Економічний факультет

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/762

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 36
  • Item
    Структурні компоненти інтелектуального капіталу в умовах активізації технологічних інновацій та соціокультурних зрушень
    (ХНУ, 2019) Пальчевич, Г. Т.; Козинець, Г. О.; Palchevich, G.; Kozynets, G.
    У статті досліджено формування структури інтелектуального капіталу в умовах інноваційного розвитку економіки. Визначено фундаментальну роль людського капіталу серед структуроутворюючих елементів інтелектуального капіталу суспільства. Висвітлено значення та функції інституційно-інфраструктурної складової інтелектуального капіталу. Охарактеризовано умови формування інформаційного та клієнтського капіталів як важливих компонентів інтелектуального капіталу. Доведено тісну взаємозалежність окремих структурних елементів інтелектуального капіталу та синергетичний ефект від їх взаємодії. Intellectual capital is truly considered the main social wealth, the movement of development innovational economy able to compete. The aim of article is the survey of structural components of intellectual capital in the condition of technologic ally oriented innovation development and social and cultural social transformations. Human, informational, contractoral and institutional and infrastructural capitals are organically interacted in the complex of national intellectual capital. Human capital in the complex of intellectual capital plays the fundamental role as the formation and effective using of other structural components of intellectual capital and it directly depends upon the level of its development. Superstructure of manysided and endless inner interaction of all compound part soft intellectual capital, maintenance of its mutual relations with outer stakeholders is held with the help of institutional and infrastructural capital. The results of intellectual, innovational and scientific technical activity, patents, no - how, program products, the data base, the results of NDDKR, informational and telecommunical technologies, technological, scientific and technical, social and economical and spiritual in formation, informational system and informational recources belong to informational capital. Contractoral capital is the system of reliable and longtermed, confidential and mutual profitable form al and nonformal relations between the state and outer economical contractors and subjects of inner national environment of intellectual capital development (humans, subjects of economy, managing institutes ets.) which were completed in the process of formation and using the intellectual capital and they promote the stability of development of national economy, innovational and scientific and technical spheres, the increasing of national income and level of ability of the state to compete, and also the increasing of reserve recourses of improvement of intellectual part of economical development in perspective.
  • Item
    Трансформації людського капіталу в контексті розвитку інтелектуального капіталу в інноваційній економіці
    (ХНУ, 2018) Пальчевич, Г. Т.; Козинець, Г. О.; Palchevich, G.; Kozynets, G.
    У статті розглянуто особливості формування та розвитку людського капіталу в умовах формування інноваційної моделі економіки. Доведено тісний зв’язок відтворення людського капіталу з розвитком сфер освіти і охорони здоров’я. Виділено пріоритетні напрями державної освітньої політики стосовно покращення якісних характеристик людського капіталу. Визначено роль інтеграції сфери вищої освіти, науково - дослідної та інноваційної діяльності у розвитку людського капіталу як складової інтелектуального капіталу держави . Охарактеризовано новітні тенденції у сфері зайнятості населення. Окреслено шляхи реорганізації сфери охорони здоров’я, зокрема, її фінансового забезпечення. The high level of development of human capital is the guarantee of economical stability, the state ability to compete on the world market, the active movement of innovational and scientific and technical progress and incontestable condition of social and economic wealth of society. The aim of the article is the survey of the development of human capital as the basic structural component of intellectual capital in the conditions of formation the model of innovational economy. The development of human capital mostly depends upon the success of reforming educational and health protection spheres. The prior role among the key directions of state educational policy plays the guarantee of development of scientific and innovational activity in education, maintenance of its information theory, the improvement of librarian and information resource security of education and science. The realization of these directions is an important step towards the formation of information state capital and creation of valuable conditions for innovational and scientific and technical activity as ways of intellectualization of human work. The activity of investing process into innovational and scientific activity provides real possibilities for effective formation of human capital. Gradual intensification of integration of high educational sphere, scientific researching and innovational activity is absolutely expected, looking forward to acceleration of global process and increasing intellectual capital role in the economical development of any country. Because of it the role of educational establishments and scientific offices in economy is changed. The urgent task of all educational and scientific systems of many countries is to provide the approach of all tops of the «knowledge triangle» such as higher education, scientific researches and economical and social important innovations. Reorganization of the system of the branch budget finance, the balance of uniting budget and outer budget sources of including money with the certain decentralization of the branch finance for the benefit of the regional medical programs, and also widening the rights of the regional, local authorities and working organizations in the increasing and using the resources of health protection must be provided with the aim of improving the situation in the sphere of health protection in Ukraine.
  • Item
    The problems of economic growth in Ukraine: reasons of constraints and their solution
    (2019) Antoniuk, V.; Mytsenko, I.; Aнтонюк, В.; Миценко, І.
