Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
6 results
Search Results
Item Профілювання митних ризиків в системі забезпечення митної безпеки України(ЦНТУ, 2018) Несторишен, І. В.; Туржанський, В. А.; Несторишен, И. В.; Туржанский, В. А.; Nestoryshen, I.; Turzhanskyi, V.У статті проаналізовано сучасні тенденції здійснення митного контролю шляхом застосування ризикоорієнтованих інструментів митного контролю. Зазначено, що згідно вітчизняного законодавства форми та обсяги контролю обираються митницями на підставі результатів застосування системи управління ризиками. Досліджено сучасне нормативне забезпечення функціонування системи аналізу та управління митними ризиками. Проаналізовано етапи розроблення профілів митного ризику, алгоритм їх розроблення, а також процес їх формалізації відповідно до чинного законодавства. В статье проанализированы современные тенденции осуществления таможенного контроля путем применения рискоориентированных инструментов таможенного контроля. Отмечено, что согласно отечественному законодательству, формы и объемы контроля избираются таможнями на основании результатов применения системы управления рисками. Исследовано современное нормативное обеспечение функционирования системы анализа и управления таможенными рисками. Проанализированы этапы разработки профилей таможенного риска, алгоритм их разработки, а также процесс их формализации в соответствии с действующим законодательством. Integration of Ukraine into the world economy envisages the improvement of the control system during the movement of goods across the customs border. Topical issue features the implementation of control activities by public authorities in the context of the production model to ensure a balance between promoting economic operators of foreign trade and customs security software. Solving this problem involves the development of measures aimed at significantly simplifying customs formalities connected with the movement of goods across borders and customs declarations, optimization of control procedures carried out by the customs authorities under conditions of maximum detection and neutralization of threats and dangers of foreign economic nature. The automated system of analysis and management of customs risks is the determining place in this system of relations. The article analyzes the current trends of customs control through the use of risk-oriented instruments of customs control. In addition, the modern normative provision of the functioning of the system of analysis and management of customs risks is investigated. It is noted that according to the domestic legislation forms and volumes of control are selected by customs on the basis of the results of application of the risk management system. Implementation by SFS (their departments) analysis, detection and risk assessment, including information technology, to determine the form and scope of customs control include: identifying conditions and factors affecting the occurrence of risks; definition of areas of risk; definition of risk indicators; assessment of the probability of occurrence of risks and possible harm in case of their manifestation. It has been determined that risk management for determining the forms and volumes of customs control is carried out at strategic, tactical and operational levels. Income and fee bodies use such risk management tools as risk profiles; orientation; risk indicators; methodical recommendations for the work of customs officials on the analysis, identification and risk assessment; random selection for determining the forms and scope of customs control. One of the steps in developing and implementing a risk management system is the development of risk profiles, which are the means by which customs authorities use risk management in practice. Today, the main instrument used by the income and charges for system analysis of foreign trade operations are ACCS "Inspector", which includes Automated system of analysis and management of customs risks and specialized software and information systems that are part of the Single Automated Information System and provide event monitoring the delivery of goods to customs destination, customs value and classification of goods, etc. The said software is widely used, and for other tasks such as analysis of foreign trade operations during customs audits, on-line monitoring of goods in respect of which triggered some risk profiles, preparing statistical reports, control over certain operations, the sample data for user-defined parameters using advanced reporting tools and more. The authors analyze the stages of development of customs risk profiles, algorithm for their development, as well as the process of their formalization in accordance with the current legislation. Further improvement of the risk management system requires both the development of the general legal framework and the formation of regulatory support at the level of customs. In particular, the topical issues of streamlining of the right regulation of risk management are the further use by customs of the automated system of customs clearance from regional algorithms of automated analysis and risk assessment under customs declarations.Item Застосування інструментів COMPACT-моделі для уповноваженого економічного оператора в контексті надання спрощень економічним операторам(ЦНТУ, 2017) Туржанський, В. А.; Несторишен, І. В.; Turzhanskyi, V.; Nestoryshen, I.