Другий (магістерський) рівень

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/11667

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Підвищення ефективності відновлення автомобільних деталей типу «вал» у ФОП «Ковальов Олександр Стефанович» с. Соколівське Кропивницького району Кіровоградської області
    (ЦНТУ, 2024-12-30) Зяблов, Олександр Михайлович; Ziablov, Oleksandr
    Кваліфікаційна магістерська робота присвячена підвищенню ефективності відновлення автомобільних деталей типу «вал» контактним наварюванням композиційних покриттів. Метою роботи є підвищення ефективності технологічного процесу відновлення зношених поверхонь автомобільних деталей типу «вал» контактним наварюванням композиційних матеріалів на основі металевих порошків та сітки. Об'єктом дослідження є технологічний процес відновлення зношених поверхонь деталей контактним наварюванням композиційних матеріалів на основі металевих порошків та сітки. Предметом дослідження є закономірності формування металопокриття контактним наварюванням композиційних матеріалів. Розроблена модель контактного наварювання металевих порошків і сітки дає змогу визначити обґрунтовані параметри процесу приварювання, що включають кут подачі порошку, діаметр дроту сітки, товщину покриття, діаметр роликового електрода. З'ясовано, що використання металевої сітки дозволяє підвищити технологічність способу контактного наварювання металевих порошків. При цьому зменшуються втрати порошкового матеріалу від обсипання, створюється можливість регулювання товщини покриття, що приварюється. Вибрано оптимальні режими приварювання, що забезпечують якісне формування покриття та достатню міцність зчеплення. Внаслідок різної інтенсивності зношування матеріалу порошку та сітки покриття набуває регулярного рельєфу, що сприяє утримуванню мастильного матеріалу та забезпечує надійну експлуатацію вузлів тертя при граничному мащенні. Лабораторними випробуваннями встановлено, що одержувані композиційні покриття мають високі зносостійкі властивості, що перевищують зносостійкість сталі 45 в 2,5 рази, а чавуну в 1,9 рази. The qualification master's thesis is devoted to increasing the efficiency of restoration of automotive parts of the "shaft" type by contact welding of composite coatings. The purpose of the work is to increase the efficiency of the technological process of restoring worn surfaces of automotive parts of the "shaft" type by contact welding of composite materials based on metal powders and mesh. The object of the study is the technological process of restoring worn surfaces of parts by contact welding of composite materials based on metal powders and mesh. The subject of the study is the regularities of the formation of a metal coating by contact welding of composite materials. The developed model of contact welding of metal powders and mesh allows you to determine reasonable parameters of the welding process, including the angle of powder feed, mesh wire diameter, coating thickness, and roller electrode diameter. It was found that the use of a metal mesh allows you to increase the manufacturability of the method of contact welding of metal powders. At the same time, the losses of powder material from spalling are reduced, and the possibility of adjusting the thickness of the welded coating is created. Optimal welding modes have been selected, which ensure high-quality coating formation and sufficient adhesion strength. Due to the different intensity of wear of the powder and mesh material, the coating acquires a regular relief, which contributes to the retention of the lubricant and ensures reliable operation of friction units during boundary lubrication. Laboratory tests have established that the resulting composite coatings have high wear-resistant properties, exceeding the wear resistance of steel 45 by 2.5 times and cast iron by 1.9 times.
  • Item
    Дослідження шляхів відновлення корінних опор чавунних блоків циліндрів автомобільних двигунів у ДП «Кіровоградський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» філія «Кіровоградська ДЕД» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-12-30) Ракуленко, Юрій Сергійович; Rakulenko, Yurii
    В роботі досліджено конструктивні особливості блоків циліндрів, умови їх експлуатації та дефекти, які блоки отримують в процесі експлуатації. Для вибору ефективної технології відновлення чавунних корінних опор досліджено існуючі методи їх ремонту. Встановлено, що існуючі методи не завжди можливо застосувати для відновлення чавунних блоків циліндрів, зокрема через погані зварювальні властивості чавуну. Основною проблемою при використанні термічних методів є погане зчеплення покриттів з основою та значний термічний вплив, який приводить до деформації опор. Було запропоновано для відновлення отворів корінних опор метод контактного наварювання порошків через проміжний шар. Для проведення досліджень підібрано обладнання та матеріали, а також методики експериментальних досліджень. Результатами досліджень свідчать про можливість підвищення міцності зчеплення до 20% та зниження залишкових напружень до 35 %. The work investigated the design features of cylinder blocks, their operating conditions and defects that the blocks receive during operation. In order to select an effective technology for restoring cast iron main bearings, existing methods of their repair were investigated. It was found that existing methods are not always possible to apply to restore cast iron cylinder blocks, in particular due to the poor welding properties of cast iron. The main problem when using thermal methods is poor adhesion of coatings to the base and significant thermal impact, which leads to deformation of the supports. A method of contact welding of powders through an intermediate layer was proposed for restoring the holes of the main bearings. Equipment and materials were selected for conducting research, as well as experimental research methods. The research results indicate the possibility of increasing the bond strength by up to 20% and reducing residual stresses by up to 35%.