    The most important problem in the development of Ukraine is the slow pace of economic growth, which causes it to lag behind the developed countries and the low level of welfare of the population. It is important for Ukraine to search for and actively use modern growth factors. The purpose of the article is to analyse the reasons for limiting the growth rate of the Ukrainian economy in the context of modern growth theories and to identify ways to overcome them.
  • Item
    Традиційний та інтелектуальний капітал у системі вищої освіти України
    (Науково-практичний журнал «Економіка та держава», 2019) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.
    У статті розглядається стратегічна економічна проблема: паралельне існування відносин традиційного та інтелектуального капіталу в сфері вищої освіти України, як специфіка перехідного періоду деолігархізації економічних відносин. Зазначено, що тенденції властиві індустріальній стадії розвитку цивілізації, експлуатація та привласнення результатів роботи інтелектуальних працівників є визначальним гальмом становлення постіндустріальної стадії, визначальною ланкою якого є заклад освіти. Сучасний заклад вищої освіти є, як правило, закритим середовищем, в якому формуються дуже специфічні відносини між роботодавцем та найманим працівником, що дозволяє організовувати відносини всередині колективу на засадах традиційного капіталу, декларуючи при цьому стратегічною метою своєї діяльності розвиток інтелектуального капіталу. Отримавши певні посади, керівники структурних підрозділів освіти замість того, щоб сприяти покращенню якості освіти та її поширенню, використовують своїх підлеглих як звичайних найманих працівників в умовах капіталістичного способу господарювання. Можна спостерігати „виштовхування” кращих викладачів, у разі наявності власної думки/незгоди з керівництвом або більш високий моральний рівень та небажання збагачуватись за рахунок інших. Отже, якщо вибір стоїть між отриманням інтелектуального результату та можливістю особистого збагачення – вибір робиться на користь останнього. При цьому можна спостерігати збереження адміністративного, непродуктивного, з точки зору інтелектуального капіталу, персоналу, і продуктивного, з погляду традиційного капіталу, прошарку. Саме цей адміністративний персонал дозволяє уникати відповідальності за використання бюджетних та спонсорських коштів, організовує відповідні схеми, що переспрямовують фінансові потоки „правильним особам”. Загальною схемою виробничих відносин у сфері вищої освіти в Україні є: використання відносин традиційного капіталу представниками адміністрацій освіти для привласнення результатів діяльності людського капіталу (інтелектуальних та грошових) та привласнення і нагромадження структурного (технологічного) капіталу. The article deals with the strategic economic problem: parallel existence of relations of traditional and intellectual capital in the field of higher education of Ukraine, as the specificity of the transition period of the deoligarchization of economic relations. It is noted that the tendencies inherent in the industrial stage of the development of civilization, the exploitation and appropriation of the results of the work of intellectual workers is a decisive hindrance to the emergence of the post-industrial stage, the determining element of which is the institution of education.  A modern institution of higher education is, as a rule, a closed environment in which a very specific relationship between the employer and the employee is formed, which allows organizing the relations within the collective on the basis of traditional capital, while declaring the development of intellectual capital in the strategic goal of its activity. Having received certain positions, the heads of the structural units of education, instead of promoting the quality of education and its dissemination, use their subordinates as ordinary wage earners under the conditions of a capitalist mode of management. One can observe the "pushing off" the best teachers, if there is an alternative opinion or disagreement with the leadership or a higher moral standard and unwillingness to be enriched at the expense of others. So, if the choice is between getting an intellectual result and the personal enrichment – the choice will be in favor of the latter. At the same time it is possible to observe the preservation of administrative, unproductive, in terms of intellectual capital, personnel, and productive, in terms of traditional capital, the stratum. It is this administrative staff that avoiding responsibility for the use of budget and sponsorship funds, organizes appropriate schemes that redirect the financial flows to the "right people". The general scheme of industrial relations in the field of higher education in Ukraine is: the use of relations of traditional capital by representatives of the administrations of education to assign the results of human capital (intellectual and monetary) and the appropriation and accumulation of structural (technological) capital.
  • Item
    Економічна роль людського потенціалу
    (РВЛ ЦНТУ, 2019) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.; Александровський, О. О.; Aleksandrovs'kyj, O.
    У тезах наведено зміст та характеристику економічної категорії людський потенціал. Визначено його структуру та місце в системі соціально-економічних відносин. This thesis concerns the features of maintenance and characteristics of the economic category human potential. It’s structure and a place in the system of socio-economically relations are determined.
  • Item
    Стан і тенденції розвитку людських ресурсів в Україні у вимірі міжнародних порівнянь
    (2018) Левченко, А. О.; Levchenko, A.
