Наукові публікації кафедри ЕП

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 26
  • Item type:Item,
    Чинники та критерії впливу на ефективність діяльності підприємств сфери гостинності
    (Ямчинський О. В., 2025) Запірченко, Л. Д.; Збаржевецька, А. А.
    Тези учасників ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Науковий вимір осмислення та пошуку оптимальних моделей розвитку України: маркетинговий, економічний, фінансовий, управлінський та правовий аспекти».
  • Item type:Item,
    Інноваційне зростання та ефективність підприємств АПК
    (ЦНТУ, 2022) Запірченко, Л. Д.; Кирпач, Я.
  • Item type:Item,
    Економічна доцільність використання БПЛА в агровиробництві
    (ЦНТУ, 2022) Запірченко, Л. Д.; Абрамов, А.
  • Item type:Item,
    Бізнес-комунікації як інструмент діагностики та аналізу ефективності підприємницької діяльності
    (НТУ "ХПІ", 2025) Бугаєва, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Малихін, О. В.; Buhaieva, M.; Zapirchenko, L.; Malykhin, O.
    Стаття глибоко аналізує використання бізнес-комунікацій як інструменту діагностики та оцінки ефективності підприємницької діяльності. В роботі представлено детальний огляд визначень комунікації від різних науковців і сформульовано узагальнене визначення, яке висвітлює ключові функції та аспекти комунікацій у бізнес-середовищі. Комунікація описана як багатогранний процес, що включає обмін інформацією, значеннями та ідеями між учасниками для ефективної взаємодії і співпраці, включаючи технічні та соціально-психологічні аспекти. Окрему увагу приділено визначенню основних рис комунікації, таких як цілеспрямованість, багатоканальність, швидкість, адаптивність, які разом формують ефективний комунікаційний процес, сприяючи зміцненню внутрішніх та зовнішніх відносин підприємства та є важливим інструментом своєчасного здійснення діагностики та аналізу господарської діяльності. Визначено роль формальних бізнес-комунікацій, які чітко регламентовані організаційною структурою та є важливими для стратегічного управління і прийняття обгрунтованих рішень. Розроблено методологічні основи впливу бізнес-комунікацій на якість процесів діагностики та аналізу даних, що сприятиме підвищенню ефективності підприємницької діяльності, конкурентних позицій і реагувати на ринкові виклики. Запропоновані висновки важливі для розуміння впливу бізнес-комунікацій на достовірність, глибину та результати проведення діагностики й аналізу ефективності діяльності та можуть бути використані для розробки стратегій управління в сучасних умовах глобалізації та технологічного розвитку. The article thoroughly analyzes the use of business communications as a tool for diagnosing and evaluating the effectiveness of entrepreneurial activities. It presents a detailed review of the definitions of communication from various scholars and formulates a generalized definition that highlights the key functions and aspects of communications in the business environment. Communication is described as a multifaceted process that includes the exchange of information, values, and ideas among participants for effective interaction and cooperation, incorporating both technical and socio-psychological aspects. Special attention is given to defining the main characteristics of communication, such as purposefulness, multichannel nature, speed, and adaptability, which together form an effective communication process, enhancing both internal and external relations of the enterprise and are an important tool for timely diagnostics and analysis of economic activity. The role of formal business communications, which are clearly regulated by the organizational structure, is emphasized as vital for strategic management and decision-making. Methodological foundations of the influence of business communications on the quality of diagnostic and data analysis processes have been developed, which will contribute to increasing the efficiency of entrepreneurial activity, competitive positions and responding to market challenges. The conclusions provided are essential for understanding the impact of communications on the reliability, depth and results of diagnostics and analysis of activity efficiency and can be used to develop management strategies in the contemporary conditions of globalization and technological development.
  • Item type:Item,
    Торговельне підприємництво: діагностика та оптимізація розвитку за допомогою логістичного менеджменту та електронної комерції
    (НТУ "ХПІ", 2024) Семикіна, М. В.; Нісфоян, С. С.; Запірченко, Л. Д.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Semykina, M.; Nisfoyan, S.; Zapirchenko, L.; Dmytryshyn, B.; Savelenko, H.
