Кафедра експлуатації та ремонту машин
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788
Browse
11 results
Search Results
Item Трактори та автомобілі. Практичні заняття(ЦНТУ, 2024) Красота, М. В.; Магопець, С. О.; Кулєшков, Ю. В.; Шепеленко, І. В.; Бевз, О. В.; Осін, Р. А.; Руденко, Т. В.В навчально-методичному виданні представлені практичні заняття з конструкції двигунів тракторів і автомобілів. Кожне практичне заняття має ввідні пояснення, що містять мету, наглядні навчальні і допоміжні матеріали, коротке викладення теоретичного матеріалу і контрольні запитання для самоперевірки. Начально-методичне видання представляє собою керівництво для виконання практичних занять по дисципліні «Трактори і автомобілі» і містить необхідний теоретичний матеріал і практичні завдання для їх виконання. Призначено для здобувачів вищої освіти, які навчаються за спеціальністю 201 «Агрономія».Item Основи технічної діагностики автомобілів. Лабораторні роботи(ЦНТУ, 2024) Красота, М. В.; Магопець, С. О.; Кулєшков, Ю. В.; Шепеленко, І. В.; Бевз, О. В.; Осін, Р. А.Методичні вказівки містять лабораторні роботи, пов’язані з вивченням та набуттям навичок роботи з діагностичними приладами для діагностування двигунів автомобілів. У навчально-методичному виданні наведені загальні відомості про методи та засоби технічного діагностування автомобілів, порядок підготовки і роботи з діагностичним обладнанням. Описані принципи пошуку можливих несправностей в різних системах автомобільних двигунів, а також типові тести, що виконуються в процесі діагностування.Item Методичні вказівки для виконання практичних занять з дисципліни «Трактори та автомобілі» за модулем «Системи автотракторного двигуна»(ЦНТУ, 2022) Осін, Р. А.; Красота, М. В.В методичних вказівках представлені практичні заняття з конструкціїї систем автотракторних двигунів Кожне заняття містить ввідні пояснення, що включають в себе мету, застосовуване обладнання та допоміжні матеріали, коротке викладення теоретичного матеріалу та контрольні запитання для самоперевірки. Призначене для здобувачів вищої освіти освітнього рівня бакалавр, що навчаються за спеціальностями 201 "Агрономія", 208 "Агроінженерія".Item Експлуатація та ремонт двигунів внутрішнього згорання. Навчальний посібник(ЦНТУ, 2022) Маркович, С. І.; Бевз, О. В.Навчальний посібник містить 14 тем лекційних матеріалів, 7 практичних занять та питання для тестового контролю знань згідно силабусу дисципліни «Експлуатація та ремонт двигунів внутрішнього згоряння». Навчальний посібник призначений для студентів спеціальності 274 «Автомобільний транспорт», а також може бути корисним для наукових співробітників, аспірантів, магістрантів та фахівців.Item Експлуатація та ремонт двигуна внутрішнього згорання. Самостійна робота(ЦНТУ, 2022) Маркович, С. І.Дані методичні вказівки розроблені у відповідності з силабусом дисципліни "Експлуатація та ремонт двигунів внутрішнього згорання" і мають мету забезпечити студентів денної та заочної форми навчання інформаційно-навчальним матеріалом для самостійної роботи при вивченні дисципліни. Містить: загальні положення про види і форми самостійної роботи студентів, тематичний склад навчальної дисципліни, перелік питань для самоконтролю, рекомендовані теми рефератів, тестові завдання, структура та завдання контрольної роботи, термінологічний словник та рекомендована література для вивчення дисципліни.Item Експлуатація та ремонт двигунів внутрішнього згоряння. Практичні заняття(ЦНТУ, 2021) Маркович, С. І.Дані методичні вказівки розроблені у відповідності з силабусом дисципліни "Експлуатація та ремонт двигунів внутрішнього згорання" і мають мету навчити студентів навичкам ремонту, як сукупності техніко-економічних і організаційних заходів, пов'язаних з підтримкою двигуна в працездатному стані. Вивчення даних матеріалів дозволить уникнути помилок, забезпечити якість ремонту, а в цілому понизити вірогідність несправностей і відмов після ремонту і виключити витрати часу і засобів на їх виправлення.Item Simulation of the tribological properties of motor oils by the results of laboratory tests(TNTU and Scientific Publishing House “SciView”, 2019-03) Dykha, O.; Aulin, V.; Babak, O.; Диха, О. В.; Аулін, В. В.; Бабак, О. П.The purpose of this work was to create a calculation-experimental method for calculating the wear of lubricated friction units of machines based on a two-factor wear model (contact pressure – sliding velocity) with identification of their wear resistance parameters. To achieve this purpose it was necessary to obtain theoretical dependences for identification of wear resistance parameters in the wear models based on laboratory tests with various geometrical contact diagrams of lubricated samples. Analysis of known studies has shown that existing approaches required solution of complex systems of integral-differential equations or numerical methods that are unacceptable in the engineering practice. In this work a model of the wear of lubricated friction units of machines in conditions of boundary friction was obtained in a form of dependence of the wear rate on the dimensionless complexes of contact pressure and sliding velocity. The basis was the solution of the inverse wear of the contact problem for various geometrical schemes of contact. The contact diagrams corresponded to the actual forms of contact of the friction units of the machines: rolling bearings and sliding bearings, gears and others. The following equations were taken as the defining equations: the equilibrium equation in the contact, the continuity equation in the contact, and the approximating experimental dependence for the wear of materials. As a result of the solution, it