Навчально-методичні матеріали кафедри екології, охорони навколишнього середовища та здорового способу життя
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Екологічно-чисте виробництво. Практичні роботи(ЦНТУ, 2024) Кропівний, В. М.; Медведєва, О. В.Методичні рекомендації з дисципліни «Екологічно чисте виробництво» призначені для студентів екологічних спеціальностей, зокрема для формування практичних навичок оцінки впливу виробництв на навколишнє середовище та впровадження екологічно чистих технологій. Практичні роботи охоплюють широкий спектр галузей, включаючи енергетику, хімічну, металургійну, машинобудівну та аграрну промисловість. У кожній роботі наводяться методи оцінювання ефективності використання ресурсів, аналізуються екологічно чисті технології та розглядаються заходи щодо мінімізації шкідливих викидів і підвищення енергоефективності. Методичні рекомендації спрямовані на формування комплексного підходу до екологізації виробничих процесів і підвищення стійкості підприємств до сучасних екологічних викликів.Item Стратегія сталого розвитку. Методичні рекомендації до практичних занять та самостійної роботи(ЦНТУ, 2023) Коломієць, Л. В.Впровадження стратегії сталого розвитку в Україні обумовлено необхідністю стабілізації техногенного навантаження на навколишнє природне середовище та розв'язання комплексу екологічних проблем. Соціально-економічний розвиток має ґрунтуватися на принципах врахування можливостей природних комплексів витримувати навантаження і забезпечувати нормальне функціонування біосфери і локальних екосистем. Методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисципліни «Стратегія сталого розвитку» надають методологію визначення індикаторів сталого розвитку; індексу людського розвитку; складових глобальних загроз та управління соціоекологічною системою.Item Методичні рекомендації до виконання і захисту кваліфікаційної роботи магістра зі спеціальності 101 - екологія(ЦНТУ, 2023) Медведєва, О. В.; Аулін, В. В.; Коломієць, Л. В.; Лузан, П. Г.; Мірзак, Т. П.; Дубина, А. О.Методичні рекомендації до виконання і захисту кваліфікаційної роботи магістра зі спеціальності 101 – Екологія спрямовані на надання студентам необхідних знань і навичок для успішного підготовки, структурування, оформлення та представлення магістерської роботи. Рекомендації висвітлюють основні етапи проведення наукового дослідження в галузі екології, починаючи від вибору теми й постановки мети до аналізу результатів та формування висновків. Методичні рекомендації призначені для магістрантів спеціальності 101 – Екологія, наукових керівників, а також осіб, які займаються методичним супроводом досліджень у сфері екології.Item Регіональна екологія. Методичні рекомендації до практичних занять та самостійної роботи(ЦНТУ, 2024) Коломієць, Л. В.Вирішення питань екологізації виробничих процесів в Україні залежить від впровадження екологічних проектів на регіональному рівні. Методичні вказівки надають рекомендації щодо розробки регіональних стратегій сталого розвитку, практичного впровадження екологічних проектів на регіональному рівні, - на основі аналізу впливу антропогенних факторів на регіональні екосистеми.Item Збереження біологічного різноманіття(ЦНТУ, 2024) Гулай, В. В.Біологічне різноманіття є основою для існування людини, невід’ємною складовою довкілля. Конвенції про біологічне різноманіття визначає цей термін, «різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи, серед іншого, наземні, морські та інші водні екосистеми та екологічні комплекси, частиною яких вони є: це поняття охоплює різноманітність у рамках виду, між видами і різноманітність екосистем». Посібник з дисципліни «Збереження біологічного різноманіття» сприятиме у освоєнні навчального матеріалу, проведенні досліджень та реалізації практичних заходів здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 101 - екологія.Item Екологія рослин і тварин. Практичні заняття(ЦНТУ, 2024) Гулай, В. В.У даних методичних рекомендаціях пропонуються до виконання практичні роботи здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 101 - екологія. Розглядається вплив основних абіотичних факторів на рослин і тварин, також вивчаються середовища існування видів та пристосування до них живих організмів.Item Збереження біологічного різноманіття. Практичні заняття(ЦНТУ, 2024) Гулай, В. В.