    Стаття розглядає роль інтеграції логістичного менеджменту та електронної комерції в оптимізації розвитку торговельного підприємництва під час війни та на етапі післявоєнного економічного відновлення. Проаналізовано еволюцію торговельного підприємництва в світі та в Україні. Розкрито наукові підходи до визначення його сутності, а також логістичного менеджменту та електронної комерції. Запропоновано авторське тлумачення ключових понять. Розкрито проблеми розвитку торговельного підприємництва в умовах війни, пов'язані з логістичними процесами і використанням електронної комерції. У дослідженні обгрунтовано роль діагностики цих проблем для прийняття оптимальних управлінських рішень під час воєнного та післявоєнного відновлення. Запропоновано напрямки застосування інструментів логістичного менеджменту та електронної комерції у торговельному підприємництві. Розроблено науково-практичні рекомендації для підприємств щодо впровадження ефективних логістичних стратегій і розвитку електронної комерції з урахуванням специфіки воєнних реалій та повоєнного періоду. Ці рекомендації враховують реалії воєнного та післявоєнного часу, покликані допомогти бізнесу адаптуватися до нових умов. У статті визначено та обґрунтовано синергетичну взаємодію логістичного менеджменту та електронної комерції як рушія розвитку торговельного підприємництва в Україні. Проаналізовано приклади успішних компаній, які поєднують ці інструменти, підкреслюючи їхню ефективність на сучасних ринках. Отримані результати можуть стати основою для розробки стратегій підтримки малого та середнього бізнесу в Україні та формування державної політики у сфері торговельного підприємництва. The article examines the critical role of integrating logistics management and e-commerce in optimizing the development of trade entrepreneurship during wartime and the post-war economic recovery phase. It analyzes the evolution of trade entrepreneurship globally and in Ukraine, systematizes key scholarly approaches to defining the essence and role of trade entrepreneurship, logistics management, and e-commerce, and proposes the author’s interpretation of these core concepts. The consequences of war for Ukrainian trade entrepreneurship are identified, while contemporary challenges and features of its development related to logistics processes and e-commerce utilization are explored. The study substantiates the role of diagnosing these challenges for making optimal managerial decisions during wartime and post-war recovery. Directions for applying logistics management tools and e-commerce in Ukrainian trade entrepreneurship are proposed. Scientific and practical recommendations are developed for implementing effective logistics strategies and advancing e-commerce integration into trade enterprises’ operations. These recommendations account for wartime and post-war realities, aiming to assist businesses in adapting to new conditions. The article identifies and justifies the synergistic interaction between logistics management and e-commerce as a driver for trade entrepreneurship development in Ukraine. Case studies of successful companies combining these tools are analyzed, highlighting their effectiveness in modern markets. The research concludes that optimizing trade entrepreneurship during post-war recovery must rely on integrating logistics management and e-commerce, a prerequisite for accelerating the sector’s revival. The findings can inform strategies to support small and medium-sized businesses in Ukraine and shape state policies in trade entrepreneurship. Future research prospects include developing scenario-based approaches to trade entrepreneurship development and refining diagnostic methods for evaluating logistics and e-commerce tools.
  • Item type:Item,
    Адаптація торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів: інструменти діагностики, логістичні стратегії, електронна комерція
    (НТУ "ХПІ", 2025) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Дмитришин, Б. В.; Нісфоян, С. С.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Dmytryshyn, B.; Nisfoyan, S.
