Наукові публікації кафедри ЕП

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item type:Item,
    Стратегічні пріоритети державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні
    (ЛТЕУ, 2022) Міценко, Н. Г.; Мульска, О. П.; Зайченко, В. В.; Лозовий, Т. І.; Mitsenko, N.; Mulska, О.; Zaychenko, V.; Lozovyi, Т.
    Посилення глобалізаційних процесів в економіці країни, розвиток ринку капіталу, цифровізація й інтелектуалізація економіки, поширення і дифузія новітніх технологій в усі сфери суспільства стимулюють інноваційний розвиток і сприяють нарощенню інноваційно-технологічного потенціалу як суб’єктів господарювання, так і галузей національної економіки. У фокусі формування нової парадигми розвитку підприємництва на засадах інновативності актуалізувалася необхідність розробки новітніх управлінських рішень щодо забезпечення дифузії і трансферу інновацій, економічного поступу підприємництва в Україні. Метою статті є обґрунтування стратегічних пріоритетів державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні, аргументація управлінських інструментів її імплементації. У дослідженні обґрунтовано засоби державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні, які диференційовані за стратегічними орієнтирами та цільовими результатами регулювання. Запропоновано етапізацію стратегічного планування, алгоритм якої ґрунтується на ідентифікації сучасних наслідків-викликів глобальної конкуренції для економіки країни, визначенні чинників-причин неготовності економіки до конкуренції в умовах стрімкої активізації інноваційного поступу й інформаційної економіки, обґрунтуванні стратегічних пріоритетів технологізації економіки (якісний аспект), обґрунтуванні стратегічних змін кількісного характеру, інституціалізації стратегічної мети державної політики як критерію контролю її ефективності. Запропонований авторський підхід до побудови стратегічних пріоритетів державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні дозволяє узгодити завдання стратегування політики з сучасними глобалізаційними тенденціями та викликами, а також внутрішніми можливостями підприємств. Strengthening of globalization processes in the national economy, development of the capital market, economy’s digitalization and intellectualization and dissemination of new technologies in all spheres of society stimu-late the development of innovative potential at different levels (international, national, regional, industrial, business units). The focus of the formation of a new paradigm of entrepreneurship development based on innovation actualized the need to develop managerial decisions on the diffusion of innovations and technologies into the organizational and economic system for ensuring the sustainable progress of units. The purpose of the article is to substantiate the strate-gic priorities of the state policy of implementation the potential of innovative development of enterprises in Ukraine, to argue the managerial tools for its implementation. The study substantiates the measures of state policy of implementa-tion the potential of innovative development of units in Ukraine, which are differentiated by strategic guidelines and targets and results of regulation. The phasing of strategic planning, which is based on the identification of modern con-sequences-challenges of global competition for the country’s economy, the definition and factors-reasons for the unpre-paredness of the economy for competition in the conditions of rapid intensification of innovative advancement and the information economy, justification and strategic priorities of technologization of the economy (qualitative aspect); stra-tegic changes of a quantitative nature; institutionalization and strategic goal of public policy as a criterion for control-ling its effectiveness. The proposed author’s approach to building strategic priorities of the state policy of implementa-tion the potential of innovative development of enterprises in Ukraine allows us to coordinate the tasks of policy strate-gy with modern globalization trends and challenges, as well as internal capabilities.
  • Item type:Item,
    Pull environment of migration in the EU countries: Migration vector from Ukraine
    (Business Perspectives, 2021) Mulska, O.; Levytska, O.; Zaychenko, V.; Vasyltsiv, T.; Ilyash, O.; Зайченко, В. В.
    The growing Ukrainian migration towards EU countries determines the need for evaluation of pull factors shaping their environment to regulate these processes better. The study aims to assess the EU’s pull environment attracting migrants, and evaluate the elasticity of Ukrainian total and labor migration to the change of social and economic factors in EU countries. The data are collected for the period from 2005 to 2018. The method involves weighting the indicators and sub-indices with the following calculating partial and integral indices of the pull environment of migration for selected EU countries (the Czech Republic, Germany, Hungary, Poland, Italy, Portugal, Greece, and Spain) and the EU-28. During 2005–2018, the integral level of pull environment of migration in the EU-28 was above average, whereas the most attractive countries for external migrants were Germany, the Czech Republic, Spain, and Italy. In terms of the intensity of total migration from Ukraine in 2018, Poland (236.06 departures per 1,000 Ukrainians), Hungary (73.6), Germany (12.6), and Italy (7.3) are among the main destinations. While the intensity of Ukrainian migration is high, its growth rate depends on the time lag (different elasticities in the medium and long run). The integral analysis of the pull environment has a practical value allowing to conduct migration intensity and elasticity evaluation, as well as the cross-country pull-factor analysis (pull strength) for substantiating the improvement of regulatory and methodological provisions of migration policies for both Ukraine and the hosting EU states.