Біологічне різноманіття є основою для існування людини, невід’ємною складовою довкілля. Конвенції про біологічне різноманіття визначає цей термін, «різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи, серед іншого, наземні, морські та інші водні екосистеми та екологічні комплекси, частиною яких вони є: це поняття охоплює різноманітність у рамках виду, між видами і різноманітність екосистем». Методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисциплін «Збереження біологічного різноманіття» сприятимуть у освоєнні навчального матеріалу, проведенні досліджень та реалізації практичних заходів здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 101 - екологія.Item Фізична культура і спорт в системі загальнолюдських цінностей, забезпечення здоров'я та фахової дієздатності(ЦНТУ, 2024) Бойко, Ю. Ж.; Махно, В. В.У даних методичних рекомендаціях представлено місце та роль фізичної культури і спорту в системі загальнолюдських цінностей, а також задля забезпечення здоров’я та фахової дієздатності працівників різних галузей економіки. Фізична культура виступає як складова частина загальної та професійної культури людини, як найважливіша якісна характеристика динаміки його особистісного розвитку, як фундаментальна цінність, що визначає початок його соціокультурного буття, спосіб і міру реалізації сутнісних сил і здібностей. Феномен фізичної культури особистості студента дозволяє представити її як інтегральну якість особистості, як умову і передумову ефективної навчально-професійної діяльності, як узагальнений показник професійної культури майбутнього фахівця і як мету особистісного саморозвитку та самовдосконалення. Обґрунтовано сучасні уявлення про фізичне виховання відображають не тільки його прикладний характер, а й питання соціалізації особистості, її інтелектуальний, психологічний, духовний та творчий розвиток і довголіття. Центральним системоутворюючим фактором, що поєднує всі компоненти фізичної культури, постає фізкультурно-спортивна (фізкультурна) діяльність, спрямована на фізичне вдосконалення людини. Емоційно-цілісне ставлення до фізкультурної діяльності не формується спонтанно і не успадковується, воно набувається особистістю у процесі самої діяльності та ефективно розвивається з освоєнням знань і творчого досвіду, з проявом ініціативи та активності в істинному педагогічному процесі. Витривалість, сила, швидкість, високий рівень функціональної підготовленості організму, його працездатності можуть бути придбані тільки шляхом використання ефекту цілеспрямованого організаційного процесу адаптації організму до фізичних навантажень певного змісту, обсягу і достатньої (розумної) інтенсивності. Цінності фізичної культури в освітньому процесі необхідно розглядати як сукупність цінностей об'єктивних форм і суб'єктивних форм фізичної культури. Ціннісне ставлення особистості до фізичної культури є інтеграцією більш приватних відносин: відносин особистості до різних форм і засобів фізичної культури і включає аксіологічний, інтелектуальний, емоційний і діяльнісний компоненти.Item Формування активного ставлення здобувачів вищої освіти до фізичної культури за програмою дисципліни «Основи здорового способу життя»(ЦНТУ, 2024) Липчанська, Л. М.; Мотузенко, Т. Є.Методичні рекомендації «Формування активного ставлення здобувачів вищої освіти до фізичної культури за програмою дисципліни «Основи здорового способу життя», які містить інформацію про здоровий спосіб життя, його роль в навчанні і подальшій професійній діяльності здобувачів вищої освіти, розкриває зміст, інформацію і довідковий матеріал, якими викладачі та студенти оперують в процесі навчання та тренування. Методичні вказівки адресовані здобувачам вищої освіти і викладачам вищих навчальних закладів, які займаються фізичною культурою і спортом. Визначено сутнісні характеристики феномену «здорового способу життя» як педагогічної проблеми. Формування здорового способу життя є предметом наукового інтересу широкого кола сучасних вітчизняних і зарубіжних учених, вимагаючи конкретизації в межах нашої наукової розвідки. Важливість такого дослідження закріплена численними державними документами, законами, постановами й указами, що визначають формування навичок і здібностей учня до формування, збереження і зміцнення здоров’я одним із пріоритетних завдань сучасної вітчизняної середньої школи.Item Методика навчання бігу на короткі дистанції (100, 200, 400 метрів) здобувачів ВО(ЦНТУ, 2024) Савченко, В. В.; Мотузенко,Т. Є.