  • Item
    Підвищення ефективності відновлення колінчастих валів автотракторних двигунів комбінованими технологіями у ТОВ «ГрейсАгро Тех» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-12-30) Нех, Олександр Володимирович; Nekh, Oleksandr
    В роботі розглянуто умови роботи колінчастих валів автотракторної техніки та встановлено основні дефекти валів та причини їх виникнення. Аналіз стану проблеми відновлення шийок колінчастих валів автомобільних двигунів показав, що в даний час використовуються традиційні технології все ще не забезпечують необхідних продуктивності отримання і якості покриттів. Для них характерні такі основні недоліки, які знижують експлуатаційні властивості покриттів: низькі адгезійна і когезійна міцність, твердість і зносостійкість, високі залишкові напруги, неоднорідна структура, наявність пір, раковин і тріщин, деформація валів і ін. Ці недоліки пояснюються відсутністю або недосконалістю: нових ефективних способів та технологій відновлення і відповідного обладнання; обґрунтованих раціональних режимів і параметрів нанесення покриттів. Запропоновано новий спосіб для відновлення шийок колінчастих валів, що дозволяє об'єднати в одному процесі дві технологічні операції - плазмового напилювання і електромеханічної обробки. Це дозволяє усунути недоліки, характерні при виконанні кожної операції окремо і забезпечує синергетичний ефект при їх об'єднанні. The work considers the operating conditions of crankshafts of autotractor equipment and establishes the main defects of the shafts and the causes of their occurrence. Analysis of the state of the problem of restoring the crankshaft journals of automobile engines showed that currently used traditional technologies still do not provide the required productivity and quality of coatings. They are characterized by the following main disadvantages that reduce the operational properties of coatings: low adhesion and cohesion strength, hardness and wear resistance, high residual stresses, inhomogeneous structure, the presence of pores, sinks and cracks, shaft deformation, etc. These disadvantages are explained by the absence or imperfection of: new effective methods and technologies of restoration and appropriate equipment; justified rational modes and parameters of coating application. A new method for restoring crankshaft journals is proposed, which allows combining two technological operations in one process - plasma spraying and electromechanical processing. This allows you to eliminate the shortcomings inherent in performing each operation separately and provides a synergistic effect when combining them.
  • Item
    Формування властивостей одно- та багатошарових покриттів при відновленні деталей автомобілів електроконтактним наварюванням у КАТП «Агробудавтосервіс м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Куліш, Володимир Олександрович; Kulish, Volodymyr
    Метою магістерської роботи є розробка ефективного технологічного процесу відновлення важко навантажених деталей автомобілів з значним зношенням на основі дослідження впливу параметрів процесу електроконтактного наварювання на знеміцнення покриття. Об’єктом дослідження: процес формування покриттів значної товщини на поверхнях, що піддаються циклічним навантаженням. Предмет дослідження: – залежності, технології та методики формування покриттів значної товщини. Наукова новизна. Отримано залежності величини зон локального знеміцнення від параметрів технологічного процесу електроконтактного наварювання. Проведено дослідження кон’юнктури ринку в умовах сьогодення та особисті запити підприємства, що до потреб в відновленні важко навантажених деталей, що піддаються циклічним навантаженням. При цьому встановлено що найбільш актуальною є проблема відновлення цапф балок автомобілів. В зв’язку з значним рівнем зношування необхідно застосувати багатошарове електроконтактне наварювання дротовими матеріалами. Але цей метод не забезпечує належної зносостійкості покриття через наявність зон знеміцнення. Теоретично розраховано вплив параметрів процесу електроконтактного наварювання на знеміцнення покриття та визначено методику проведення дослідження. Розроблено технологію відновлення цапф балок нанесенням композиційного покриття та проведено експериментальні порівняльні дослідження зносостійкості та втомної міцності покриттів. Обґрунтовано нанесення багатошарових композиційних покриттів. The purpose of the master's thesis is to develop an effective technological process for the restoration of heavily loaded car parts with significant wear based on the study of the influence of the parameters of the electrocontact welding process on the weakening of the coating. The object of the study: the process of forming coatings of significant thickness on surfaces subjected to cyclic loads. Subject of research: - dependences, technologies and methods of formation of coatings of considerable thickness. Scientific novelty. Dependencies of the size of the local weakening zones on the parameters of the technological process of electric contact welding were obtained. A study of the market situation in today's conditions and personal requests of the enterprise regarding the needs for the restoration of heavily loaded parts subjected to cyclic loads was carried out. At the same time, it was established that the most urgent problem is the restoration of axle beams of cars. Due to the significant level of wear, it is necessary to apply multilayer electric contact welding with wire materials. But this method does not ensure proper wear resistance of the coating due to the presence of weakening zones. The influence of the parameters of the electrocontact welding process on the weakening of the coating is theoretically calculated and the research methodology is determined. The technology of restoring trunnion beams by applying a composite coating was developed, and experimental comparative studies of the wear resistance and fatigue strength of the coatings were conducted. The application of multi-layer composite coatings is substantiated.