has been obtained the simple algebraic formulas for calculating and identifying the parameters of the patterns of wear. It was realized that the installation has been developed for tests by means of program Solid Works and the numerical algorithm of the decision of a task on the basis of program MathCad. During the work it has been studied the influence of determining factors of sliding velocity and load on bearing wear. The obtained results were recommended for predicting wear of lubricated friction units of engines at the design stage and optimizing their design and operational parameters. Метою даної роботи було створити розрахунково-експериментальний метод розрахунку зносу мастильних вузлів тертя машин на основі двофакторної моделі зносу (контактний тиск - швидкість ковзання) з визначенням їх параметрів зносостійкості. Для досягнення цієї мети необхідно було отримати теоретичні залежності для ідентифікації параметрів зносостійкості в моделях зносу на основі лабораторних випробувань з різними геометричними контактними схемами змащених зразків. Аналіз відомих досліджень показав, що існуючі підходи потребують вирішення складних систем інтегрально-диференціальних рівнянь чи чисельних методів, неприйнятних в інженерній практиці. У цій роботі була отримана модель зносу мастильних вузлів тертя машин в умовах граничного тертя у формі залежності швидкості зносу від безрозмірних комплексів контактного тиску та швидкості ковзання. В основі лежало рішення зворотного зносу контактної задачі для різних геометричних схем контакту. Діаграми контактів відповідали фактичним формам контакту вузлів тертя машин: підшипників кочення та підшипників ковзання, шестерень та інших. В якості визначальних рівнянь були взяті такі рівняння: рівняння рівноваги в контакті, рівняння неперервності в контакті та приблизна експериментальна залежність від зносу матеріалів. В результаті рішення було отримано прості алгебраїчні формули для обчислення та визначення параметрів моделей зносу. Було зрозуміло, що установка розроблена для тестів за допомогою програми Solid Works і чисельного алгоритму рішення задачі на основі програми MathCad. Під час роботи було вивчено вплив визначальних факторів швидкості ковзання та навантаження на зношеність підшипника. Отримані результати були рекомендовані для прогнозування зносу мастильних блоків тертя двигунів на стадії проектування та оптимізації їх конструктивних та експлуатаційних параметрів.Item Повышение эксплуатационной износостойкости деталей машин их триботехническим восстановлением и управлением процессами приработки(2016) Аулин, В. В.; Замота, Т. Н.; Лысенко, С. В.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Лисенко, С. В.; Aulin, V.; Zamota, T.; Lesenko, S.Дана классификация основных методов приработки сопряженных деталей машин, на которых базируются триботехнические технологии восстановления. Разработан алгоритм управления процессом приработки сопряжений деталей агрегатов и систем транспортных средств с использованием электрохимико-механического метода. В алгоритме учтены основные технологические параметры процесса приработки, в качестве критерия взят критерий Зоммерфельда. Разработана схема механизма формирования покрытий при модифицировании мо- торного масла добавлением медьсодержащей при- садки и обработкой электрическим, магнитным или электромагнитным полем. Предложены схемы реализации способа автоматического управления износом деталей сопряжений двигателя с использованием триботехнологий восстановления их рабочих поверхностей. На примере электротрибохимического метода приработки сопряжений деталей дана схема формирования покрытий при обработке моторного масла электрическим и магнитным полем с добавление присадки глицерата меди. Показано, что предложенными технологиями триботехнического восстановления можно реализовать условия, в которых проявляется самоорганизация, автоматически управлять износом основных сопряжений двигателей внутреннего сгорания, а также варьировать содержимое компонентов в приработочных средах, создавая композиционные технологические и рабочие среды. Результаты исследований электротрибохимического метода восстановления показали возможность управления трибохимическими реакциями на поверхностях трения, использование разных по природе внутренних и внешних потоков энергии для направленной и ускоренной доставки компонентов используемых присадок, создания в зоне трения антифрикционных и износостойких покрытий, формирование слоя вторичных структур. Показано, что вторичные структуры на поверхностях трения способствует реализации эффекта самоорганизации с ускорением продолжительности приработки и увеличение ресурса трибосопряжений. Дана класифікація основних методів припрацювання спряжених деталей машин, на яких базуються триботехнічні технології відновлення. Розроблено алгоритм управління процесом припрацювання спряжень деталей агрегатів і систем транспортних засобів з використанням електрохіміко-механічного методу. В алгоритмі враховано основні технологічні параметри процесу припрацювання, як критерій взято критерій Зоммерфельда. Розроблено схему механізму формування покриттів при модифікуванні моторної оливи додаванням мідьвмісної присадки і обробкою електричним, магнітним або електромагнітним полем. Запропоновано схеми реалізації способу автоматичного управління зносом деталей спряжень двигуна з використанням триботехнології відновлення їх робочих поверхонь. На прикладі електротрібохімічного методу припрацювання спряжень деталей дана схема формування покриттів при обробці моторної оливи електричним і магнітним полем з додавання присадки гліцерату міді. Показано, що запропонованими технологіями триботехнічного