Навчальний матеріал з легкої атлетики для студентів ЦНТУ фокусується на спринтерський біг (100, 200, 400 м). Рекомендації включають техніку бігу, тренування, стратегії змагань та підготовку організму до фізичного навантаження. Матеріал містить огляд технічних аспектів бігу, практичні поради для підготовки до змагань, психологічну підготовку, відновлення після тренувань, запобігання травмам, раціональне харчування та режим дня. Мета даного посібника – надати систематизовану інформацію та практичні поради з підготовки та вдосконалення техніки бігу на короткі дистанції. Враховуючи високий рівень конкуренції та потребу у збалансованому підході до тренувань, ці рекомендації спрямовані на досягнення оптимальних результатів та підтримку загального фізичного здоров'я. Також забезпечити здобувачів комплексним підходом до підготовки у легкоатлетичних дисциплінах для досягнення високих результатів на спортивних змаганнях.Item Ввідний контроль на заняттях у спеціальній медичній групі(ЦНТУ, 2023) Мотузенко, Т. Є.В методичних рекомендаціях розкриваються перевірка та оцінка фізичного стану здобувачів ВО, які за станом здоров'я віднесені до спеціальної медичної групи. Необхідними елементами фізичного виховання студентів, що мають відхилення в стані здоров'я, є ввідний контроль. Який дає комплексну інформацію, що дозволяє оцінювати «здоров'я» здобувачів і визначати їх біологічний вік. Фізичне виховання економічно найдоцільніший та найефективніший спосіб профілактики та лікування захворювань, зміцнення генофонду нації, розв'язання багатьох соціальних проблем. Засоби фізичної культури, що застосовуються в спеціальних медичних групах, відрізняються лише методикою. Поступове підвищення обсягу та інтенсивності фізичного навантаження дає змогу розірвати порочне коло рухової недостатності, змінити ставлення молоді до свого здоров'я, сформувати стійку мотивацію до здорового способу життя.Item Оволодіння грою в бадмінтон – шлях до спортивного удосконалення та здорового способу життя(ЦНТУ, 2023) Ковальов, В. О.; Липчанська, Л. М.; Мотузенко, Т. Є.На сучасному етапі розвитку суспільства погіршення здоров’я населення, зокрема студентської молоді, стало загальнодержавною проблемою. Одним із нагальних завдань Національної стратегії з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація», схваленої Указом Президента України від 9 лютого 2016 року № 42/2016, є модернізація в навчальних закладах системи фізичного виховання, яка повинна органічно поєднуватися з іншими компонентами здорового способу життя та належного рівня рухової активності. Для вирішення цих завдань потрібно шукати нові, досконалі форми й методи організації навчальних занять, упроваджувати інноваційні моделі спортивно орієнтованого фізичного виховання студентської молоді. Сучасна молодь усе більше тяжіє до «розумних» видів спорту, в яких гармонійно поєднується фізичне та розумове вдосконалення. Одним із таких видів спорту можна вважати бадмінтон. Заняття бадмінтоном вимагають прояву спеціальних фізичних і психологічних якостей: загальної витривалості, спритності та координації, оперативного та аналітичного мислення, креативності, стійкості уваги, швидкості реакції і високого рівня здоров’я. Бадмінтон є своєрідним «університетом» руху людського тіла, засобом навчання різноманітних рухових навичок. Чим вони вищі за своїм рівнем і чим багатший їх запас, тим успішніше людина оволодіває незнайомими для нього руховими завданнями. Динаміка дій у бадмінтоні дозволяє швидко довести потрібні рухи до автоматизма і тим самим звільнити свідомість для вирішення інших завдань. У сучасних умовах усе більшій кількості професій необхідне тонке м’язове чуття кисті руки та 6 пальців, на основі яких