    Стаття присвячена поглибленню теоретико-методичних засад адаптації торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів шляхом інтеграції інструментів діагностики, логістичних стратегій та електронної комерції. Проаналізовано трансформації розвитку торговельного та ресторанного бізнесу під впливом глобальних чинників. Визначено наслідки впливу глобальних викликів і війни на функціонування українського торговельного та ресторанного бізнесу. Виявлено ключові проблеми, пов'язані з логістикою, електронною комерцією та управлінням. Розроблено методичні основи діагностики ефективності інструментів логістичного менеджменту та електронної комерції, що дозволяє підприємствам оцінити свій стан та визначити напрямки адаптації до глобальних змін. Обгрунтовано методичний підхід до розробки стратегій адаптації торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів та загроз. Розкрито сутність, мету, завдання, функції, принципи створення адаптаційних механізмів, дія яких базується: 1) на синергії поєднання інструментів діагностики з логістичними інноваціями та електронною комерцією; 2) забезпеченні гнучкості ланцюгів поставок; 3) цифровій трансформації діяльності торговельного та ресторанного бізнесу, що веде до інтеграції онлайн-платформ зі зворотним зв’язком клієнтів для покращення сервісу. Доведено, що адаптаційні механізми і стратегії дозволяють українському бізнесу не лише виживати в умовах нестабільності, а й продовжувати розвиватися, впроваджувати інновації, демонструючи стійкість. The article is dedicated to deepening the theoretical and methodological foundations of adapting retail and restaurant businesses to global challenges through the integration of diagnostic tools, logistics strategies, and e-commerce. It analyzes the transformations in the development of retail and restaurant businesses under the influence of global factors. The consequences of global challenges and war on the functioning of Ukrainian retail and restaurant businesses are identified. Key problems related to logistics, e-commerce, and management arising in crisis and wartime conditions are revealed. It is substantiated that modern conditions and challenges require businesses to demonstrate flexibility, adaptability, and the ability to rapidly transform. Methodological foundations for diagnosing the effectiveness of logistics management tools and e-commerce are developed, enabling businesses to assess their status and identify adaptation directions to global changes. A methodological approach to designing adaptation strategies for retail and restaurant businesses in response to global challenges and threats is justified. The essence, purpose, tasks, functions, and principles of creating adaptation mechanisms are outlined, based on: 1) the synergistic integration of diagnostic tools with logistics innovations and e-commerce; 2) ensuring supply chain flexibility; 3) digital transformation of retail and restaurant businesses, leading to the integration of online platforms with customer feedback to improve service. It is proven that adaptation mechanisms and strategies enable Ukrainian businesses not only to survive in unstable conditions but also to continue developing, implementing innovations, and demonstrating resilience.
  • Item type:Item,
    Формування кадрового потенціалу в системі управління конкурентоспроможністю підприємства на етапі повоєнної розбудови економіки
    (ХНУ, 2024) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Нісфоян, С. С.; Семикіна, А.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Nisfoyan, S.; Semykina, A.
    Стаття присвячена обґрунтуванню теоретико-прикладних засад формування кадрового потенціалу (КП) як стратегічного інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств у контексті повоєнної відбудови економіки. Сутність КП розкрито як інтегровану здатність працівників підприємства до ефективної діяльності, спрямованої на відновлення виробництва, адаптацію до нових умов, інноваційний розвиток, забезпечення конкурентоспроможності та прояв соціальної відповідальності. Уточнено структуру КП, систематизовано чинники впливу. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо оцінки КП, обгрунтовано наявність системного взаємозв’язку між показниками ефективності його використання і довгостроковими конкурентними перевагами підприємства. Визначено напрями та механізми розвитку КП та підвищення його конкурентоспроможності. Запропоновано модель стратегічного управління формуванням КП підприємства в умовах повоєнної розбудови економіки. This article focuses on substantiating the theoretical and applied foundations for developing human resource potential as a strategic tool for enhancing enterprise competitiveness within the context of post-war economic reconstruction. It proposes understanding the essence of human resource potential in the context of post-war economic development as an integrated capacity of enterprise employees for effective activities aimed at production recovery, adaptation to new conditions, innovative development, ensuring competitiveness, and demonstrating social responsibility. It is demonstrated that the structure of enterprise human resource potential undergoes changes in the context of post-war economic reconstruction: in addition to traditional structural components such as personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, components such as adaptive potential, psychological resilience, social cohesion, and responsibility become increasingly important. The factors influencing the development of human resource potential at the post-war stage are identified and systematized according to a number of classification criteria (by content, level, nature, duration of impact). Scientific and practical recommendations for evaluating human resource potential are developed, and the presence of a systematic correlation between its efficiency indicators and the long-term competitive advantages of the enterprise is substantiated. Directions and mechanisms for developing human resource potential and enhancing its competitiveness are identified. A model of strategic management for developing the enterprise's human resource potential in the context of post-war economic reconstruction is proposed, emphasizing the importance of systemic planning, innovation, and social stability for the successful recovery of enterprises and ensuring their long-term sustainability.
