Наукові публікації кафедри аудиту, обліку та оподаткування

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/11016

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Item
    Аудит як соціально-економічний інститут: оцінювання впливу на розвиток соціально-економічних відносин та врахування в міжнародних рейтингах
    (Технодрук, 2021) Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Проаналізовано факт врахування впливу інституту аудиту на розвиток соціально-економічних відносин та соціально-економічного розвитку в міжнародних рейтингах.
  • Item
    Роль аудиту як інституту в контексті формування системи соціальної відповідальності бізнесу та держави
    (КНЕУ, 2021) Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Досліджено функції та роль аудиту як соціального інституту щодо формування системи соціальної відповідальності бізнесу та держави в цілому в контексті досягнення Цілей сталого розвитку.
  • Item
    Проблемные аспекты выявления и классификации информационных потребностей и ожиданий пользователей результатами аудита
    (ЧНТУ, 2019) Шалимова, Н. С.; Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Представлена детализированная классификация информационных потребностей и ожиданий пользователей результатами аудита, исследование которых является важным для поиска путей преодоления проблемы "разрыва в ожиданиях" в аудите. Представлена деталізована класифікація інформаційних потреб та очікувань користувачів результатами аудиту, дослідження яких є важливим для пошуку шляхів подолання проблеми "розриву в очікуваннях" в аудиті.
  • Item
    Врахування специфіки договірних відносин в аудиті в контексті забезпечення інформативності його результатів для різних груп користувачів в процесі контролю діяльності інноваційно-інтегрованих структур
    (КНЕУ, 2018) Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Досліджено порядок формування договірних взаємовідносин при виконанні завдань з аудиту на основі аналізу особливостей аудиту як професійної інтелектуальної послуги та змісту тристоронніх відносин між аудитором, відповідальною стороною та визначеними користувачами, які ускладнюються при проведені аудиту інноваційно-інтегрованих структур. Обґрунтовано доцільність укладання як дво-, так і багатосторонніх договорів на виконання завдань з аудиту, що дозволить забезпечити врахування інтересів та потреб всіх користувачів аудиторської інформації. The order of formation of contractual relations in the performance of audit engagements on the basis of analysis of audit features as a professional intellectual service and the content of three party relationship between the auditor, responsible party and intended users, which are complicated during the audit in innovative-intergrated structures. The expediency of concluding both bilateral and multilateral agreements for carrying audit engagements is substantiated, which will allow to take into account interests and needs of all users of audit information.
  • Item
    Специфіка договірних відносин в аудиті як виду завдань з надання впевненості та їх вплив на зміст і формат договорів
    (ПДАБА, 2014) Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Досліджено порядок формування договірних взаємовідносин при виконанні завдань з аудиту на основі аналізу особливостей аудиту як професійної інтелектуальної послуги та змісту тристоронніх відносин між аудитором, відповідальною стороною та визначеними користувачами. Виділені такі специфічні риси аудиторської роботи, як відсутність об’єктивних підстав для зменшення замовником плати залежно від фактично одержаних результатів, обмеженість використання результатів роботи самим аудитором, складність оцінки якості аудиторської перевірки та її кваліфікації як такої, що проведена неналежним чином, порядок прийняття замовником результатів аудиту. Доведено, що зміст тристоронніх відносин, різноманітність зв’язків між відповідальною стороною та користувачами, наявність широкого кола останніх при проведенні обов’язкового аудиту та складність їх ідентифікації, специфіка організації обов’язкового аудиту та аудиту, замовником якого виступає особа, яка не входить до структури підприємства, що підлягає аудиту, обумовлює можливість та необхідність укладання як дво-, так і багатосторонніх договорів на виконання завдань з аудиту, що дозволить забезпечити врахування інтересів та потреб всіх користувачів аудиторської інформації. Визначені істотні умови договорів на виконання завдань з аудиту. Обґрунтовано необхідність виокремлення договорів на виконання завдань з аудиту в особливу групу договорів з точки зору цивільного законодавства, внесення відповідних змін до Цивільного кодексу України і включення до його змісту окремої глави, присвяченої виконанню завдань з аудиту, а також деталізації цих питань в законодавстві України з питань аудиторської діяльності. The procedures of forming of contractual relationships when