Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
13 results
Search Results
Item type:Item, Формування конкурентоспроможності молоді на ринку праці в умовах диджиталізації економіки: виклики, проблеми, напрями розв’язання(ЦНТУ, 2025) Семикіна, М. В.; Сікорака, І.; Куликов, Г.Item type:Item, Формування кадрового потенціалу в системі управління конкурентоспроможністю підприємства на етапі повоєнної розбудови економіки(ХНУ, 2024) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Нісфоян, С. С.; Семикіна, А.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Nisfoyan, S.; Semykina, A.Стаття присвячена обґрунтуванню теоретико-прикладних засад формування кадрового потенціалу (КП) як стратегічного інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств у контексті повоєнної відбудови економіки. Сутність КП розкрито як інтегровану здатність працівників підприємства до ефективної діяльності, спрямованої на відновлення виробництва, адаптацію до нових умов, інноваційний розвиток, забезпечення конкурентоспроможності та прояв соціальної відповідальності. Уточнено структуру КП, систематизовано чинники впливу. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо оцінки КП, обгрунтовано наявність системного взаємозв’язку між показниками ефективності його використання і довгостроковими конкурентними перевагами підприємства. Визначено напрями та механізми розвитку КП та підвищення його конкурентоспроможності. Запропоновано модель стратегічного управління формуванням КП підприємства в умовах повоєнної розбудови економіки. This article focuses on substantiating the theoretical and applied foundations for developing human resource potential as a strategic tool for enhancing enterprise competitiveness within the context of post-war economic reconstruction. It proposes understanding the essence of human resource potential in the context of post-war economic development as an integrated capacity of enterprise employees for effective activities aimed at production recovery, adaptation to new conditions, innovative development, ensuring competitiveness, and demonstrating social responsibility. It is demonstrated that the structure of enterprise human resource potential undergoes changes in the context of post-war economic reconstruction: in addition to traditional structural components such as personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, components such as adaptive potential, psychological resilience, social cohesion, and responsibility become increasingly important. The factors influencing the development of human resource potential at the post-war stage are identified and systematized according to a number of classification criteria (by content, level, nature, duration of impact). Scientific and practical recommendations for evaluating human resource potential are developed, and the presence of a systematic correlation between its efficiency indicators and the long-term competitive advantages of the enterprise is substantiated. Directions and mechanisms for developing human resource potential and enhancing its competitiveness are identified. A model of strategic management for developing the enterprise's human resource potential in the context of post-war economic reconstruction is proposed, emphasizing the importance of systemic planning, innovation, and social stability for the successful recovery of enterprises and ensuring their long-term sustainability.Item type:Item, Доброчесність та соціальна відповідальність підприємців в контексті конкурентоспроможності торговельного та ресторанного бізнесу(Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Дмитришин, Б. В.; Запірченко, Л. Д.; Савеленко, Г. ВСтаттю присвячено дослідженню культури доброчесності та соціальної відповідальності підприємців торговельного та ресторанного бізнесу в Україні та визначенню їх впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах сучасних економічних викликів. Розкрито сутність понять «культура доброчесності» та «соціальна відповідальність бізнесу». Запропоновано концептуальну модель зв’язку між дотриманням доброчесності та соціальної відповідальності підприємців і підвищенням конкурентоспроможності бізнесу в умовах глобальних змін. З'ясовано відмінності у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності серед підприємців в розвинених країнах і в Україні. Систематизовано недоліки такої культури на прикладі торговельного та ресторанного бізнесу в Україні. Обґрунтовано необхідність якісних змін у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності на основі системних заходів на рівні держави, бізнесу, громадських організацій, громадян. Рекомендовано посилити вплив держави через стимули, прозорість регуляцій, громадянський тиск, освітні