удосконалюється якість рухової діяльності. Мабуть, жодний вид спорту не має такої багатої палітри руху кисті, мікрорухів пальців, завдяки чому можна стверджувати, що бадмінтон є моделлю професійно орієнтованого фізичного виховання розвитку бадмінтону, визначається зміст навчання техніки та методики цього виду спорту, розвиток фізичних якостей, необхідних для ефективного оволодіння основами гри у процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Посібник містить методичні рекомендації, що стосуються початкового навчання грі та спортивного удосконалення, а також рекомендації із загальної та спеціальної фізичної підготовки. Розкриваються основні тенденції розвитку бадмінтону, визначається зміст навчання техніки та методики цього виду спорту, розвиток фізичних якостей, необхідних для ефективного оволодіння основами гри у процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання та здорового способу життя. Наведено також стислі правила гри та проведення змагань.Item Розв`язання проблеми дефіциту рухової активності засобами фізичного виховання(ЦНТУ, 2023) Махно, В. В.У даних методичних рекомендаціях представлено теоретичний аналіз особливостей сучасної фізичної підготовки майбутніх фахівців і шляхів підтримки рухової активності студентської молоді. Обґрунтовано, що активізація студентів до самостійних занять фізичними вправами має використовувати різноманітні інноваційні фізкультурно-оздоровчі технології, сучасні форми та методи навчання – інтегровані заняття, інтерактивні форми навчання, використання інформаційно-комунікаційних технологій, інноваційні підходи до оцінювання соматичного здоров’я. Доведено, що ефективність самостійної роботи студентів досить низька, вона супроводжується підвищеними тимчасовими витратами, як студентів на її виконання, так і викладачами на контроль за її виконанням. Важливу роль у підвищенні продуктивності праці студентів, при самостійній роботі відіграє методичне забезпечення навчального процесу. Наразі особливого значення набуває процес розробки і впровадження в педагогічну практику досконалішої методики фізичного виховання, яке охоплює фізіологічну, психологічну, соціальну та педагогічну сторони та забезпечує підвищення якості навчально-виховної роботи, активізує пізнавальну діяльності студентів, розвиває їх розумові і фізичні здібності. При цьому важлива роль відводиться формуванню у студентів умінь і навичок самостійної роботи. Встановлено, щоб досягнути оздоровчого ефекту в процесі самостійного виконання фізичних вправ можна лише при дотриманні основних принципів: систематичності, поступовості, адекватності і різнобічної спрямованості тренувань. Таким чином запропонована технологія підготовки здобувачів вищої освіти до самостійних занять фізкультурно-оздоровчою діяльністю має бути комплексною з використанням великої кількості засобів і методів впливу на особистість. Залучення здобувачів вищої освіти до самостійних занять фізкультурно-оздоровчою діяльністю передбачає застосування комплексу виховних впливів, розробки програми занять, співвідношення засобів тренування, дозування навантажень і є засобом формування у студентської молоді потреби до систематичних занять фізичною культурою на базі створення уявлень про здоровий спосіб життя.Item Олімпійський рух в Україні. Участь спортсменів України в Олімпійський іграх(ЦНТУ, 2022) Ковальов, В. О.; Мотузенко, Т. Є.; Kovalov, V.; Motuzenko, T.В методичних рекомендаціях йдеться про олімпійський рух, як громадський рух, метою якого є сприяння поширенню серед населення здорового способу життя, розвитку фізичної культури та спорту вищих досягнень на засадах і принципах Олімпійської хартії. Олімпійський рух очолює Міжнародний олімпійський комітет, якому підпорядковані 206 національних олімпійських комітетів. Вони утворюють також Асоціацію національних олімпійських комітетів. З нагоди 100-річчя олімпійського руху виникла Всесвітня асоціація олімпійців, що об’єднує учасників літніх і зимових Олімпійських ігор зі всіх країн світу через їхні національні асоціації олімпійців. Національний олімпійський комітет України координує діяльність федерацій олімпійських видів спорту в Україні та Асоціацію олімпійців України. Олімпійський рух регулюється Законом України «Про підтримку олімпійського, паралімпійського руху та спорту вищих досягнень в Україні» (2000).Item Методичні рекомендації для проведення практичних занять дисципліни Українська мова (за професійним спрямуванням)(ЦНТУ, 2023) Бабич, Т. В.