performing audit engagements on the basis of analysis of the characteristics of audit as a professional and intellectual services and content of tripartite relationship between the auditor, responsible party and defined users have been investigated. Such specific features of the audit work as the absence of objective grounds for the reduction of client payment depending on the actual results obtained, the limited use of the results of the work by the auditor, the difficulty of assessing the quality of the audit and its qualification as one that performed of poor quality, the procedures of accepted results of the audit by the client have been substantiated. It has been proved that the content of tripartite relations, diversity of relations between the responsible party and the users, the presence of a wide range of the users of the statutory audit and the difficulty of their identification, the specificity of the organization of statutory audit and the audit, customer of which is a person who is not part of structure of the company to be audited, stipulate possibility and necessity of concluding bilateral and multilateral agreements on performance the audit engagements that will ensure consideration of the interests and needs of all users of audit information. The essential terms of contracts on performing the audit engagements have been identified. The necessity of distinguishing contracts on performing the audit engagements in a special group of contracts in terms of civil law, proper amendments to the Civil Code of Ukraine and the inclusion to its content separate chapter on performance the audit engagements, detailing of these issues in legislation of Ukraine on auditing have been substantiated.
  • Item
    The Public Function of a Statutory Audit
    (National Institute of Economic Research, 2017) Shalimova, N.; Шалімова, Н. С.
    The functions and predestination of statutory audit is considered. It is proved that the necessity to perform a statutory audit arises if the state wants to protect information rights and legitimate interests of the group in obtaining reliable information about the activities of individual entities; in other words the state carries out the function of regulating the production and distribution of informational products which are essential for the development of a society. It is substantiated that the relations arising in the course of a statutory audit have to a large extent public and legal character and act as a tool to reduce or prevent a conflict of interests. Although the choice of the auditing organization and payment of the services are carried out on a commercial basis within the framework of a civil law contract, by its objectives, purpose and functions a statutory audit is performed in the interests of a certain group of people that can not be determined in advance and the state. It is proved that the statutory audit should be considered as a public service based on public (social) interest that is a socially significant activity regulated by the law, which in turn needs additional requirements for the activities of such subjects of auditing activity and the content of statutory audits.Исследованы функции и предназначение обязательного аудита. Доказано, что необходимость проведения обязательного аудита возникает в том случае, если государство считает нужным защитить информационные права и законные интересы группы в получении достоверной информации о деятельности отдельных субъектов, то есть берет на себя функцию регулирования процесса производства и распределения информационных продуктов, без которых общество не может нормально развиваться. Обосновано, что выступая как средство уменьшения или предупреждения конфликта интереса, в котором затрагиваются публичные интересы, отношения, возникающие в ходе обязательной аудиторской проверки, в значительной мере имеют публично-правовой характер. Хотя выбор аудиторской организации и оплата предоставленных услуг осуществляются на коммерческой основе в рамках гражданско-правового договора, по своим целям, назначению и функциям обязательный аудит осуществляется в интересах определенного круга лиц, которые заранее не могут быть определены, и государства. Доказано, что обязательный аудит следует рассматривать как публичную услугу, в основе которой лежит публичный (общественный) интерес, то есть как общественно значимую деятельность, регламентированная законодательством, что, в свою очередь, обусловливает необходимость выдвижения дополнительных требований к деятельности таких субъектов аудиторской деятельности и содержания обязательной аудиторской проверки.
  • Item
    Financial Reporting and Auditing in the Context of Assurance of Information Transparency of the Activity of Economic Entities of Ukraine
    (National Institute of Economic Research, 2016) Shalimova, N.; Kuzmenko, H.; Шалімова, Н. С.; Кузьменко, Г. І.
