Економічний факультет

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/762

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Item
    Математичні моделі в маркетингу та менеджменті
    (ЦНТУ, 2023) Гамалій, В. Ф.; Сотніков, В. С.; Жовновач, Р. І.; Вишневська, В. А.; Загреба, М. М.; Ніколаєв, І. В.; Hamalii, V.; Sotnikov, V.; Zhovnovach, R.; Vyshnevska, V.; Zahreba, M.; Nikolaiev, I.
    У навчальному посібнику розглядається основне коло теоретичних питань, що стосуються сутності та завдань моделювання у маркетингу та менеджменті; моделей та технологій планування досліджень у маркетингу, станів і динаміки функціонування товарних ринків; моделей сегментування ринку, поведінки споживачів; моделювання і прогнозування стратегій поведінки виробників; програмного інструментарію для вирішення задач маркетингу. Пропонуються основні типи задач та сформульовані питання для контролю засвоєння курсу. Призначено для здобувачів вищої освіти, аспірантів, викладачів, спеціалістів сфери маркетингу, менеджменту. The textbook examines the main range of theoretical issues related to the essence and tasks of modeling in marketing and management; models and technologies for planning research in marketing, states and dynamics of functioning of commodity markets; models of market segmentation, consumer behavior; modeling and forecasting strategies of manufacturers' behavior; software tools for solving marketing problems. The main types of tasks and formulated questions are offered to control the mastery of the course. Intended for students of higher education, graduate students, teachers, specialists in the field of marketing, management.
  • Item
    Маркетинг. Теорія і практика
    (Ексклюзив-Систем, 2019) Гамалій, В. Ф.; Жовновач, Р. І.; Коваль, Л. А.; Романчук, С. А.; Gamaliy, V.; Zhovnovach, R.; Koval, L.; Romanchuk, S.
    Навчальний посібник складено на основі діючої типової програми з даної дисципліни. В ньому розглянуто основне коло теоретичних і практичних питань, що відносяться до змістовної частини курсу, пропонуються основні типи задач, сформульовані питання і тести для контролю засвоєння курсу. Рекомендовано для студентів вищих навчальних закладів, які навчаються за освітньо-професійною програмою бакалавра з спеціальності - 075 "Маркетинг". The study guide was compiled on the basis of the current standard program for this discipline. It examines the main range of theoretical and practical questions related to the substantive part of the course, offers the main types of problems, formulates questions and tests to monitor the mastery of the course. It is recommended for students of higher educational institutions who study under the educational and professional bachelor's program in the specialty - 075 "Marketing".
  • Item
    Методичні рекомендації до виконання і захисту випускних кваліфікаційних робіт. Магістри
    (ЦНТУ, 2018) Жовновач, Р. І.; Романчук, С. А.; Zhovnovach, R.; Romanchuk, S.
    Методичні вказівки містять рекомендації по виконанню і захисту випускних кваліфікаційних робіт за ступенем вищоїо світи «Магістр», інформацію щодо оформлення робіт. Methodical instructions contain recommendations on performance and protection of final qualifying works on degree of higher education "Master", information on registration of works.
  • Item
    Управління проектами інформатизації
    (ЦНТУ, 2019) Жовновач, Р. І.; Макаренко, Л. М.; Zhovnovach, R.; Makarenko, L.
    Методичні вказівки містять перелік завдань до лабораторних та самостійних робіт, практичні рекомендації виконання завдань в системі MS Project, питання до контролю знань з дисципліни Управління проектами інформатизації. Methodical instructions contain the list of tasks to laboratory and independent works, practical recommendations of performance of tasks in the MS Project system, questions to control of knowledge on discipline of Management of projects of informatization.
  • Item
    Інформатика
    (ЦНТУ, 2019) Жовновач, Р. І.; Макаренко, Л. М.; Zhovnovach, R.; Makarenko, L.
    Методичні вказівки містять перелік завдань та порядок виконання лабораторних робіт з дисципліни інформатика. Methodical instructions contain the list of tasks and the order of performance of laboratory works on discipline of computer science.
  • Item
    Управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування
    (ПП "Ексклюзив-Систем", 2015) Жовновач, Р. І.; Zhovnovach, R.