  • Item
    Підвищення ефективності технології відновлення і зміцнення корпусів шестеренних насосів гідросистем автомобілів спеціального призначення на ТОВ завод «Дзеркальник» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Береславський, Микита Олегович; Bereslavskyi, Mykyta
    Наведено результати досліджень, щодо підвищення ефективності технології відновлення і зміцнення корпусів шестеренних насосів гідросистем автомобілів спеціального призначення. Одним з технічних засобів підвищення продуктивності автомобілів спеціального призначення є застосування гідравлічного приводу, джерелом енергії якого є шестеренний насос. Основні деталі шестеренного насоса такі, як корпус, кришка втулки – виготовляють з алюмінієвих сплавів. В процесі експлуатації в умовах підвищеної запиленості зазначені деталі потерпають від інтенсивного зношування. Тому підвищення ефективності технології відновлення і зміцнення корпусів шестеренних насосів гідросистем автомобілів спеціального призначення безумовно є актуальною. Наведена загальна характеристика та особливості конструкції шестеренного насосу, аналіз технічного стану зношених деталей шестеренних насосів типу НШ та аналіз сучасних способів відновлення корпусів насосів типу НШ. Наведено аналіз існуючих конструкцій корпусів шестеренних гідронасосів і методів їх зміцнення. Аналіз існуючих конструкцій корпусів шестеренних насосів. Конструктивні і технологічні заходи по підвищенню міцності корпусів шестеренних насосів. Здійснено експериментально-теоретичні дослідження деформації корпусів шестеренних насосів. Наведено аналіз результатів експериментального дослідження деформаційного стану корпуса шестеренного насоса та теоретичні дослідження деформаційного стану корпуса шестеренного насоса. Запропоновано пропозиції щодо подальшого зміцнення корпусів шестеренних насосів. Наведені технологічні та конструктивні пропозиції щодо подальшого зміцнення корпусів шестеренних насосів. Наведені також дослідження конструкцій корпуса шестеренного насоса на рівні ідей. The results of research on increasing the efficiency of the technology of restoration and strengthening of gear pump housings of hydraulic systems of special-purpose vehicles are presented. One of the technical means of increasing the performance of special-purpose vehicles is the use of a hydraulic drive, the energy source of which is a gear pump. The main parts of the gear pump, such as the housing and the sleeve cover, are made of aluminum alloys. In the process of operation in conditions of increased dustiness, these parts suffer from intensive wear and tear. Therefore, increasing the efficiency of the technology of restoration and strengthening of gear pump housings of hydraulic systems of special-purpose vehicles is definitely relevant. The general characteristics and design features of the gear pump, the analysis of the technical condition of the worn parts of gear pumps of the НШ type and the analysis of modern methods of restoring the casings of the НШ type pumps are given. An analysis of the existing structures of gear hydraulic pump housings and methods of their strengthening is given. Analysis of existing structures of gear pump housings. Constructive and technological measures to increase the strength of gear pump housings. Experimental and theoretical studies of the deformation of gear pump housings were carried out. The analysis of the results of the experimental study of the deformation state of the gear pump housing and the theoretical study of the deformation state of the gear pump housing are presented. Proposals for further strengthening of gear pump housings are offered. Technological and constructive proposals for further strengthening of gear pump housings are given. Studies of gear pump housing designs at the level of ideas are also given.