  • Item type:Item,
    Туристичне краєзнавство: об’єкт-предметна націленість, актуальні теоретичні та прикладні завдання розвитку
    (ЛІЕТ, 2020) Рутинський, М. Й.; Rutynskyi, M.
    Теоретичні підвалини краєзнавчої науки формувалися в контексті загального поступу природничих й суспільних наук. Серед фундаторів вчення, передусім, згадаємо І. Я. Франка, який у праці «Галицьке краєзнавство» першим науково узагальнив і структуризував різнорідні матеріали щодо розвитку окремих галузей краєзнавства та його методики. Із 1970-х рр. почало виділятися туристичне краєзнавство — спершу як суто дидактично-позашкільний та дослідницько-прикладний напрям. Однак, уже з кінця 1990-х рр. маємо всі підстави вести мову про туристичне краєзнавство як про цілісну наукову дисципліну зі своїми об’єктом, предметом, методикою і суспільно актуальними завданнями досліджень. Розкрито місце та роль туристичного краєзнавства в системі національного краєзнавства, а також окреслено об’єкт-предметне поле туристично-краєзнавчих досліджень й актуальні завдання його розвитку до середини ХХІ ст. На наше переконання, об’єкт, предмет, а відповідно й методологія туристичного краєзнавства ґрунтується на вагомих багаторічних теоретико-методологічних підвалинах національних шкіл рекреаційної географії. І активно збагачується арсеналом модерних дослідницьких підходів, запозичених із суміжних дослідницьких площин міждисциплінарної туризмології. Будучи інтегративним за своєю суттю, туристичне краєзнавство посіло «вигідну нішу» на стику чотирьох найбільш розроблених галузей національної краєзнавчої науки. Туристичне краєзнавство на сучасному етапі розвитку продуктивно «виходить за межі» дослідницького арсеналу географії туризму й послуговується цілою низкою міждисциплінарних методичних підходів: геомаркетингового, соціокультурного, історико-геохронологічних зрізів, еколого-економічного, геополітичного та багатьох інших. Що, саме по собі, ставить туристичне краєзнавство на якісно новий рівень глибинного пізнання території (краю) у контексті її туристичного загосподарювання, генерування, розподілу й адсорбції туристичних потоків, творення самобутнього туристичного іміджу (ореолу привабливості) і місцевих брендів тощо. Сьогодні і на найближчу перспективу перед національним туристичним краєзнавством стоїть низка важливих завдань як теоретичного, так і передусім прикладного, діяльно зорієнтованого характеру. Адже саме туристичне краєзнавство здатне репрезентувати усьому світові багатство національної історикоетнокультурної спадщини, зацікавити нею широкі верстви населення держави, і передусім молодь, здатне відродити «з руїни» унікальні запущені об’єкти старовини, спроможне «допомогти» українським музеям, заповідникам, «живим музеям» (музейно-анімаційним туристичним комплексам на кшталт Хутора Галушківка, Хутора Буда тощо), ландшафтним і національним паркам заробляти достатні кошти для розширеного самофінансування й своєчасного проведення реставраційних, консерваційних чи упорядкувальних робіт, комплексного туристичного упорядкування об’єктів, розгортання активних маркетингових кампаній (піар, пабліситі, соціальна комунікація і т. і.) у глобальному інформаційному інтернет-просторі. The theoretical foundations of local lore science were formed in the context of the general progress of natural and social sciences. Among the founders of the doctrine, fi rst of all, we mention I. Ya. Franko, who in the work «Galician local lore» was the fi rst to scientifi cally generalize and structure heterogeneous materials on the development of individual branches of local lore and its methodology. From the 1970s, tourist local lore began to stand out — fi rst as a purely didactic-extracurricular and research-applied direction. However, since the late 1990s we have every reason to talk about tourist local lore as a holistic scientifi c discipline with its object, subject, methodology and socially relevant research tasks. The place and role of tourist local lore in the system of national local lore are revealed. The object-subject fi eld of tourist local lore researches and actual tasks of its development to the middle of the XXI century are outlined. In our opinion, the object, subject, and accordingly the methodology of tourist local lore is based on important long-term theoretical and methodological foundations of national schools of recreational geography. And it is actively enriched by an arsenal of modern research approaches borrowed from related research areas of interdisciplinary tourismology. Being integrative in its essence, tourist local lore has occupied a «profi table niche» at the junction of the four most developed branches of national local lore science. Tourist local lore at the present stage of development productively «goes beyond» the research arsenal of tourism geography and uses a number of interdisciplinary methodological approaches: geomarketing, sociocultural, historical and geochronological sections, ecological and economic, geopolitical and many others. It puts tourist local lore on a qualitatively new level of deep knowledge of the territory (region) in the context of its tourist management, generation, distribution and adsorption of tourist fl ows, creation of original tourist image (halo of attractiveness) and local brands, etc. Today and in the near future the national tourist local lore faces a number of important tasks of both theoretical and applied activity-oriented character. After all, tourist local lore is able to represent to the whole world the richness of the national historical and ethnocultural heritage, to interest the broad sections of the population of the state, and especially young people. It is able to revive «from ruin» unique launched objects of antiquity. It can «help» Ukrainian museums, reserves, «living museums» (museumanimation tourist complexes such as Khutor Galushkivka, Khutor Buda, etc.), landscape and national parks to earn enough money for expanded self-fi nancing and timely restoration, conservation or landscaping work, complex tourist arrangement of objects, deployment of active marketing campaigns (PR, publicity, social communication, etc.) in the global information Internet space.