Закріплення української мови в усіх сферах життєдіяльності людини та впровадження її у професійну діяльність кожного фахівця сформує нову генерацію конкурентноспроможних, грамотних, компетентних, які б досконало володіли українською літературною мовою висококваліфікованих спеціалістів. Курс «Українська мова (за професійним спрямуванням)» переносить традиційні акценти із засвоєння норм української літературної мови на формування навичок професійної комунікації, на розвиток культури мови, мислення та поведінки особистості, студіювання особливостей фахової мови.Item Українська мова (за професійним спрямуванням). Практичні роботи(ЦНТУ, 2023) Бабич, Т. В.Закріплення української мови в усіх сферах життєдіяльності людини та впровадження її у професійну діяльність кожного фахівця сформує нову генерацію конкурентноспроможних, грамотних, компетентних, які б досконало володіли українською літературною мовою висококваліфікованих спеціалістів. Курс «Українська мова (за професійного спрямування)» переносить традиційні акценти із засвоєння норм української літературної мови на формування навичок професійної комунікації, на розвиток культури мови, мислення та поведінки особистості, студіювання особливостей фахової мови.Item Українська мова. Навчальний посібник(ЦНТУ, 2022) Бабич, Т. В.Навчальний посібник «Українська мова (за професійним спрямуванням)» містить загальні поняття, положення і засади курсу фахової української мови для економічних спеціальностей. Призначений для закріплення та засвоєння здобувачами вищої економічної освіти писемного й усного професійного мовлення, оволодіння стратегією і тактикою комунікації, формування високої мовної культури, навичок висловлюватися точно і логічно, формування здатності аналізувати інформацію зі сфери економічних відносин, формування навичок використання джерел сучасної економічної, фінансової сфер, становлення засад висловлюватися точно і логічно, розвитку абстрактного мислення, реалізації творчого потенціалу, засвоєння фахової термінології, вироблення навичок оптимальної мовної поведінки у професійній сфері. Для здобувачів вищих навчальних закладів економічних спеціальностей рівня освіти «бакалавр».Item Українська мова (професійного спрямування)(ЦНТУ, 2021) Бабич, Т. В.Навчальний посібник «Українська мова (професійного спрямування)» призначений для студентів технічних спеціальностей та покликаний сформувати високу загальну мовну культуру, навчити висловлюватися точно і логічно, сформувати свідоме ставлення до повсякденної практики спілкування рідною мовою, розвитку абстрактного мислення, реалізації творчого потенціалу, засвоєння фахової термінології, вироблення навичок оптимальної мовної поведінки у професійній сфері. Для студентів вищих навчальних закладів технічних спеціальностей рівня освіти «бакалавр».Item Методика проведення занять з футболу зі студентами ЦНТУ в академічних групах та самостійно(ЦНТУ, 2017) Махно, В. В.В методичних вказівка розкривається методика проведення занять з футболу зі студентами ЦНТУ в академічних групах та самостійно. Що є надзвичайно важливо в навчанні техніки рухів в футболі особливо коли час для навчання в академічних заняттях обмежений. Надаються рекомендації щодо самостійних занять та опанування технікою окремих вправ та складових елементів гри у футбол.Item Фізична культура і основи здорового способу життя студента. Методика самоконтролю в процесі занять фізичними вправами(ЦНТУ, 2018) Бойко, Ю. Ж.; Дейкун, Р. Л.; Липчанська, Л. М.; Мотузенко, Т. Є.В методичних вказівках розкривається поняття про фізичну культуру та здоровий спосіб життя та їх значимість для життєдіяльності студента. Приводяться форми активного відпочинку, методи самоконтролю в процесі заняття фізичними вправами. Наводяться основні компоненти здорового способу життя, описується розвиток оздоровчої фізичної культури та оздоровчо-рекреаційних заходів.