    У статті досліджено сучасний стан і тенденції розвитку людських ресурсів в Україні порівняно з іншими країнами світу. Наведено порівняльний аналіз індексу людського розвитку, індексу людського капіталу, індексу глобальної конкурентоспроможності, глобального інноваційного індексу, індексу щастя. Висвітлено рейтингові позиції регіонів України за рівнем інтегрального регіонального індексу людського розвитку. Акцентовано увагу на конкурентних перевагах України у світових рейтингах (високий освітній рівень населення) та негативних тенденціях соціально-економічних та інституційних передумов людського розвитку. Обґрунтовано напрями активізації людського розвитку в умовах безпрецедентних інноваційних змін у всіх сферах життя суспільства. The article examines the current state and tendencies of human resources development in Ukraine in comparison with other countries of the world. The comparative analysis of the index of human development, the index of human capital, the index of global competitiveness, the global innovation index, the index of happiness is presented. The rating positions of the regions of Ukraine as the integral regional index of human development are highlighted. Attention is drawn to the competitive advantages of Ukraine in world rankings (high educational level of the population) and negative tendencies of socio-economic and institutional preconditions of human development. The directions of activation of human development in the conditions of unprecedented innovative changes in all spheres of society life are grounded.
  • Item
    Вартість виробництва в умовах сучасних цивілізаційних зрушень
    (2018) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.
    Стаття аналізує істотні зміни, що відбуваються у людині та її праці в умовах переходу від індустріальної до постіндустріальної економіки, та еволюцію вимірювання результатів виробництва. The article analyzes the essential changes that occur in man and his labour in the transition from industrial to post-industrial economics, and the evolution of measuring production results.
  • Item
    Відносини капіталу в сфері вищої освіти як джерело руйнування інноваційного потенціалу України
    (Ексклюзив-Систем, 2018) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.; Яковенко, Д. В.; Yakovenko, D.
    Досліджено специфіку виробничих відносин у сфері вищої освіти України, яка характеризується відносинами традиційного капіталу. The specifics of industrial relations in the sphere of higher education of Ukraine, characterized by relations of traditional capital, are investigated.
  • Item
    Cовременные тенденции экономического регулирования инновационного развития системы высшего образования
    (2015) Левченко, А. Н.; Хаидура, Хани Мохаммад; Levchenko, O.; Haidura, Hani Mohammad; Левченко, О. М.; Хайдура, Хані Мохаммад
    Узгодження у вищій школі залежить від того, скільки ми інвестуємо в людський ресурс, який є детермінантом ефективності. Вища школа – основа зростання продуктивності. Інновація - ключовий гравець у просуванні технології. У сьогоднішньому знанні закладена економіка, інвестування в людський ресурс має більшу ефективність для університету і корпорації, ніж вкладення у фізичні активи. Концептуальні основи людського капіталу ґрунтуються на знанні, навичках, компетентності, та інструментах, які розвиваються через тренування і вивчення діяльності, забезпеченні зацікавленим підприємством. У цій статті описуються і розробляються окремі позиції теорії і практики до законодавчого розмежування повноважень і зобов»язань державних і приватних інвесторів у фінансовому забезпеченні інноваційного розвитку вищої школи (ІРВШ), який ґрунтується на визначенні рівня достатності фінансування, який визначається з пропорції між суспільно-необхідним рівнем державного фінансування вищої школи і приватними вкладеннями у розвиток вузівської науки та інновацій. Фінансове забезпечення має бути пріоритетом, у підтримці інноваційного розвитку вищої освіти. The consensus in the high school is valued by how much we invest in human capital which is determinant of efficiency. High school is a pillar contributor to productivity growth. There is evidence that innovation is a key player in nurturing technology chan¬ge. In today’s knowledge based economy, it becomes more evident that investing in human capital has greater return for university and corporation which is more effec¬tive than that of physical assets. Simultaneously, the conceptual fundamental of hu¬man capital is based on knowledge, skills, competencies, and tools that are developed through coaching and learning activities provided by the concerned institution. This paper intend to tackle and to develop separate positions of the theory and practice of financing the innovative development of higher education (IDHE) toward the formati¬on and development of the national economy of knowledge. Furthermore, it examines the retention of the increased globalization of higher education, while state financial obligation is in decrease, which leads to greater distinction among universities in res¬pect of financial support and security. Financial support should be a priority to support the innovative development of higher education.
  • Item
    Чи треба вивчати національну економіку?
    (Кропивницький : сайт rk.kr.ua, 2018) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.
    Визначено виховну та патріотичну роль курсу „Національна економіка” в умовах російської військової агресії The educational and patriotic role of the course „National economy” in the conditions of Russian military aggression is researched