    The purpose of the study is to disclose the interdependence of the processes of forming and publication of the financial reporting and audit quality as interdependent elements of ensuring the information transparence of the activity of economic entities of Ukraine. Such shortcomings of Ukrainian system of information disclosure that is publication of annual financial statements in scope which is not satisfy the requirements of laws and regular acts, unconformity between the scope of published financial statements and auditors` obligation, discrepancy between managerial staff obligations and auditors` obligation have been analyzed, the ways of its solutions have been proposed. The results of investigation show that the increasing of audit quality will be promoted by the improvement of organization of enterprise’s accounting, internal control and management what have to be provided by the elaboration of the obligatory regulations concerning assessing the observance going-concern principle, observance of laws and regulation which are influenced the enterprise’s activity, organization of internal control and fraud’s preventing system. The components of guarantying information transparency of enterprise’s tax relations in the system of financial reporting have been investigated. The format of disclosure the information about qualitative status of taxation in the annotations to the financial reporting taking into account the demands of Ukrainian Tax Code as regards to the process of tax administration has been proposed. Целью статьи является раскрытие взаимосвязи процессов формирования, обнародования финансовой отчетности и качества аудита как взаимосвязанных элементов обеспечения информационной прозрачности деятельности экономических субъектов в Украине. Проанализированы такие недостатки системы раскрытия информация в Украине, как публикация годовой финансовой отчетности в объеме, который не соответствует требованиям нормативных и законодательных документов, несогласованность содержания опубликованной финансовой отчетности и обязанностей аудиторов, несоответствие обязанностей управленческого персонала и аудиторов, предложены пути их решения. Результаты исследования показывают, что повышению качества аудита способствует улучшение организации учета, внутреннего контроля и менеджмента на предприятиях, что, в свою очередь, может быть обеспечено за счет разработки внутренних регуляторных документов, касающихся оценки соблюдения принципа непрерывности деятельности, требований нормативных и законодательных документов, влияющих на деятельность предприятия, организации системы внутреннего контроля и предотвращения мошенничества. Исследованы составляющие обеспечения информационной прозрачности функционирования предприятия как субъекта налоговых отношений в системе финансовой отчетности. Предложены форматы раскрытия информации о качественном состояния налогообложения в примечаниях к финансовой отчетности, учитывая требования Налогового кодекса Украины в части процесса налогового администрирования. Метою статті є розкриття взаємозв'язку процесів формування, оприлюднення фінансової звітності та якості аудиту як взаємопов'язаних елементів забезпечення інформаційної прозорості діяльності економічних суб'єктів в Україні. Проаналізовано такі недоліки системи розкриття інформація в Україні, як публікація річної фінансової звітності в обсязі, який не відповідає вимогам нормативних та законодавчих документів, неузгодженість змісту опублікованої фінансової звітності та обов'язків аудиторів, невідповідність обов'язків управлінського персоналу та аудиторів, запропоновано шляхи їх вирішення. Результати дослідження показують, що підвищенню якості аудиту сприяє поліпшення організації обліку, внутрішнього контролю та менеджменту на підприємствах, що, в свою чергу, може бути забезпечено за рахунок розробки внутрішніх регуляторних документів, що стосуються оцінки дотримання принципу безперервності діяльності, вимог нормативних і законодавчих документів, що впливають на діяльність підприємства, організації системи внутрішнього контролю та запобігання шахрайству. Досліджені складові забезпечення інформаційної прозорості функціонування підприємства як суб'єкта податкових відносин в системі фінансової звітності. Запропоновано формати розкриття інформації про якісний стан оподаткування в примітках до фінансової звітності з огляду на вимоги Податкового кодексу України в частині процесу податкового адміністрування.
  • Item
    Аудит в системі соціально-економічних відносин України
    (КНЕУ, 2013) Шалімова, Н. С.; Шалимова, Н. С.; Shalimova, N.