  • Item type:Item,
    Доброчесність та соціальна відповідальність підприємців в контексті конкурентоспроможності торговельного та ресторанного бізнесу
    (Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Дмитришин, Б. В.; Запірченко, Л. Д.; Савеленко, Г. В
    Статтю присвячено дослідженню культури доброчесності та соціальної відповідальності підприємців торговельного та ресторанного бізнесу в Україні та визначенню їх впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах сучасних економічних викликів. Розкрито сутність понять «культура доброчесності» та «соціальна відповідальність бізнесу». Запропоновано концептуальну модель зв’язку між дотриманням доброчесності та соціальної відповідальності підприємців і підвищенням конкурентоспроможності бізнесу в умовах глобальних змін. З'ясовано відмінності у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності серед підприємців в розвинених країнах і в Україні. Систематизовано недоліки такої культури на прикладі торговельного та ресторанного бізнесу в Україні. Обґрунтовано необхідність якісних змін у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності на основі системних заходів на рівні держави, бізнесу, громадських організацій, громадян. Рекомендовано посилити вплив держави через стимули, прозорість регуляцій, громадянський тиск, освітні програми для бізнесу, міжнародні інструменти підтримки. Розроблено рекомендації для підприємств торговельного та ресторанного бізнесу, спрямовані на підвищення рівня культури доброчесності та соціальної відповідальності. The article focuses on studying the culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant business in Ukraine, as well as assessing their impact on enterprise competitiveness amid modern economic challenges. Through scientific analysis, the essence of the concepts "culture of integrity" and "corporate social responsibility" in the context of the retail and restaurant business is clarified. The study defines their relationship, key characteristics, and role in enhancing the competitiveness of businesses in these sectors. The research demonstrates that in today's world, integrity and social responsibility are becoming crucial factors in strengthening competitive positions and achieving market success in the retail and restaurant business (and other business sectors). This contributes to attracting and retaining customers, building a strong reputation and brand, attracting professionals to work for the company, reducing risks and costs, and ensuring longterm business success. Companies that adopt a socially responsible approach and invest in developing these areas gain significant competitive advantages and ensure stable growth in the long run. The study developed a conceptual model that links entrepreneurs' commitment to integrity and social responsibility with increased business competitiveness in a changing global landscape. The study identifies the reasons for the varying levels of development of a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant sectors in developed countries and Ukraine. These differences are attributed to the combined influence of several factors. The study systematizes the typical challenges faced by Ukrainian retail and restaurant businesses in developing a culture of integrity and social responsibility. The study argues that further progress in fostering a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs requires a systemic approach with measures at both macro- and microeconomic levels. It emphasizes the need for a stronger role of the state, including incentives and transparent regulations. It also calls for increased public scrutiny through media and social networks, the development of educational programs for businesses, and the involvement of international support mechanisms. The study proposes practical recommendations for retail and restaurant businesses to improve their culture of integrity and social responsibility, thereby strengthening their competitiveness. The study demonstrates that developing a culture of integrity and social responsibility in the retail and restaurant sector is a long-term process requiring concerted efforts from the government, businesses, civil society organizations, and individual citizens. The issues of entrepreneurial integrity and social responsibility remain and will continue to be relevant for Ukraine. Future research should focus on developing methodologies for assessing the state of integrity and social responsibility. It should also explore mechanisms to support and promote these values in order to better meet consumer needs and enhance the competitiveness of retail and restaurant businesses.
  • Item type:Item,
    Кадровий потенціал підприємства: методологія дослідження формування, оцінки та нарощування конкурентних переваг
    (Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Журило, І. В.; Запірченко, Л. Д.