У статті описані підходи до запровадження інституту уповноваженого економічного оператора визначені Керівництвом The AEO Compact Model. Деталізуються етапи порівняння ризиків у COMPACT-моделі для уповноваженого економічного оператора та прийняття рішень за результатами даного порівняння. Пропонуються напрями імплементації європейської практики запровадження інституту уповноваженого економічного оператора основаної на The AEO Compact Model у вітчизняне митне законодавство. The article deals with the use of tools The AEO COMPACT (Compliance Partnership Customs and Trade) Model in the context simplifications of economic operators. The COMPACT framework is a methodology to perform such an assessment. Not only on a national level, but also on an international level, when more countries are involved. It is a flexible tool that can be used not just in the protection of the fiscal interests of a Member State or the Community, but also in the protection of the non-fiscal interests such as the protection of the external frontier of the Community (e.g. Supply Chain Security and Anti Smuggling). Integrated parts of the AEO COMPACT Model are the Risk Mapping method described in this document and the guidelines on standards and criteria. The economic operator applying for AEO status shall implement, in conformance with its business model and risk analysis, the systems, the procedures, conditions and requirements established in the Community Customs Code and the guidelines on standards and criteria. Customs and the economic operator shall work cooperatively toward realizing the commitment of the applicant in the risk assessment work outlined in this document. The customs authorities must audit that the applicant satisfies the requirements relevant for it's business and established in the Community Customs Code. The assessment of the operator’s risks is the cornerstone of the COMPACT framework. This assessment can be done by using the risk mapping method. Within the business community the risk mapping method is used to a great extent. Also the Customs can benefit by developing the risk mapping method to be used as a systematic method to the assessment and judgement of risks. Furthermore, a systematic approach is also needed to determine in what way a certified operator should be controlled and evaluated afterwards. The method is meant to prioritise risks by evaluating the likelihood and impact risks will have on the Customs’ objectives. It is a method that structures and supports the weighing and judging of risks. By using the risk mapping approach together with measures expressed in the COMPACT framework you will have a structured approach aimed at risk identification, risk assessment, control approach and the evaluation for continuous improvements. The risk mapping process originally consists of five basic steps: Step 1. Understanding the business (of an operator); Step 2. Clarify the customs’ objectives; Step 3. Identify risks (which risks might influence the customs’ objectives); Step 4. Assess risks (which risks are the most significant); Step 5. Respond to risks; what to do about the (remaining) risks. Proposed areas of implementation of European practices introduction of authorized economic operator, based on the AEO COMPACT Model, to the national customs legislation.Item Проблеми забезпечення балансу між митним контролем та спрощенням процедур міжнародної торгівлі(КНТУ, 2016) Несторишен, І. В.; Бережнюк, І. І.; Nestoryshen, Igor; Berezhnyuk, IvanУ статті досліджено проблеми забезпечення балансу між митним контролем та спрощенням процедур міжнародної торгівлі. Доведено, що успіх реалізації заходів щодо сприяння міжнародній торгівлі в значній мірі залежить від можливості досягнення належного балансу між регуляторним контролем і спрощенням митних процедур. Проаналізовано рекомендації щодо забезпечення безпеки та спрощення процедур міжнародної торгівлі відповідно до положень Кіотської конвенції, Рамкових стандартів ВМО, а також Угоди СОТ про спрощення світової торгівлі. Узагальнено основні новації проекту Закону України «Про внесення змін до МКУ (щодо УЕО та спрощення митних формальностей)». The article is devoted to study foreign experience to balance between customs controls and facilitation of international trade for its adaptation to the national practice of customs regulations. The problem of providing a balance between customs controls and facilitation of international trade was investigated in the article. The authors emphasized that the success of the implementation of measures to promote international trade largely depends on the possibility of achieving a proper balance between regulatory control and simplification of customs procedures in the field of foreign trade. Recommendations for security and facilitation of international trade under the provisions of the Kyoto Convention, the WCO Framework of Standards and the WTO Agreement on the facilitation of global trade were analyzed. In addition, the main innovations of the draft Law of Ukraine "On Amendments to the ICU (on UEO and simplification of customs formalities were consolidated. One of the conditions for successful implementation of measures to restore the economic potential of Ukraine is to create favorable conditions in foreign economic activities to enhance national economic competitiveness internationally.Item «Поправки безпеки» до Митного кодексу ЄС: досвід полегшення торгівлі без загроз для зовнішньої безпеки держави(КНТУ, 2015) Бережнюк, І. Г.; Несторишен, І. В.; Очерет, А. Ю.; Berezhnyuk, І.; Nestoryshen, I.; Ocheret, А.