    Дисертація присвячена подальшому розвитку теоретичних та методологічних засад аудиту, обґрунтуванню напрямків його функціонування та механізму регулювання в системі соціально-економічних відносин України на мікро- та макрорівнях в умовах глобалізації світових економічних процесів. Досліджено місце та функції аудиту в системі соціально-економічних відносин з позицій інституціональної теорії та в системі фінансового контролю. Обґрунтована публічна функція обов’язкового аудиту та його специфічні характеристики. Запропоновані концептуальні підходи до визначення якості аудиту, класифікації користувачів аудиторської інформації та їх потреб, алгоритм забезпечення якості аудиторського звіту. Визначені причини виникнення «розриву в очікуваннях в аудиті» на сучасному етапі соціально-економічного розвитку країни та шляхи їх подолання. Досліджено сучасний стан сприйняття суспільством аудиту, визначені шляхи усунення «розриву в комунікаціях» та механізм реалізації гарантій якості аудиту на мікро- та макрорівнях. Запропоновані шляхи розвитку і регулювання обов’язкового аудиту в сучасних умовах з метою підвищення його якості. Диссертация посвящена дальнейшему развитию теоретических и методологических основ аудита, обоснованию путей функционирования и механизма регулирования аудиторской деятельности в системе социально-экономических процессов Украины на микро- и макроуровнях в условиях глобализации мировых экономических процессов. Рассмотрены подходы к пониманию сущности, места и функций аудита в системе социально-экономических отношений с учетом положений институциональной теории, выделены специфические характеристики аудита как системы независимого финансового контроля, определены возможности и направления сосуществования и взаимодействия систем контроля и аудиторской деятельности. Исследованы отношения, которые возникают в процессе обязательной аудиторской деятельности, что позволило обосновать необходимость рассмотрения его как общественно-нейтрального института, который выполняет публичную услугу. Предложена концепция качества аудита и основные критерии ее оценки, проанализированы существующие концепции развития аудита, их согласованность с реальными требованиями к аудиту, обоснованы основные направления его развития в современных условиях. Осуществлена классификация пользователей результатов аудита, выделены типовые представители в каждой группе, их основные и специфические информационные потребности. Разработан алгоритм определения качества аудиторского отчета на основе характеристик информации, обеспечивающих ее объективность и социльно-психологические свойства, применение которого позволит повысить результативность и качество аудита как коммуникационного процесса. Сформулированы причины возникновения неудовлетворенности пользователей результатами аудиторской работы, составляющие «разрыва в ожиданиях» в аудите, основные причины их устранения. Критически проанализировано современное восприятие обществом аудита, что дало возможность определить пути устранения «разрыва в коммуникациях». С этой целью переосмыслены, с учетом содержания и требований Международных стандартов контроля качества, аудита, обзора, предоставления прочей уверенности и сопутствующих услуг, традиционные подходы к классификации аудита, исследована практика применения терминов «аудит» и «аудитор» с целью установления их соответствия сущности аудита как специфического вида деятельности, влияние такой ситуации на общественное мнение об аудите, проведена оценка качества законодательного регулирования обязательного аудита в Украине и разработаны основные направления его совершенствования. Исследованы коммуникационные связи на микроуровне, между аудитором, управленческим персоналом и прочими пользователями, для чего проведен критический анализ положений законодательных документов в сфере обязательств и ответственности аудиторов, требований к договору на проведение аудита и разработаны направления их совершенствования с учетом специфики аудиторской деятельности. Структуризирован механизм информационного общения между аудитором, управленческим персоналом и другими пользователями при согласовании условий аудита, непосредственно в процессе его проведения и при предоставлении результатов. Разработаны шаблоны документации, используемой для передачи информации между аудитором, управленческим персоналом и прочими пользователями при проведении аудита. Рассмотрены проблемы обеспечения основных гарантий качества аудита и механизма их реализации с точки зрения соответствия требованиям международного и европейского законодательства. Проанализирован механизм регулирования аудиторской деятельности в европейском сообществе и пути его развития. Выделены субъекты контроля качества аудита в Украине, проанализированы их функции, полномочия и возможности влияния на качество аудита. Разработаны направления реформирования системы обеспечения качества аудита, базирующиеся на необходимости соблюдения прозрачности и независимости ее функционирования. Сформулирована концепция построения внутренней системы контроля качества аудита на уровне субъекта аудиторской деятельности, принципы и особенности организационно-методического обеспечения деятельности аудиторской фирмы. Предложены пути развития и