    Статтю присвячено дослідженню кадрового потенціалу (КП) підприємства, аспектів його формування, оцінки та забезпечення конкурентоспроможності в умовах трансформацій праці та війни. Запропоновано тлумачення понятійного апарату, розроблено методологічну схему, принципи дослідження КП. Визначено структурні складові КП, класифіковано методи його оцінки, систематизовано напрями управління КП. Розроблено практичні рекомендації щодо нарощування КП та підвищення його конкурентоспроможності. Обґрунтовано, що після війни методологія дослідження КП підприємства має набути розвитку з урахуванням демографічних змін, нових тенденцій розвитку економіки, технологій, ринку праці, необхідності адаптації до нових завдань, вимог європейських стандартів. This article explores the enterprise's personnel potential as a key factor in its competitiveness within the context of labor transformations and war. Based on the development of scientific thought, an interpretation of the conceptual apparatus is proposed, and the methodological principles of the research are defined. A methodological scheme for researching personnel potential is developed, which includes the following stages: identifying the influencing factors, developing evaluation methods, substantiating the directions for building personnel potential, developing mechanisms for adapting personnel potential, ensuring competitive advantages, and considering ethical and social aspects. The structural components of the personnel potential are determined, which include personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, each of which plays an important role in ensuring the enterprise's competitiveness. A classification of personnel potential assessment methods is developed. The main directions of modern management of the enterprise's personnel potential are systematized. Practical recommendations are developed for building personnel potential and increasing its competitiveness in the context of labor transformations and war, which focus on the need to develop and implement effective programs for training, retraining, motivation, and career management of personnel. It is substantiated that after the end of the war, the methodology of scientific research of the enterprise's personnel potential should be developed taking into account demographic changes, new trends in economic development, technologies, the labor market, the need to adapt to the tasks of specific enterprises, the requirements of European standards and practices in the field of personnel management.
  • Item type:Item,
    Розвиток ринків праці України та ЄС: специфіка молодіжної зайнятості
    (Король І. В., 2023) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Семикіна, А.
    Стаття присвячена проблемам розвитку ринків праці України та ЄС в контексті стимулювання молодіжної зайнятості. Проаналізовано поточну політику у сфері зайнятості молоді, яка реалізується на рівні Міжнародної організації праці, Організації економічного співробітництва та розвитку, а також Європейського Союзу. Проведено порівняльний аналіз зайнятості молоді в Україні та деяких країнах ЄС. Зокрема проаналізовано показники рівня молодіжного безробіття, самозайнятості, частки NEET молоді в Україні, Польщі, Угорщині, Румунії, Словаччині як країнах‐сусідах, а також Німеччині та Великій Британії як основних міжнародних партнерах України в ЄС. Проведено порівняння окремих показників вартості життя (оренда та купівля житла, розмір комунальних послуг по відношенню до середньої зарплати) у столиці України та столицях зазначених європейських держав. За результатами вивчення політики ЄС визначено ключові підходи, принципи та практики, базовані на молодіжних гарантіях працевлаштування, навчання і розвитку. Компаративний аналіз молодіжної зайнятості в Україні та ЄС, досвід політики в даній сфері дозволили виокремити актуальні заходи з вирішення гострих питань та для розробки стратегій розвитку ринків праці в проєкції євроінтеграції та повоєнної відбудови України. The article is devoted to the problems of the development of the labor markets of Ukraine and the EU in the context of stimulating youth employment. The purpose of the article is to substantiate the current priorities of supporting youth employment in Ukraine in the projection of European integration and strategizing post‐war reconstruction. The current policy in the field of youth employment, which is implemented at the level of the International Labor Organization, the Organization for Economic Cooperation and Development, and the European Union, is analyzed. The key approaches, principles and practices based on youth guarantees of employment, training and development, based on the results of the analysis, are determined. A comparative analysis of youth employment in Ukraine and some EU countries is carried out. In particular, the indicators of the level of youth unemployment, self‐employment, the share of NEET youth in Ukraine, Poland, Hungary, Romania, Slovakia as neighboring countries, as well as Germany and United Kingdom as the main international partners of Ukraine in the EU are analyzed. A comparison of some indicators of the cost of living (rent and purchase of housing, the size of communal services in relation to the average salary) in the capital of Ukraine and the capitals of the mentioned European states is carried out. The recommendations for solving acute issues and as a basis for strategizing support for youth employment in the projection of European integration and post‐war reconstruction of Ukraine, based on the results of comparison and study of the experience of youth policy in Ukraine, are proposed. The recommendations concern improvements in the statistical accounting of youth employment, support for the development of the public sector, in particular, the creation of an association to support youth employment, as well as the activation of the study and adaptation of the EU experience as a basis for strategizing the development of the youth segment of the labor market of Ukraine in the conditions of European integration and post‐war reconstruction.