  • Item type:Item,
    Preconditions and imperatives of the policy of strengthening the technological competitiveness of Ukraine’s economy in the markets of the European union
    (ХНУ, 2021) Zaychenko, V.; Kunytska-Iliash, M.; Berezivskyi, Y.; Зайченко, В. В.
  • Item type:Item,
    Розвиток трансферу інновацій і ринку інтелектуальної власності: проблеми та перспективи для підприємництва в Україні
    (НАН України, 2022) Васильців, Т. Г.; Мульска, О. П.; Зайченко, В. В.; Vasyltsiv, T.; Mulska, O.; Zaychenko, V.
    Інтелектуальна власність і трансфер інновацій є екзистенційним базисом економічного успіху підприємництва, а розвиток ринку інтелектуальної власності детермінує інноваційно-технологічну конкурентоспроможність країни. Метою статті є систематизація викликів й обґрунтування інструментів розвитку трансферу технологій і ринку інтелектуальної власності. Констатовано, що найефективнішими інструментами активізації трансферу технологій і комерціалізації об’єктів інтелектуальної власності є інституційний (забезпечення чітких компетенцій у сфері інтелектуальної власності та трансферу технологій між суб’єктами ринку інтелектуальної власності, проведення системного моніторингу діяльності спінінгових організацій, узгодження прав між новаторами та фінансовими альянсами та ін.), нормативний (реформування національної законодавчої бази щодо інтелектуальної власності та трансферу технологій, моніторинг забезпечення прав інтелектуальної власності та ін.), фінансовий (забезпечення стимулів дослідникам для розкриття знань та здійснення інноваційної діяльності, надання фінансової автономії науково-дослідним установам, закладам вищої освіти та повної фінансової самостійності R&D-центрам, державна фінансова підтримка в процесі спінації, надання пільгових кредитів венчурним організаціям і стартапам).Ключовими заходами реалізації національної політики у сфері інтелектуальної власності та трансферу технологій в Україні є: розвиток інноваційного потенціалу, посилення співпраці та координації сфери досліджень і розробок з промисловістю і приватним сектором, підвищення інфраструктурних можливостей ринку інтелектуальної власності з метою активізації об’єктів інтелектуальної власності та трансферу технологій, забезпечення стимулів щодо використання системи інтелектуальної власності, сприяння комерціалізації твердих і корінних інновацій/технологій, активізація трансферу технологій, забезпечення ефективного виконання прав на захист інтелектуальної власності. Intellectual property and the transfer of innovations are the existential basis of the economic success of entrepreneurship, and the development of the intellectual property market determines the innovation and technological competitiveness of the country. The purpose of the article is to systematize the challenges and justify the measures for the development of technology transfer and the intellectual property market. It was stated that the most effective tools for enhancing technology transfer and commercialization of intellectual property are institutional (ensuring clear competencies in the field of intellectual property and technology transfer between subjects of the intellectual property market, conducting systematic monitoring of the activities of spinning organizations, harmonization of rights between innovators and financial alliances, etc. ), regulatory (reforming the national legislative framework on intellectual property and technology transfer, monitoring the provision of intellectual property rights, etc. ), financial (providing incentives for researchers to disclose knowledge and carry out innovation activities, providing financial autonomy to research institutions, higher education institutions and full financial independence of R&D centres, state financial support in the process of spinning, providing soft loans to venture organizations and start-ups).The key measures for the implementation of the national policy in the field of intellectual property and technology transfer in Ukraine are: development of innovative potential, strengthening cooperation and coordination of research and development with industry and the private sector, increasing the infrastructural capabilities of the intellectual property market in order to activate intellectual property and technology transfer, providing incentives for the use of the intellectual property system, promoting the commercialization of solid and indigenous innovations/ technologies, enhancing technology transfer, ensuring effective implementation intellectual property rights.