Наукові публікації кафедри ЕП

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 45
  • Item type:Item,
    Інноваційна практика розбудови готельно-курортних комплексів: кейс Goro Mountain Resort
    (2025) Рутинський, М. Й.; Зайченко, В. В.; Rutynskyi, M.; Zaychenko, V.
    Актуальність. Україна переживає доленосний період історії, проте неухильно наближається до вступу в ЄС. Це відкриває перед українською сферою гостинності глобальний ринок із мільйонними туристичними потоками, натомість із сучасними споживацькими вимогами та стандартами гостьового сервісу. Отже, для України вкрай актуальним є критичний аналіз інноваційних кейсів творення новітньої готельно-курортної інфраструктури на засадах сталого розвитку. Мета дослідження сфокусована на окресленні й аналізі інноваційних складових сучасної європейської практики розбудови готельно-курортних комплексів, а об’єктом дослідження обрано найбільший інвестиційний проєкт України останніх років у цій царині. GORO Mountain Resort – це амбітна ініціатива холдингу OKKO Group із залучення українських та іноземних інвестицій у розбудову в Україні на рівні кращих світових стандартів всесезонного гірського курорту міжнародного класу. Результати. Проаналізовано історичні та соціально-економічні передумови і обґрунтовано доцільність подальшої розбудови індустрії туризму й гостинності в Українських Карпатах із жорстким дотриманням новітніх стандартів ландшафтно-екостійкого планування та цінностей сталого розвитку. Вичленено варті вивчення і запозичення ключові інноваційні рішення, розроблені австрійською ILF Group, що будуть реалізовані при розбудові GORO Mountain Resort. Оцінено позитивні соціально-економічні ефекти від запуску курорту у тісній колаборації з місцевим підприємницьким середовищем для поліпшення рівня життя низки периферійних гірських громад України. Висновки та обговорення. Новизна та практичне значення результатів дослідження полягають в окресленні сучасних засадничих акцентів при розробленні науковцями і практиками проєктів розвитку гірської рекреаційної інфраструктури з дотриманням інноваційних стандартів, екологічних і суспільних цінностей та традиційної карпатської айдентики. Topicality. Ukraine is going through a fateful period in history, but is steadily approaching accession to the EU. This opens up a global market with millions of tourist flows to the Ukrainian hospitality sphere, but with modern consumer requirements and standards of guest service. Therefore, a critical analysis of innovative cases of creating a modern hotel and resort infrastructure on the basis of sustainable development is extremely relevant for Ukraine. The aim of the study is focused on outlining and analysing the innovative components of modern European practice of developing hotel and resort complexes, the largest investment project of Ukraine in recent years in this area was chosen as the object of research. GORO Mountain Resort is an ambitious initiative of the OKKO Group holding to attract Ukrainian and foreign investments in the development of an international-class all-season mountain resort in Ukraine at the level of the best world standards. Results. The historical and social and economic prerequisites are analysed, the feasibility of further development of the tourism and hospitality industry in the Ukrainian Carpathians is grounded with strict adherence to the latest standards of landscape and eco-sustainable planning and the values of sustainable development. Key innovative solutions developed by the Austrian ILF Group that will be implemented during the development of GORO Mountain Resort are identified and worth studying and borrowing. The positive social and economic effects of launching the resort in close collaboration with the local business environment to improve the standard of living of a number of peripheral mountain communities of Ukraine are assessed. Conclusions and discussion. The novelty and practical significance of the study results lie in outlining modern fundamental emphases in the elaboration by scientists and practitioners of mountain recreational infrastructure development projects in compliance with innovative standards, environmental and social values, traditional Carpathian identity.
  • Item type:Item,
    Development of the infrastructure of Turkish restaurants in the tourist center of eastern Europe: the case of Kyiv
    (2022) Kushniruk, H.; Rutynskyi, M.; Рутинський, М. Й.