програми для бізнесу, міжнародні інструменти підтримки. Розроблено рекомендації для підприємств торговельного та ресторанного бізнесу, спрямовані на підвищення рівня культури доброчесності та соціальної відповідальності. The article focuses on studying the culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant business in Ukraine, as well as assessing their impact on enterprise competitiveness amid modern economic challenges. Through scientific analysis, the essence of the concepts "culture of integrity" and "corporate social responsibility" in the context of the retail and restaurant business is clarified. The study defines their relationship, key characteristics, and role in enhancing the competitiveness of businesses in these sectors. The research demonstrates that in today's world, integrity and social responsibility are becoming crucial factors in strengthening competitive positions and achieving market success in the retail and restaurant business (and other business sectors). This contributes to attracting and retaining customers, building a strong reputation and brand, attracting professionals to work for the company, reducing risks and costs, and ensuring longterm business success. Companies that adopt a socially responsible approach and invest in developing these areas gain significant competitive advantages and ensure stable growth in the long run. The study developed a conceptual model that links entrepreneurs' commitment to integrity and social responsibility with increased business competitiveness in a changing global landscape. The study identifies the reasons for the varying levels of development of a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant sectors in developed countries and Ukraine. These differences are attributed to the combined influence of several factors. The study systematizes the typical challenges faced by Ukrainian retail and restaurant businesses in developing a culture of integrity and social responsibility. The study argues that further progress in fostering a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs requires a systemic approach with measures at both macro- and microeconomic levels. It emphasizes the need for a stronger role of the state, including incentives and transparent regulations. It also calls for increased public scrutiny through media and social networks, the development of educational programs for businesses, and the involvement of international support mechanisms. The study proposes practical recommendations for retail and restaurant businesses to improve their culture of integrity and social responsibility, thereby strengthening their competitiveness. The study demonstrates that developing a culture of integrity and social responsibility in the retail and restaurant sector is a long-term process requiring concerted efforts from the government, businesses, civil society organizations, and individual citizens. The issues of entrepreneurial integrity and social responsibility remain and will continue to be relevant for Ukraine. Future research should focus on developing methodologies for assessing the state of integrity and social responsibility. It should also explore mechanisms to support and promote these values in order to better meet consumer needs and enhance the competitiveness of retail and restaurant businesses.Item type:Item, Вдосконалення технологій мотиваційного менеджменту на основі оцінки професійного розвитку та конкурентоспроможності персоналу(ЛА НАУ, 2021) Семикіна, М. В.; Коваль, Л. А.; Іщенко, Н. А.; Semykina, M.; Koval, L.; Ischenko, N.Обґрунтовано потребу переорієнтації технологій мотиваційного менеджменту на українських підприємствах на користь активізації професійного розвитку персоналу та підвищення його конкурентоспроможності. Поглиблено сутність понять «професійний розвиток», «конкурентоспроможність персоналу», «мотивація професійного розвитку», «технології мотиваційного менеджменту». Розроблено науково-методичний підхід до оцінки професійного розвитку та конкурентоспроможності працівників, який сприятиме вдосконаленню технологій мотиваційного менеджменту на основі аналізу відповідності наявних професійних компетентностей існуючим вимогам. The article is devoted to the elaboration of scientific and practical recommendations for improving the methodological tools of motivational management in terms of technologies for assessing the professional development of staff and increase its competitiveness. It is determined that the new business conditions in the context of global innovative changes, digitalization of the economy require a reorientation of motivational management technologies in Ukrainian enterprises in favor of enhancing the