регулирования обязательного аудита с целью повышения его качества. Разработаны направления совершенствования форматов аудиторский заключений с учетом международного опыта, выделены основные требования к субъектам аудиторской деятельности, которые выполняют обязательный аудит, в международном и национальном законодательстве, обоснована их целесообразность и направления согласования. Рассмотрена взаимосвязь качества обязательного аудита и процессов формирования и обнародования финансовой отчетности. С целью согласования обязанностей управленческого персонала и аудиторов обоснована необходимость создания пакета документации, регулирующей процедуры оценки непрерывности деятельности предприятия, соблюдения требований законодательства, функционирования системы внутреннего контроля, предупреждения мошенничества и снижения рисков искривления показателей учета и отчетности. Исследована проблема соблюдения принципа независимости, проведен критический анализ качества требований законодательных и нормативных документов Украины в сфере обеспечения независимости аудиторов. Рассмотрено содержание прочих услуг и их связь с аудитом, а также ситуация одновременного предоставления прочих услуг и аудита одному клиенту, ее влияния на независимость аудитора. Dissertation is devoted to the subsequent development of theoretical and methodological basis of audit, substantiation of ways of functioning and mechanism of audit activity’s regulation in the system of social-economic relations of Ukraine on the micro and macro levels in the conditions of globalization of world economic processes. The role and functions of audit in the system of social-economic relations from a position of institutional theory and in the financial control system have been investigated. The public function of statutory audit and its specific characteristics have been substantiated The conceptual approaches to the determining of audit’s quality, classifications of audit information user’s and its requirements, algorithm of ensuring the quality of auditor’s report have been proposed. The reasons of «gap of expectations» in audit at the contemporary stage of social and economic development of country and the ways of its eliminations have been determined. The contemporary state of society’s perceptions of audit has been investigated, the ways of elimination of «gap in communications» and mechanism of realization the guarantees of audit’s quality on the micro and macro levels have been determined. The ways of development and regulation of statutory audit at the present situation for the purpose of increasing its quality have been poposed.
  • Item
    Сучасні тенденції регулювання аудиторської діяльності в європейському співтоваристві
    (ЛКА, 2014) Давидов, Г. М.; Davydov, G.; Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Досліджені основні тенденції розвитку аудиту та регулювання аудиторської діяльності в Європейському співтоваристві. Узагальнені положення та вимоги європейського законодавства в сфері регулювання аудиторської діяльності. Проаналізовані основні проблемні аспекти Директиви 2006/43/ЄС про обов’язковий аудит річної звітності та консолідованої звітності в частині визначення системи регулювання аудиторської діяльності, її структури, компетенцій вповноважених органів. Визначені основні напрями розвитку національної системи аудиту в Україні з урахуванням вимог Директив Європарламенту. The main trends in the development of audit and regulation of auditing in European Union have been investigated. The principal propositions and demands of European legislations in the sphere of audit regulation have been summarized. The problem aspects of Directive 2006/43/EC on statutory audit of annual accounts and consolidated accounts in determination of the audit regulation system, its structure and authorities of competitive bodies have been analyzed. The main ways of development of national system of audit in Ukraine taking into account the demands of Directives of the European Parliament have been substantiated.
  • Item
    Комунікаційні зв’язки між аудитором та управлінським персоналом у процесі аудиту фінансової звітності як засіб зменшення „розриву в очікуваннях” в аудиті
    (ЛКА, 2011) Шалімова, Н. С.; Шалимова, Н. С.; Shalimova, N.
    Досліджено зміст та спрямованість комунікаційних зв’язків між аудитором та управлінським персоналом у процесі аудиту фінансової звітності. Виділено три групи ситуації, в яких згідно з міжнародними стандартами аудиту повинен відбуватися інформаційний обмін між аудитором та управлінським персоналом. Досліджено зміст такої інформації та розроблено рекомендації щодо документального оформлення процедури її передавання. The content and orientation of communication connections between auditor and management while fulfilling an audit of financial statements have been investigated. Three groups of situations in which in accordance with International Standards of Audit the information exchange between auditor and management have to be done have been singled out. The content of this information has been investigated and recommendation of drawing up the documents which must have been used in the procedure of information’s transmission has been worked out.