    Turkish restaurants are actively gaining popularity among consumers in different regions of the world. In recent decades, this trend has been most dynamic in the capitals and major tourist cities of Europe. The Eastern European region is a promising market for investment in the development of the infrastructure of Turkish restaurants. The purpose of the article is to analyze the potential and trends in the market of Turkish cuisine restaurants in Kyiv, one of the representative cities of Eastern Europe, and outline the Post-Covid-19 trends in the transformation of the city’s restaurant business. The capital of Ukraine has been developing as a powerful air hub and center of international tourism, including gastronomic tourism. Since 2014, the share of Turkish cuisine in the structure of the city’s HoReCa sector has been steadily growing. The Covid-19 crisis has become a powerful challenge for the restaurant business. The authors’ research highlights the trend: since the summer of 2021, Turkish restaurants in Kyiv have been showing the highest rates of recovery of Pre-Covid-19 potential both in terms of the number of operating enterprises and the volume of customer turnover. The article acquaints with the modern infrastructure, features and prospects of development of Turkish restaurants in Kyiv.
  • Item type:Item,
    European low-cost airlines in Ukraine: features of entry and consolidation in the national market
    (IGI Global, 2022) Rutynskyi, M.; Kushniruk, H.; Рутинський, М. Й.
    This chapter is devoted to the issue of entry and activity of European low-cost airlines in the Ukrainian market. Ukraine, with the largest territory and population in Eastern Europe, is an important partner of European countries. The rapid development of air transportation between Ukraine and European countries in the 21st century is based on two factors: 1) high tourist interest in the historical and cultural heritage of Europe and 2) communication of migrant workers, the number of which is steadily growing. The authors reveal the specifics of the entry and development by European airlines of market niches of low-cost transportation in Ukraine in 2008-2021. In particular, the activities of airlines are considered: Ryanair, Wizz Air, German Wings, Meridiana, Ernest Airlines, Vueling Airlines, AegeanAir, Air Baltic, Austrian Airlines, and others. The activity of European low-cost carriers in the number of flights and directions of passenger transportation in Ukraine is evaluated.
  • Item type:Item,
    The development trend of fine dining restaurants in Ukraine
    (Baltija Publishing, 2023) Rutynskyi, M.; Рутинський, М. Й.
  • Item type:Item,
    Three decades of tourism development in independent Ukraine: from the collapse of the USSR to the conflict in the Donbas
    (2022) Quirini-Popławski, Ł.; Tomczewska-Popowycz, N.; Dorocki, S.; Kushniruk, H.; Rutynskyi, M.; Рутинський, М. Й.
  • Item type:Item,
    Restaurant industry in the tourist city of eastern Europe: post-COVID-19 perspectives – the case of Lviv, Ukraine
    (2022) Rutynskyi, M.; Kushniruk, H.; Рутинський, М. Й.
    This chapter is devoted to the issue of post-COVID-19 revitalization of the restaurant industry in Lviv – one of the most representative tourist cities in Eastern Europe. Lviv is a fashionable and inexpensive destination of international gastronomic tourism. The modern restaurant industry developed in Lviv until 2020. Statistical trends of losses of the city’s restaurant industry, in 2020 to the the first half of 2021, are unprecedentedly: 27% of establishments were closed; more than 55% of staff lost their jobs. However, the status of the cultural and tourist capital saved the restaurant industry of Lviv from collapse. Thanks to the acquired image and promotional campaigns in 2020–2021, domestic tourists actively visited Lviv during periods of easing of quarantine restrictions and enjoyed original local gastronomic products. The strategic goal in the post-COVID-19 era is to complete the transformation of the traditional business partnership into an updated smart hospitality cluster in Lviv.
  • Item type:Item,
    Тенденції розвитку велнес туризму в українських Карпатах у реаліях тривалої COVID-кризи
    (ХНУМГ ім. О. Бекетова, 2022) Ясногор, С. Ю.; Рутинський, М. Й.
  • Item type:Item,
    Розвиток готельних брендів міста Львова
    (ЛІЕТ, 2020) Рутинський, М. Й.; Явдик, О. І.