  • Item
    Визначення впливу методу підготовки основи на адгезійну міцність електродугових покриттів при відновленні деталей автомобілів у КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Андрусенко, Дмитро Олександрович; Andrusenko, Dmytro
    Метою роботи є визначення оптимальних методів підготовки поверхонь деталей автомобілів при відновленні електродуговим напиленням з забезпеченням необхідного рівня адгезії. В роботі проведено дослідження впливу методів підготовки поверхні на адгезійну міцність: струминно абразивної обробки, дробоструменевої обробки, надзвукової термоабразивної обробки, накатування, нарізання «рваної» різьби та електроерозійної обробки. При цьому на основі літературного аналізу визначено технологічність, екологічну чистоту та інші переваги та недоліки застосування пропонованих методів попередньої підготовки поверхні основи. Розглянувши руйнівні та неруйнівні методи контролю адгезії визначено, що неруйнівні методи контролю потребують застосування складного обладнання в умовах сертифікованих лабораторій, вибрано метод дослідження в вигляді відриву конічного штифта від покриття. Враховуючи, що стандартами чітко не регламентовано застосування цього методу в дослідженнях, прийнято рішення розробити власний пристрій для контролю адгезії. Основними факторами, що впливають на адгезію покриттів є шорсткість поверхні для забезпечення механічного зчеплення часток покриття з основою, зварювання аморфних часток покриття з поверхнею та забезпечення міжатомної взаємодії. Тому актуально дослідити вплив цих факторів в залежності від конкретного технологічного методу обробки. Одним з найважливіших показників ефективності способу відновлення різних деталей машин, що піддаються дії змінної зовнішньої напруги, служити величина опору втомі матеріалу після відновлення. Втома металу є найбільш поширеною причиною руйнування деталей і механізмів різних машин в результаті дії на них змінної зовнішньої напруги в період всієї експлуатації деталей машин. Тому актуально дослідити вплив дослідити вплив методу підготовки поверхні на втомну міцність. Отже задача провести дослідження та на їх основі розробити технологічні рекомендації по вибору методу підготовки поверхонь деталей автомобілів для відновлення ЕДН з урахуванням їх характеристик та особливостей експлуатації є актуальною для забезпечення ефективності процесу ремонту та технічного обслуговування автомобілів. The purpose of the work is to determine the optimal methods of preparing the surfaces of car parts during restoration by electric arc spraying to ensure the required level of adhesion. In the work, the effect of surface preparation methods on adhesive strength was investigated: jet abrasive treatment, shot blasting treatment, supersonic thermoabrasive treatment, rolling, cutting of "torn" thread and electroerosion treatment. At the same time, on the basis of the literature analysis, the manufacturability, environmental cleanliness and other advantages and disadvantages of using the proposed methods of preliminary preparation of the base surface were determined. Having considered the destructive and non-destructive methods of adhesion control, it was determined that non-destructive control methods require the use of complex equipment in the conditions of certified laboratories, the research method was chosen in the form of a conical pin separation from the coating. Given that the standards do not clearly regulate the use of this method in research, it was decided to develop our own device for adhesion control. The main factors affecting adhesion of coatings are surface roughness to ensure mechanical adhesion of coating particles to the base, welding of amorphous coating particles to the surface, and ensuring interatomic interaction. Therefore, it is important to investigate the influence of these factors depending on the specific technological method of processing. One of the most important indicators of the efficiency of the method of restoration of various parts of machines exposed to the action of variable external voltage is the fatigue resistance of the material after restoration. Metal fatigue is the most common cause of destruction of parts and mechanisms of various machines as a result of the action of variable external stress on them during the entire operation of machine parts. Therefore, it is important to investigate the influence of the method of surface preparation on fatigue strength. Therefore, the task of conducting research and, based on them, developing technological recommendations for choosing a method of preparing the surfaces of car parts for the restoration of EDN, taking into account their characteristics and operational features, is relevant to ensure the efficiency of the process of car repair and maintenance.
  • Item
    Дослідження зміни просторової геометрії колінчастих валів при експлуатації, шліфуванні та відновленні в ПрАТ КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2021-12-08) Григоренко, Олександр Юрійович; Grygorehko, Oleksandr
    В роботі вивчено конструкцію двигуна ЯМЗ - 236, проаналізовано причини зношування колінчастого вала та способи його відновлення. Розроблена методика дослідження та пристосування для визначення рівня скрученості колінчастого вала. Дослідження зміни просторової геометрії колінчастих валів при експлуатації, перешліфовуванні та відновлені. Розроблено методику правки наклепом колінчастих валів при наявності згину, технологічний процес відновлення колінчастих валів електродуговим напиленням та розроблено пристрій для електродугового напилення. The design of the engine YaMZ - 236 is studied, the reasons of wear of a cranked shaft and ways of its restoration are analyzed. A method of research and devices for determining the level of twisting of the crankshaft has been developed. Investigation of changes in the spatial geometry of crankshafts during operation, grinding and restoration. The method of correction of crankshaft deflection in the presence of bending, the technological process of restoration of crankshafts by electric arc spraying and developed a device for electric arc spraying