    В монографії досліджуються теоретичні та практичні питання управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування. Розкриті підходи до сутності конкурентоспроможності підприємств, досліджено фактори, що визначають її рівень, представлено існуючі методи оцінювання конкурентоспроможності підприємств сільськогосподарського машинобудування та їх продукції. Велика увага приділена впливу споживачів на діяльність виробників сільськогосподарської техніки. Запропоновано удосконалення управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування на засадах маркетингового підходу, виходячи з інтересів виробників та потреб і можливостей споживачів. Монографія призначена для студентів економічних спеціальностей ВНЗ, викладачів, науковців, керівників підприємств, усіх, хто цікавиться проблемами управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування. The monograph examines the theoretical and practical issues of competitiveness management of agricultural machinery. Approaches to the essence of competitiveness of enterprises are opened, the factors determining its level are investigated, the existing methods of an estimation of competitiveness of the enterprises of agricultural mechanical engineering and their production are presented. Much attention is paid to the influence of consumers on the activities of agricultural machinery manufacturers. It is proposed to improve the management of competitiveness of agricultural machinery enterprises on the basis of a marketing approach, based on the interests of producers and the needs and capabilities of consumers. The monograph is intended for students of economic specialties of universities, teachers, scientists, business leaders, all who are interested in the problems of managing the competitiveness of agricultural machinery.
  • Item
    Managing of intellectual resources of the innovative active enterprises’ employees (asian experience)
    (РВЛ ЦНТУ, 2020) Drobyazko, S.; Zhovnovach, R.; Жовновач, Р. І.
  • Item
    Features of public-private partnership as a means of regulating the Development of the social sphere of innovative ecosystems
    (2020) Малаховський, Ю. В.; Жовновач, Р. І.; Набульсі, Хусcейн; Malakhovskyi, Yu.; Zhovnovach, R.; Nabulsi, Hussein
    The purpose of the publication is representing the theoretical positions, methodical approaches and the scientific andpractical recommendations concerning the improvement of the mechanism of regulation of public-private partnership (PPP) in the social sphere at the macro- and mesoeconomic levels of Ukraine’s economy. The theoretical basis of regulation of PPP in the social sphere of the national economy (SSNE) is disclosed, the essence of which is defined as an effective model of the project association of financial and organizational resources of stakeholders for the purpose of satisfying the expanded range of social needs of the population and improvement the level of their satisfaction by increasing the production of goods and providing the social services as a material condition of the reproduction of the ability of each individual for a long time to act as a creative element of innovative systems, flexible consideration of the peculiarities of the functioning of the humanitarian service sector of the post-industrial knowledge economy. The methodical approaches to the modernization of the mechanism of regulation of PPP in the SSNE and its implementation into the process of self-organization and self-governance of regional innovation ecosystems (RIES) are developed, which consists in enriching the spectrum and improving the quality level of satisfying the social and vital needs of the material carriers of human capital by the increasing the personal potential of the increasing the level of productivity, labor mobility, and life-time value on the basis of forming the regulatory framework for the regulation of social needs.
  • Item
    Методологічні засади забезпечення стабільного економічного розвитку промислових підприємств у стратегічній перспективі
    (2017) Жовновач, Р. І.; Малаховський, Ю. В.; Zhovnovach, R.; Malakhovskyi, Yu.
    Стаття присвячена вирішенню проблеми методологічного забезпечення стабільного розвитку промислових підприємств України у стратегічній перспективі. Розкрито сутність і генезис поняття «сталий розвиток промислових підприємств» та виокремлено основні його складові. Відзначено визначальне місце економічної складової як передумови формування сталого розвитку промислових підприємств. Наведено основні тенденції, відповідно до яких формувалися можливості та обмеження стабільного економічного розвитку промислових підприємств в Україні. Обґрунтовано необхідність структурування промисловості України на засадах сталого розвитку. Запропоновано удосконалення методологічних підходів до управління стабільним розвитком промислових підприємств на основі сегментації їх господарської діяльності та виокремлення сфер функціонування, що привабливі з точки зору зростання обсягу продажів, прибутковості та стабільності у стратегічній перспективі. The article discloses the ways to solve the problem of methodological framework for stable development of industrial enterprises of Ukraine in the strategic perspective. The essence and genesis of the concept "sustainable development of industrial enterprises" is defined and its main components have been outlined. The determining role of economic component as a prerequisite for the formation of sustainable development of industrial enterprises is specified. Basic trends that shape capabilities and limitations of sustainable economic development of industrial enterprises in Ukraine are formed. The necessity of structuring the industry of Ukraine on the basis of sustainable development is substantiated. Methodological approaches for improving sustainable management of industrial enterprises based on segmentation of economic activities and the allocation of areas of functioning that are attractive in terms of sales growth, profitability and stability in the strategic term were suggested.
  • Item
    Теорія та практика формування фактологічної основи державного регулювання туристичного кластеру національної економіки
    (SWG imex GmbH, 2017) Малаховський, Ю. В.; Левченко, О. М.; Жовновач, Р. І.; Malakhovskiy, Yu.; Levchenko, O.; Zhovnovach, R.