision-making by officials and organizational aspects of determining the customs value of vehicles, namely: the absence of specialized directories, the lack of an official clarification on the meaning and filling of the graph of technical passports of vehicles issued by various foreign states, etc. Consequently, in the process of analysis, problematic issues have both a scientific value and a practical one. In the current situation, these issues remain relevant and require further research and improvement by eliminating gaps in the legislation on identified issues, developing a common procedure for customs officials to use the principles of the methodology of commodity expertise and assessment of road vehicles, which are simultaneously coordinated with the provisions of the Customs Code of Ukraine and international acts on the determination of customs value and the sequence of application of methods of its determination when making decisions about its adjustment, which will make it impossible for an official to independently choose the form of realization of the powers to control the tax base of the vehicle. Solving these problems significantly simplifies the work of the specialists of the revenue and fee bodies and will facilitate the determination of the customs value by the declarants.