відновлення можна реалізувати умови, в яких проявляється самоорганізація, автоматично управляти зносом основних спряжень двигунів внутрішнього згоряння, а також варіювати вміст компонентів в припрацювальних середовищах, створюючи композиційні технологічні та робочі середовища. Результати досліджень електротрибохімічного методу відновлення показали можливість управління трибохімічними реакціями на поверхнях тертя, використання різних за своєю природою внутрішніх і зовнішніх потоків енергії для спрямованої і прискореної доставки компонентів використовуваних присадок, створення в зоні тертя антифрикційних і зносостійких покриттів, формування шару вторинних структур. Показано, що вторинні структури на поверхнях тертя сприяє реалізації ефекту самоорганізації з прискоренням тривалості припрацювання і збільшення ресурсу трибоспряжень. The classifications of the main runningin methods of mating machine´s parts, which are based on the tribotechnical rework techniques of their working surfaces. The algorithm of control of running-in process of mating parts using electrochemical-mechanical method is developed and the scheme of mechanism of coating formation by modification of the engine oil by adding the copper-containing additives and processing of electrical and magnetic field is developed. A realization method for automatic control of engine´s parts wear with tribotechnology of rework is proposed. On example of a triboelektrochemical method of running-in of mating parts the scheme of forming coatings in the processing of engine oil by electric and magnetic field with the addition of additives glycerate copper is given. It is shown that the technology tribological recovery can implement the conditions in which manifests self-organization and automatically control the depreciation of fixed interfaces internal combustion engine, as well as to vary the contents of the components in the running environment, create composite technology and working environment, control tribochemical reactions on friction surfaces, use different on the nature of internal and external flows of energy for the targeted and accelerated delivery of components of anti-friction, wear-resistant coatings in friction zone, forming layers of secondary structures and amorphous films on the surfaces of friction units of material elements, to create secondary structures on the friction surfaces during the running and operation of the elements of friction units.Item Динаміка зношування деталей циліндро-поршневої групи двигунів автомобілів ВАЗ залежно від напрацювання(КрНУ, 2011) Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Романенко, С. С.; Magopec, S.; Bevz, O.; Romanenko, S.Наведено динаміку зношування деталей циліндро-поршневої групи двигунів автомобілів ВАЗ й визначено причинно-наслідковий характер процесів зношування. Показано, що підвищені зноси поршнів властиві кільцевим канавкам і зоні юбки по перетину, який є перпендикулярним поршневому пальцю. Оцінкою зносів канавок виступає залежність, яка характеризує знос робочих поверхонь канавки під верхнє компресійне кільце, оскільки саме ця канавка найбільш навантажена й має найбільшу інтенсивність зношування. При цьому, інтенсивність зношування кільцевих канавок поршнів невелика, що пояснюється порівняно малими зносами циліндрів блоку двигунів, а поперечний рух кілець у канавці, в результаті якого вона зношується, безпосередньо пов’язаний зі зміною діаметрів циліндра в його верхньому і нижньому поясах. In the article the dynamics of wear of details of cylinder and piston group of engines of cars of VASES is resulted and determined cause and effect character of processes of wear. It is shown, that promoted wear of pistons it is incident to the circular ditches and area of skirt on crossing which athwart to the piston finger. As estimation of wears of ditches, dependence which characterizes the wear of working surfaces of ditch under an overhead compression ring is resulted, as exactly this ditch is most loaded and had most intensity of wear. Thus, intensity of wear of circular ditches of pistons is comparatively small, that is explained comparatively by the small wears of cylinders of block of engines, and transversal motion of rings in a ditch, as a result of which she wears out, is directly related to the change of diameters of cylinder in his overhead and lower belts.Item Принципи автоматичного керування процесами в триботехнічних системах(ХНУ, 2013) Аулін, В. В.; Aulin, V.В статті обґрунтовано використання таких принципів автоматичного керування процесами в трибосистемах як зворотного зв'язку, компенсації і комбінованого (зворотного зв'язку і компенсації одночасно). Проаналізовані типи зв'язків трибосистем із зовнішнім середовищем, наведені схеми їх автоматичного керування з використанням від'ємного зворотного зв'язку по виходу, по стану, а також по виходу і стану одночасно. Розглянуто приклади реалізації автоматичного керування для трибоспряжень двигуна на основі електронного блоку і електронної системи керування двигуном з використанням технологій триботехнічного відновлення. The article is justified to the use of such principles of automatic process as tribosystem control feedback, compensation and combined (feedback and compensation at the same time). Tribosystems analyzed the types of relationships with the external environment, given their automatic control scheme using a negative feedback on the output, as well as, the output and the state simultaneously. Considered examples of automatic control for tribounit based on engine electronic control unit and the electronic engine management system using technologies tribological recovery.