У статті досліджено європейський досвід впровадження ефективної системи митного регулювання, яка враховує інтереси суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) щодо спрощення міжнародної торгівлі та інтереси Співтовариства щодо забезпечення відповідного рівня безпеки громадян та бізнесу. Узагальнено нормативно-правове забезпечення імплементації «поправок безпеки» до Митного кодексу ЄС. Проаналізовано особливості використання системи аналізу ризиками, системи попереднього інформування та впровадження і розвитку інституту уповноваженого економічного оператора. The issue of developing an effective system of customs control, which takes into account the interests of economic operators on simplifying foreign trade and the interests of the state to ensure an appropriate level of security remains unexplored at the present time. The aim of the article is to study European experience of forming an effective system of customs regulations, and to develop their own proposals for the development of a balanced system of customs regulation. The European package of laws brings together the basic concepts underlying the new security model to control the external borders of the EU, such as the harmonized system for risk assessment. Security Amendment to the Community Customs Code was published in the Official Journal of May 4, 2005 It was introduced a number of measures to strengthen security for goods crossing international borders. The amendment covers three major changes to the Customs Code: requiring traders to provide customs authorities’ information on the goods during import or export; provide reliable traders trade facilitation; introduction of common risk criteria within the Community. Based on a thorough analysis of European approaches to development of the customs administration we can summarize about the inadmissibility of a separate examination, operation and implementation of the risk management system of prior information and burnout authorized economic operator in Ukraine. These components "security amendments" in the EU are the part of a unified system that on the one hand aimed at ensuring a high level of safety of the Community and on the other - guarantees the trade community.Item Ґенеза категорії «митна процедура» в законодавчому та науковому контекстах(КНТУ, 2014) Бережнюк, І. Г.; Несторишен, І. В.; Неліпович, О. В.; Berezhnyuk, Ivan; Nestoryshen, Igor; Nelipovich, OlenaВ статті проаналізовано етимологію категорій «процедура», «режим», «митна процедура» та «митний режим» та зв’язок між ними. Авторами запропоновано два підходи до тлумачення категорії «митна процедура»: законодавчий та науковий. В статті здійснено порівняльну характеристику митної термінології відповідно вітчизняного та зарубіжного законодавства. Запропоновано внести зміни до Митного кодексу України з метою узгодження категорії «митна процедура» з міжнародними нормами. The purpose of the article – the study of etymology categories of «procedure», «regime», «customs procedure», «customs regime» and identifying the relationship between them in both domestic and foreign laws. This paper analyzes the etymology of the categories of «procedure», «regime», «customs procedure» and «customs regime» and the relationship between them. The authors proposed two approaches to the interpretation of the category of «customs procedure»: legal and scientific. In the article the comparative characteristics of customs terms under domestic and international law. Proposed to amend the Customs Code of Ukraine to harmonize the category of «customs procedure» with international standards.Item Досвід впровадження системи контролю імпорту та експорту (ІCS/ECS) в ЄС(КНТУ, 2015) Бережнюк, І. Г.; Несторишен, І. В.; Булана, В. В.; Berezhnyuk, Ivan; Nestoryshen, Igor; Bulan, VitaliaУ статті досліджено європейський досвід впровадження системи контролю імпорту (ІCS) та системи контролю експорту (ECS) ЄС відповідно до Рамкових стандартів ВМО. Узагальнено нормативно-правове забезпечення імплементації системи ICS/ECS. Проаналізовано порядок подання спрощеної ввізної декларації, вимоги до змісту та обсягу інформації, визначено терміни її надсилання з урахуванням специфіки виду транспорту, а також наведено перелік товарів, за якими її не потрібно подавати. The purpose of this writing is to study the European experience of introduction of prior notification by developing and implementing a monitoring system of import and export (ICS/ECS) under the Framework security standards and facilitate international trade WMO. In the article the European experience implementing the import control system (ICS) and the export control system (ECS) of EU under the Framework WMO standards. Overview Legal provisions for the implementation of the ICS / ECS. Simplified analysis procedure for filing the import declaration requirements to the content and volume of information defined terms sending it to the specific type of transport, as well as provides a list of goods for which it is not required to file. The results are aimed at ensuring the further development of the use of risk management in Ukraine by improving its information security in order to simultaneously simplify customs procedures and ensure an appropriate level of security of the state, business and society.