professional development of staff and increase its competitiveness. On the basis of the theoretical analysis the essence of concepts "professional development", "competitiveness of the personnel", "motivation of professional development", "technologies of motivational management" is deepened. A scientific and methodological approach to assessing the professional development and competitiveness of employees is proposed, which allows to determine whether the existing competencies match the requirements. Advantages of elaboration: 1) the methodological approach allows the employer to make their choice in the labour market in favor of those professionals who have advantages in the necessary professional competencies, which is important for the intensification of innovative activity; 2) employees, receiving the relevant evaluation results, are aware of the direction in which it is necessary to develop, forming their professional competencies to match the demand of employers in a competitive environment; 3) the outlined approach is flexible and universal, because under conditions of logical changes in indicators and requirements of the employer, its methodological basis can be used to improve the technologies of motivational management in various spheres of labour activity; 4) taking into account the results of evaluation by the system of labour incentives will promote healthy competition between employees, intensify their work behavior and strengthen the focus on professional development, creativity and initiative. Thus, the practical application of the proposed methodological approach opens up additional opportunities for improving the technologies of motivational management in the enterprise and enhancing the professional development of staff.Item type:Item, Інвестування у розвиток людського капіталу як умова для майбутньої конкурентоспроможності України(ЦНТУ, 2024) Семикіна, М. В.; Дзюбенко, А. С.Item type:Item, Мотиваційні механізми розвитку економіки на етапі євроінтеграції(РВЛ ЦНТУ, 2022) Семикіна, М. В.; Маклаков, С. М.; Лучик, С. Д.; Запірченко, Л. Д.; Фрунза, С. А.; Сторожук, О. В.; Орлова, А. А.; Заярнюк, О. В.; Семикіна, А. В.; Іщенко, Н. А.; Коваль, Л. А.Монографія присвячена проблемам вдосконалення мотиваційних механізмів розвитку економіки на різних економічних рівнях на етапі євроінтеграції. Книга відображає результати теоретико-прикладних досліджень у сфері соціально-економічної мотивації персоналу, розкриває актуальні проблеми взаємовпливу мотиваційних чинників і цифровізації економіки, явища трансформації мотиваційного менеджменту в умовах зміни вимог до професійної компетентності працівників, специфіку мотиваційних механізмів у сфері праці науково-педагогічного персоналу, інклюзивного ринку праці тощо. З урахуванням досвіду ЄС розроблено науково-практичні рекомендації щодо вдосконалення мотиваційних механізмів трудової та інноваційної активності, професійного розвитку, забезпечення підвищення конкурентоспроможності людського капіталу. Книга призначена для студентів та аспірантів економічних спеціальностей, менеджерів підприємств, фахівців підрозділів з управління персоналом, профспілкових лідерів, яких цікавлять сучасні проблеми мотивації і пошук шляхів їх розв’язання з урахуванням досвіду ЄС на етапі руху України до інноваційної економіки.Item type:Item, Конкурентоспроможність на ринку праці та напрями її підвищення(КНЕУ, 2007) Семикіна, М. В.Розкрито сутність конкурентоспроможності на ринку праці, передумови та стратегічні завдання щодо її підвищення.Item type:Item, Нова парадигма мотивації в системі соціально-трудових відносин(ДНУ, 2004) Семикіна, М. В.Проаналізовано стан, тенденції розвитку соціально-трудових відносин в Україні, запропоновано шляхи їх соціалізації в межах стратегії мотивації конкурентоспроможної праці.Item type:Item, Конкурентоспроможність підприємств України і проблема інвестицій у людський розвиток(ДНУ, 2004) Семикіна, М. В.Проаналізовано стан конкурентоспроможності українських підприємств і держави в цілому. Доведено, що конкурентоспроможність кожної країни визначатиме стан людського розвитку. Обґрунтовано необхідність нових підходів до розробки інвестиційних стратегій з позицій реалізації цілей людського розвитку.Item type:Item, Конкурентоспроможність як стратегічний напрямок розвитку трудового потенціалу в ринкових умовах(ДНУ, 2003) Семикіна, М. В.Запроваджено в науковий обіг новий термін “конкурентоспроможність трудового потенціалу”. На основі аналізу тенденцій розвитку трудового потенціалу обґрунтовано рекомендації щодо реформування соціально-демографічної та економічної політики держави, доведено необхідність спрямування соціальних інвестицій у розвиток інноваційної компоненти трудового потенціалу.